تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

احترام به کودک را جدی بگیرید.

بعضی از والدین ممکن است کودک خود را دوست داشته باشند ولی به او احترام نگذارند. احترام به کودک را جدی بگیرید. نکته مهمی که والدین باید به آن دقت کنند این است که دوست داشتن کودک کافی نیست، بلکه لازم است شما برای او احترام قائل باشید. احترام مانند دوست داشتن، هم از طریق بیان و هم از طریق عمل نشان داده می شود.

احترام به کودک را جدی بگیرید.

شما می‌توانید با گوش دادن فعال به حرفهای کودک، برقراری تماس چشمی، توجه به گفته‌ های کودک بدون آنکه برای اتمام سخنانش بی‌ صبری نشان دهید، کمک کردن به کودک در یافتن کلمات مناسب برای توضیح دادن و به زبان آوردن هیجاناتش و قطع نکردن حرفهای او. هم‌چنین پرسیدن سوالاتی مانند “منظورت از این چیزی که گفتی….چیست؟”یا “راجع به این مسئله ….. چه فکر می‌کنی؟” و بدین‌ وسیله احترامی را که او بدان نیاز دارد برآورده سازید.

شما همچنین می‌توانید با تشویق کاری که او انجام می‌دهد احترام خود را نسبت به او نشان دهید، حتی اگر این کار کامل و بی‌ نقص نباشد. در این‌ صورت او فرصت می‌یابد تا عقاید خود را بدون ترس از تمسخر و استهزا نمودن بیان کند. احترام به کودک اضطراب و تنش او را کاهش خواهد داد. و منجر به خلق امنیت و شادی درونی در وی خواهد شد.

مهرورزی بدون احترام به کودکان

ما ملتی بسیار عاطفی هستیم و پر از مهر اما مهری عزت نیافته . در خانواده ها فرزندان مهر بسیار دریافت میکنند در قالب محبت و سرویس خدمات و… اما احترام ندارند. پس در قبال مهر ،عزت پیدا نمیکنند. در سنین اولیه‌ی رشد مهر برای کودک کافیست اما وقتی وارد جامعه میشود به احترام نیاز دارد. احترام یعنی به رسمیت شناختن مرزهای او ،آن چه در خانواده های ایرانی بخصوص طبقه‌ی متوسط به بالا ،روان آسیب شناسی عمیق در کودکان تولید میکند کمبود محبت نیست بلکه فقدان احترام است. همین کودکان وقتی بزرگ میشوند و به سنین جوانی میرسند در عشق های تند و تیز و نامحترم تخریب میشوند و تخریب میکنند. به نام مهر با اعمال تملک جویانه و کنترل های شدید به مرزهای روانی یکدیگر تجاوز میکنند و باعث نابودی رابطه میشوند.

سعی کنید قوانین ثابت و قابل احترامی در خانه تعیین کنید. وقتی کودک درک کند که مرزهای تعریف ‌شده و خوبی وجود دارد، یاد می‌گیرد که خودش را با شرایط وفق بدهد و به محدودیت‌ ها احترام بگذارد. اگر می خواهید کودک مستقلی داشته باشید برای تلاش او احترام قائل شوید. وقتی تلاش کودک مورد احترام قرار گیرد، کودک جرأت خود را متمرکز می کند تا کار خودش را به پایان برساند. مثلا : چقدر طولش میدی تا بند کفشتو ببندی. جمله مثبت که میتوانید به کار ببرید : میبینم که داری خوب تلاشتو میکنی تا با دقت بند کفشتو ببندی.

روش تربیتی صحیح کودکان

احترام گذاشتن به آرا و عقاید کودک ،حرمت نفس را در کودک نهادینه می کند. لجبازی یک ویژگی منفی نیست و میتواند نشان از تفکر مستقل و ویژه او باشد که قاطعانه افکار و عقاید خود را به زبان آورد. والدينى كه به کودک عشق و محبت ميدهند و به او احترام ميگذارند، اما به او اجازه نميدهند به حقوق کسی تجاوز كند، فرزندانى با محبت، كمك كننده، آرام و مهربان خواهند داشت. اين روش تربيتى بهترين روش است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *