تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری چیست؟ طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت کودک آزاری یعنی « آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند. » در واقع هر گونه غفلت و کوتاهی که به سلامت جسمی و روانی کودک آسیب بزند و همچنین مانعی بر سر راه رشد بهنجار کودک شود، کودک آزاری قلمداد می شود.

کنوانسیون حقوق کودک ، کودک را چنین تعریف می کند: « منظور از کودک، افراد انسانی زیر ۱۸  سال است، مگر آن که ، طبق قانون قابل اجرا در مورد کودک، سن بلوغ کمتر تشخیص داده شود. »

کودک آزاری چیست؟

روان کودک نیز مانند بدن او برای رشد و تکامل هر روز نیاز به چند وعده خوراک دارد و اگر کمیت و کیفیت این وعده های غذایی را رعایت نکنیم، کودک گرسنه می ماند و کودک گرسنه همیشه بداخلاق است. برای اصلاح این بد اخلاقی ها ، لجبازی ها و نافرمانی ها در ابتدا باید گرسنگی کودک را رفع کنیم و بدیهی است که وعده های غذایی در این برنامه شامل :

محبت، توجه ، وقت گذاشتن برای بازی با او، گوش دادن به حرف هایش،صحبت کردن با او و دوست داشتن بی قید و شرط، نوازش فیزیکی و در یک کلام ” آدم حساب کردن کودک ” می باشد.

 اشکال مختلف کودک آزاری 

اولین شکل، کودک آزاری جسمی است، که شامل رفتارهایی که به جسم کودک صدمه می زند، مانند کتک زدن، سوزاندن، مجروح کردن و شکستن می شود. کودک آزاری جسمی ممکن است ناشی از انضباط های افراطی یا تنبیه های  نامتناسب با سن یا وضعیت کودک هم باشد.

شکل دوم کودک آزاری جنسی است، که هرگونه فعالیت جنسی که قبل از سن قانونی کودک با او انجام شده و باعث ارضای فرد بزرگسال شود، را در بر می گیرد. بر اساس این تعریف کودک آزاری جنسی طیف وسیعی را در بر می گیرد، که طبق تحقیقات صورت گرفته آسیب های جنسی پیامدهای زیان باری در بزرگسالی به همراه دارد، مانند ترس شدید از صمیمیت،  داشتن احساس گناه، شرم و تقصیر،  ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلالات جنسی، کاهش عزت نفس و …

سومین شکل کودک آزاری عاطفی است، که رشد عاطفی و عزت نفس کودک را دچار اختلال می کند و در واقع  شامل رفتارهایی است که به سلامت روانی کودک آسیب می رساند، مانند توهین کردن، ترساندن، تحقیر کردن، تبعیض و …

چهارمین شکل نیز کودک آزاری از نوع غفلت و یا مسامحه است، که شامل بی توجهی و غفلت والدین در تامین نیازهای اساسی کودک است، که این بی توجهی و غفلت خود را در تغذیه، سلامت، پوشاک و مراقبت های پزشکی و ابراز علاقه و عشق نشان می دهد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *