تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

انواع الگوهای تنبیه

انواع الگوهای تنبیه

اکنون به بیان الگوی عملی تنبیه و این که چگونه تنبیه کنیم می پردازیم. الگویی که در این جا مطرح می کنم، یکی از انواع الگوهای تنبیه است. الگوهای بسیار متعددی وجود دارد. باید مطالعه کنید و کار کنید. بچه ها در عبور از ارزش ها باید تنبیه شوند. والدین باید حواس شان باشد که جای ارزش ها و اهمیت جا به جا نشود.

انواع الگوهای تنبیه

هرگز کودک را به خاطر کار گذشته انجام داده یا در آینده انجام بده تنبیه نکنید. همچنین در صورتی مطمئن هستید که کاری را فرزند شما انجام داده نگویید کی این کار رو کرده اصلا نپرسید کی. بلکه بپرسید چرا. چرا این کار را انجام دادی؟ نوع رفتار اشتباه را شرح دهید. چرا می خواهید کودک را تنبیه کنید؟ چرائی تنبیه را به کودک بگویید. کتاب حرف اضافی ممنوع بسیار زیبا و جالب یاد می دهد که با بچه ها چگونه حرف بزنیم. ما اصلاً بلد نیستیم که چه طوری با بچه ها باید حرف زد.

روش تنبیه ۳۰ ثانیه 

برای کودک داستان سرایی نکنید. واضح و شفاف صحبت کنید. شفاف و واضح و ساده ناراحتی مان را ابراز می کنیم. احساس ناخوشایند متعادل ابراز کنید تا کودک بفهمد که شما ناراحت هستید. شادی پدر و مادر برای کودک حرف اول را می زند. کودک باید بداند و بفهمد که وقتی پای ارزش ها به میان می آید وارد منطقه ی قرمز شده. پس مادر بدون عصبانیت بعد از این که چراها را پرسید. سگرمه ها را می برد تو هم. می گوید کارت خیلی بد بود. کارت خیلی بد بود.

به بچه لقب نمی دهیم.

فقط می گیم کار بدی کردی، این قدر از کارت ناراحتم چرا این کار رو کردی؟ توهین نمی کنیم. برچسب نمی زنیم کتک نمی زنیم. تهدید نمی کنیم.  من از کاری که کردی ناراحتم در ۳۰ ثانیه. کم و به اندازه به نسبت کاری که کودک انجام داده زمان ابراز ناراحتی را تنظیم می کنیم. و رعایت تعادل را فراموش نمی کنیم. بعد از این که ابراز ناراحتی کردید و اخم کردید با همان حالت اخم و ناراحتی کودک را با دو دست بگیرید و کم تر از ۳۰ ثانیه به چشم هایش نگاه کنید، فقط نگاه کنید. این کمتر از ۳۰ ثانیه سخت ترین لحظات برای کودک است و اصلاً نباید بیشتر از این مدت شود. بچه ها دلشان می خواهد که زود تمام شود. چون هر لحظه اش یک سال می گذرد به همین دلیل نباید زیاد نگاه کنید چون بچه آزار می بیند.

کودک هر کاری می کند که این لحظه را به هم بزند فرار می کند. چشمانش را می بندد. حرف های گنده می زند. دلقک بازی می کند. اما شما محکم سرجایتان بایستید و با دو دست بازوهایش را نگه دارید. وقتی می ایستیم یعنی چهارچوب ارزش ها را مشخص می کنیم پس محکم می ایستیم. بتُن فشار می آورد ولی شما قالب هستید پس محکم بایستید. وارد بازی خشونت نمی شویم نه با زبان و نه با کتک. قالب لازم و مهم است بنابراین در مقابل کودک بایستید و نترسید. صبر نکنید تا جون به لب شوید. ارزش هایتان را مشخص و شفاف کنید. همان ابتدای کار محکم و بدون خشونت بایستید. ممکن است خیلی زمان ببرد. ولی ناامید نشوید و پابرجا باشید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *