تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

آموزش دفاع کردن به کودک‌

آموزش دفاع کردن به کودک‌

برای آموزش دفاع کردن به کودک‌ از نصیحت استفاده نکنید. مثلا نگویید: از خودت دفاع کن، چرا از خودت دفاع نکردی؟ چرا وقتی کتک خوردی هیچ کاری نکردی؟ نگفتم این‌ قدر ترسو نباش؟ یا برچسب نزنید: بچه من پخمه است. مظلومه، بی‌دست و پاست، اصلا این کتک خوره و… یا زمانی که کودک‌ تان کتک می‌خورد، خشم خود را از بقیه سر او خالی نکنید: چرا هیچی نگفتی؟ همین‌طور وایستادی کتک خوردی؟

آموزش دفاع کردن به کودک‌

از همان ابتدا که کودک شما کتک خورد یا حقش گرفته شد یا هل داده شد، رفتاری را داشته باشید که انتظار دارید فرزندتان در آن شرایط انجام دهد. مثلا اگر کسی کودک را کتک زد، دستش را با اقتدار، ولی بدون خشونت می‌گیرید و می‌گویید کار بدیه، نباید بزنی. اگر به زور اسباب‌بازی را گرفت، می‌گویید این اسباب‌بازی مال اونه، این برای شماست، ولی می‌تونید با همدیگه تقسیم کنید. این رفتار‌ها باید بدون خشونت و خجالت گفته شود.

دفاع از حق خود

هرگز تصور نکنید کم رویی و خجالتی بودن کودک نشانه ادب و متانت است. کودک باید بتواند در مواقع لزوم از حق خود دفاع کند. جواب بدهد، مخالفت کند، مبارزه کند. اینکه کودک هميشه حرف گوش كند. نشانه سلامتش نیست. اگر فرزند سالم ميخواهيد انتظار نداشته باشيد از شما حساب ببرد و هميشه حرف گوش كند. فرزندی تربيت كنيد كه به خاطر عشق و اعتماد به شما با شما همكاری كند.

چگونه به فرزندم بياموزم از خود دفاع كند

معمولا كودكان حدود دو سالگی در زمان بازی يكديگر را هول می دهند، گاز ميگيرند و يا كتك ميزنند. آنها به شدت از رفتار همسالان خود خشمگين ميشوند زيرا هنوز رابطه برابر را نياموخته اند. كتك زدن در سن ٣ سالگی يا بعد از آن طبيعی نيست و نياز به بررسی دارد.

آيا والدين بايد دخالت كنند؟

اين وظيفه كودكان در اين محدوده سنی نيست كه از خود مراقبت كنند. آنها نياز دارند شخص بزرگسالی كنار آنها باشد تا اگر كودكی اقدام به زدن يا هول دادن ديگری كرد، فرد بزرگسال بدون داد زدن يا دعوا كردن او را متوقف كنند. اين جمله “اگر زد تو هم بزن”، آسيب فراوانی به كودك ما خواهد زد. تمام آموخته های فرزندتان زير سوال خواهد رفت و اين سوال پيش می آيد پس اگر كسی كار بدی كرد من هم ميتوانم آنرا تكرار كنم؟ كودكی كه می زند درونش لبريز از حس بد به خود و ديگران است. در حقيقت كودكی كه كتك می زند از كودكی كه كتك ميخورد بيشتر آسيب ميخورد و احساسات منفی بيشتری را درون خود احساس ميكند. به علاوه او را در خطر آسيب فيزيكی بعضا جبران ناپذير قرار ميدهيد و به كودكان خشم، مجازات و كينه ورزی را آموزش خواهد داد.

پس چه رفتاری داشته باشيم؟

بايد بدانید زمانی كه كار به برخورد فيزيكی رسيد، به فرزندتون بياموزيد بهتر است دست خود را بالا بياورد و بگويد نزن. با آموزش اين رفتار به فرزند خود، شما به او می آموزيد كه در رابطه با ديگران ميتواند حد و مرز مشخصی قرار دهد و از خود دفاع كند.

اگر طرف مقابل به كار خود ادامه داد، فرزند شما بايد محيط را ترك كند. با اين كار به فرزندتان مياموزيد كه انسانهايی در زندگی سر راه ما قرار خواهند گرفت كه دچار اختلالات رفتاری هستند، و عاقلانه ترين واكنش اين است كه با اين افراد درگير نشويم. ترك كردن محيط نه نشانه ترسو بودن شخص است، و نه دليل بر بی عرضگی او می باشد، تنها نشان ميدهد شخص فرق خوب و بد، و درست و غلط را ميداند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *