تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

گرفتگی زبان یا لکنت زبان در کودکان

گرفتگی زبان یا لکنت زبان در کودکان

گرفتگی زبان یا لکنت زبان در کودکان  یک اختلال گفتاری است. کودکی که لکنت دارد با اینکه می داند دقیقا چه می خواهد بگوید به یکباره خود را در حالِ تکرار ، قفل یا کشیده گویی صداها می بیند. این در حالی است که قبلا این مشکل را نداشته و پس از وقوع یک حادثه مشخص یا نامشخص بروز می کند.

گرفتگی زبان یا لکنت زبان در کودکان

گرفتگی زبان می تواند پس از ترس شدید ، از دست دادن یکی از عزیزان کودک ، تولد یک فرزند دیگر یا حادثه ای نامشخص بروز کند. با اینکه گرفتگی زبان کودکان پس این حادثه دیده شده است هنوز ثابت نشده است که ترس علت لکنت زبان کودکان است و این اشتباه است که ترس را علت آن بدانیم.

متاسفانه تحقیقات مختلف ، هنوز نتوانستند یک علت مشخص برای بروز گرفتگی و قفل شدگی گفتار پیدا کنند. برخی از تحقیقات ارتباطی بین ژنتیک و ویژگی های شخصیتی در بین این کودکان پیدا کرده اند.

راه های درمان لکنت زبان

برخی از والدین به دنبال دارو برای درمان لکنت زبان کودکان هستند. در اینجا شایع ترین راهکارهای مطرح شده را برای شما ذکر می کنیم . آشنایی شما با این راهکارها به شما کمک زیادی در انتخاب مسیر درست درمانی می کند.

  1. دارو درمانی: برای درمان لکنت زبان کودک دارویی وجود ندارد و تاکنون هیچ دارویی تاثیری اساسی بر درمان لکنت زبان نداشته است. برخی از داورها به حذف اضطراب ناشی از لکنت کمک می کنند که بیشتر مناسب بزرگسالان است.
  2. طب سنتی : هیچ مورد ثابت شده ای در موثر بودن طب سنتی وجود ندارد.
  3. گفتار درمانی

گفتار درمانی چه کمک به ما می کند ؟

آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) در ابتدا با مشاهده و تحلیل وضعیت گفتاری کودک و محیط خانواده سعی در فراهم کردن محیطی ایده آل برای رفع گرفتگی زبان کودک می کند. اگر کودک در هماهنگی گفتار و تنفس مشکل داشت با آموزش تمریناتی به او در این مهم کمک می کند. سپس سعی در آموزش شیوه ای می کند که کودک در آن کمترین گرفتگی را داشته باشد. ( تکنیک هایی بسیار متفاوتی برای روان و راحت حرف زدن وجود دارند. اینکه چه تکنیکی و چه شیوه ای برای کودک  مفید است توسط گفتار درمانگر مشخص می شود ) .

تکنیک های گفتار درمانی عین سادگی در درمان لکنت زبان کودکان  بسیار موثر هستند.  اولین وظیفه آسیب شناس گفتار و زبان این است که بهترین شیوه و تکنیکهای درمانی را متناسب با وضعیت کودک و بزرگسال طرح ریزی کند. در اینجا لیستی از معمول ترین تکنیک های گفتار درمانی را آورده ایم .

slow rate ( کاهش سرعت گفتار از طریق تکنیک های گفتار درمانی )
light contact ( تماس نرم ملایم یک تکنیک حرفه ای که توسط آسیب شناس گفتار و زبان به کودکان آموزش داده می شود. )
easy start ( شروع آسان ، بخصوص برای کودکانی که در شروع کلمات مشکل دارند مفید است. )
pausing ( مکث ، یک تکنیک موثر که برای برخی از انواع گرفتگی زبان مفید است.)
stretch ( برخی از کودکان بخصوص در شروع درمان نیازمند استفاده از این تکنیک برای کسب روانی گفتار هستند .)
,..

برای رفع گرفتگی زبان کودکان به کجا مراجعه کنم ؟

متاسفانه پس از وقوع لکنت زبان در کودکان ، بسیاری از والدین برای رفع گرفتگی زبان فرزندانشان به نزد متخصصین غیر مرتبط می روند و در طی این مسیر فرصت بسیار ارزشمندی را از دست می دهند.

باید بگویم گرفتگی زبان یک اختلال گفتاری است که نه منشا روانشناسی دارد و نه منشا آناتومیکی ، این اختلال ممکن است به دلایل مختلفی بوقوع بپیوندد . در هر صورت رفع گرفتگی زبان  و هر اختلال گفتاری دیگری توسط آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمانگر ) انجام می شود. شما می توانید از دو طریق نسبت درمان لکنت زبان اقدام نمایید:

۱-مراجعه به کلینیک حضوری

۲-دریافت برنامه از متخصص بصورت آنلاین

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *