تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مواجهه با اشتباه نوجوان

مواجهه با اشتباه نوجوان

هنگام مواجهه با اشتباه نوجوان چیکار باید انجام دهیم؟ نباید به گونه‌ای رفتار کنید که احساس کند می‌خواهید او را قضاوت یا تنبیه نمایید. بلکه از کلمات و عبارات مثبت استفاده کنید و با تشویق و بیان یکی از ویژگی‌های مثبت فرزندتان شروع کنید و سپس مطلب اصلی را بازگو کنید.

مواجهه با اشتباه نوجوان

مثلا به او بگویید: از اینکه بچه‌­ای اهل درس دارم و اخلاق و رفتار خوبی دارد خوشحالم. اما اینکه استفاده از تبلت را مدیریت نمی‌کنی، من و پدرت را نگران کرده است.

برخورد مثبت در برابر اشتباه

برخورد مثبت و موثر در برابر اشتباهات نوجوانان می‌تواند به تقویت رابطه و ارتباط سالم بین والدین و نوجوانان کمک کند و از رشد سالم آن‌ها حمایت کند. در زیر به برخی از راهکارهای برخورد مثبت با اشتباهات نوجوانان اشاره می‌کنیم:

  • ارتباط باز: برقراری ارتباط باز و صادقانه با نوجوان، به او احساس می‌دهد که می‌تواند در همه مواقع با شما در مورد مشکلات و اشتباهاتش صحبت کند.
  • گوش دادن فعال: به نوجوان فرصت دهید تا داستان خود را بگوید و احساساتش را به اشتراک بگذارد. گوش دادن فعال و بی‌تعصب به او کمک می‌کند تا احساساتش را به خوبی ابراز کند.
  • ابراز احترام: احترام به نوجوان و احترام به دیدگاه و احساساتش موجب می‌شود که او نیز به شما احترام بگذارد و از نظرات شما ارزش قائل شود.
  • تشویق به یادگیری: به جای انتقاد بی‌پایه، نوجوان را تشویق کنید تا از اشتباهاتش یاد بگیرد و راه‌های بهبود را برای خودش ترسیم کند.
  • ارائه راه حل‌ها: به نوجوان کمک کنید تا راه‌حل‌های ممکن برای حل مشکلاتش را بررسی کند و به انتخاب بهترین راه‌حل برای خودش برسد.
  • حفظ حدود: اهمیت دارد که حدود و مرزهای مناسبی برای رفتارهای نوجوان تعیین کنید و از او بخواهید که این مرزها را رعایت کند.

استفاده از این راهکارها به والدین کمک می‌کند تا در برخورد با اشتباهات نوجوانان، رابطه سالم و موثری با آن‌ها برقرار کنند. به آن‌ها کمک کنند تا از این تجربیات یاد بگیرند و به رشد و توسعه شخصیتی خود ادامه دهند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *