تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

حسادت کودکان به یکدیگر

حسادت کودکان به یکدیگر

در بسیاری از خانواده ها حسادت کودکان به یکدیگر دیده می شود. بچه ها در اثر اینکه بیشتر یا کمتر مورد توجه والدین خویش قرار می گیرند در خانه نسبت به هم حسادت می ورزند. وقتی بچه ای متولد می شود. خواهران یا برادران بزرگتر او از این جهت که محبت مادر متوجه نوزاد می شود ناراحت می شوند و نسبت به او حسادت می ورزند.

حسادت کودکان به یکدیگر

قبل از ورود به مدرسه بچه ها حسادت خود را نسبت به کودک کوچکتر از خود به صورت کتک زدن او نشان می دهند، گاهی حضور او را در خانه ندیده می گیرند و وجود او را انکار می کنندو و یا گاهی اوقات حسادت خود را به صورت تغییر رفتار خود نشان می دهند. مثلاً رختخواب خود را تر می کند و یا به مکیدن شست خود مبادرت می ورزد. و گاهی اوقات از خوردن غذا خود داری می کند و یا از برخورد با اشیاء ترس نشان می دهند. هدف بچه ها از اجرای اینگونه اعمال ،جلب توجه مادر و منحصر نمودن علاقه و محبت او نسبت به خویشتن است. در حقیقت آنها از این وسیله دفاعی برای برخورد با موقعیت نامطلوب استفاده می کنند.

تبعیض جنسیتی ممنوع

مراقب باشید افراطی از حد، دختر خود را حمایت نکنید. توجه و ملاطفت نسبت به دختر با توجه به خلقیات خاصش بسیار ضروری است  و حتی در روایات هم به آن توصیه شده است. اما گاه در خانواده ها شاهد هستیم که برادران باید از حق خود به نفع خواهرشان بگذرند. و یا برعکس با برجسته کردن برخی از رفتارهای پسرها، از دخترمان می‌خواهیم که کوتاه بیاید. این رفتار موجب حسادت و حساسیت کودکان و نوجوانان نسبت به هم می شود.

کودک باید اجازه داشته باشد با روش درست احساسات خود را نشان بدهد. با این کار هوش هیجانی او بالا میرود. در غیر اینصورت خشم خود را سر خواهر و برادرش خالی میکند یا با لجبازی انتقام خواهد گرفت.

چالشهای والدین در خانواده

برخورد با درگیری های خواهر و برادر و رفتار پرخاشگرانه می تواند به عنوان والدین چالش برانگیز باشد. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای رسیدگی و مدیریت وضعیت انجام دهید.

  • انتظارات روشنی را تعیین کنید.

به طور واضح به پسرتان بگویید چه رفتارهایی قابل قبول است .و چه رفتارهایی قابل قبول نیست. مهم است که در اجرای عواقب رفتارهای غیرقابل قبول قاطع و ثابت قدم باشید.

  • زمان با کیفیت را با هر کودک بگذرانید.

مطمئن شوید که زمان و انرژی برابری را برای هر کودک صرف می کنید. این به آن‌ ها کمک می‌کند تا احساس عشق و علاقه داشته باشند. و همچنین روابط قوی خواهر و برادری را تقویت کنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *