تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

یادگیری گفتن نه

یادگیری گفتن نه

در ابتدای یادگیری گفتن نه ممکن است احساس کنیم که میخواهیم کار عجیبی را انجام دهیم و به یک سرزمین ناشناخته قدم بگذاریم. اگر به آن به چشم یک سفر کوتاه مدت نگاه کنیم، در طول راه با حوادث شیرین بسیاری روبه رو میشویم و در آخر به آرامش خاطر دست پیدا می کنیم.

یادگیری گفتن نه

در حقیقت یادگیری گفتن نه ، شخصیت ما را به کلی تغییر نمیدهد، اما به ما کمک میکند که با شناخت بهتر خود توانایی هایمان را بشناسیم و تصمیم بگیریم که آیا می توانیم علاوه بر وظایف و مسئولیتهای خود، درخواستهای دیگران را بپذیریم، یا خیر. در واقع با یادگیری این روشها به راحتی میتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم و بدون هیچ گونه عجله و شتابزدگی به دیگران پاسخ بدهیم. البته باید به خاطر داشته باشیم که نه گفتن حصاری دور ما و دیگران به وجود می آورد، اما هرگز نباید این حصار را به عنوان فاصله ای برای طرد شدن و یا  تیره کردن روابط در نظر گرفت.

هدف از یادگیری گفتن نه

هدف اصلی ما نیز همین است که بتوانیم در کنار یکدیگر روشهایی را تمرین کنیم که نتایج و عواقب رد کردن درخواست دیگران را خوب بشناسیم و آنها را طور دیگری تعبیر کنیم. از طرف دیگر همه میدانند که خاصیت زندگی ما پذیرش بعضی از درخواستها و رد کردن برخی دیگر است. چه بسا افرادی بوده اند که با گفتن به موقع « نه » صداقت خود را نشان داده اند و شخص درخواست کننده را از سردرگمی نجات داده اند.

از این رو باید در هر لحظه احتیاط کنیم. حال شاید بپرسید واژه احتیاط به چه معناست. این گونه باید توضیح داد که احتیاط به معنای پذیرش معنای واقعی« نه » است. طوری که مجبور نشویم برای گفتن چنین کلمۀ واضح و روشنی به هر بهانۀ دروغی چنگ بزنیم. زیرا نه گفتن حق ماست و ما تنها حامی حقوق خود هستیم، اما نباید به خاطر دفاع از حق خود، بار سرزنش دروغی را که گفته ایم، به دوش بکشیم.

آغاز تمرین نه گفتن

یکی از تمرینات ما پرهیز از دروغگویی و با صراحت اعلام کردن « نه » است. شاید در ابتدا بخواهیم این روشها را در مورد دوستانمان، اجرا کنیم تا از نتایج آن مطلع شویم. باید بدانیم که تصمیم خوبی گرفته ایم، چون دوستان نسبت به خانواده و دیگر اطرافیان نزدیک مان در مرتبۀ پایین تری قرار میگیرند و بسیار آسانتر میتوانیم تمرینات خود را آغاز کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *