تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تقویت ارتباط کودک با والدین

تقویت ارتباط کودک با والدین

برای تقویت ارتباط کودک با والدین ، به سلایق کودکتان احترام بگذارید. ممکن است شما از رنگ پیراهن فرزندتان یا نداشتن هماهنگی شلوار و کفش او ناخشنود باشید. یا حتی از عکس‌ هایی که او به دیوار اتاق می‌چسباند، خوشتان نیاید. اما نباید از یاد ببرید که انسان‌ها متفاوتند و حتماً او از ابتکاری که به خرج داده راضی است. پس شما هم بهتر است به سلیقه او احترام بگذارید.

تقویت ارتباط کودک با والدین

تصور کنید خانه تان آتش گرفته و شما دو لیوان در دست دارید؛ اولی آب و دومی نفت، کدام لیوان را روی آتش خالی می کنید؟ داد زدن، تهدید کردن، تمسخر، توهین و تحقیر کردن، انتقاد کردن، کتک زدن، قهرکردن و محروم کردن کودک مانند لیوان نفت در دست شما باعث شعله ور شدن آتش خشم شما و فرزندتان خواهد شد .

اما همدلی، درک متقابل، احترام، عشق، گوش دادن، آموزش دادن  امیدوار بودن، آرام بودن، مدیریت رفتار خود را داشتن همان لیوان آبی است که نه تنها آتش را خاموش می کند. که به شما توانایی حل مشکلات را خواهد داد . فراموش نکنید شما قدرت انتخاب دارید. لیوان آب را انتخاب می کنید یا لیوان نفت را؟

ارتباط قلبی با کودک

والدین باید در تصمیم‌ گیری‌های کودک نقش نظارتی داشته باشند. چون آنها با این کار به کودک خود کمک می‌کنند که تصمیم گرفتن به صورت مستقل را بیاموزد.‏ برای تقویت ارتباط کودک با والدین به جای دستور دادن، با بچه ها ارتباط قلبی برقرار كنید. خودتان را تا سطح آنها پایین بیاورید. خود را به جا و در سن آنها تصور كنید. به آنها گوش كنید و به احساساتشان احترام بگذارید.

جلب توجه کودک قبل ارتباط

تا زمانی که توجه فرزندتان را جلب نکردید، شروع به صحبت نکنید. قبل از اینکه شروع به صحبت کردن کنید، با او ارتباط برقرار کنید. شما نمی توانید از آن سمت اتاق فریاد بکشید و او دستورات شما را اجرا کند. به او نزدیک شوید، خود را هم قدش کنید. ببینید مشغول انجام چه کاریست و با نظر دادن در مورد آن کار با او ارتباط برقرار کنید. “وای، چه قطار خوشگلی!

تحقیقات نشان داده که وقتی ما با فردی ارتباط برقرار می کنیم، امکان تأثیر پذیریمان از او بیشتر است و به حرف او بیش‌تر گوش میکنیم. شما با اینکار او را فریب نمیدهید، بلکه اعتراف میکنید که به آنچه برای او مهم است احترام میگذراید.

صبر کنید تا سرش را بالا بگیرد، به چشمانش نگاه کنید و سپس شروع به صحبت کردن کنید. اگر به شما نگاه نکرد، مطمئن شوید که با پرسیدن یک سؤال توجه او را جلب کنید : “آیا می‌توانم یک چیزی بهت بگم؟” وقتی سرش را بالا آورد، آنوقت حرف بزنید. اگر فرزندتان قبل از پاسخ دادن به شما از این تکنیک برای سوال کردن از شما استفاده کرد تعجب نکنید. اگر میخواهید به حرفتان گوش دهد، باید به حرفش گوش کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *