تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

ویژگی های عاطفی دوران نوجوانی

ویژگی های عاطفی دوران نوجوانی

عدم تعادل و بی ثباتی عاطفی یکی از بارزترین ویژگی های عاطفی دوران نوجوانی است. بیشتر وقت ها نوجوانان به هنگام بروز خشم نمی توانند رفتار و گفتارشان را کنترل کنند. خیلی زود متأثر می شوند. به خصوص زمانی که احساس می کنند کسی به حرفشان گوش نمی دهد. به همین خاطر دست به اعمال ناخوشایندی می زنند و سپس پشیمان شده خود را سرزنش می کنند.

ویژگی های عاطفی دوران نوجوانی

خشم :

نوجوان در مقایسه با دوره های قبل، بسیار زودتر عصبانی می شود. بسیاری از خانواده ها، از عصبانی شدن فرزند نوجوان خود خبر می دهند. گاه کوچک ترین حرفی، نوجوان را عصبانی می کند. اغلب اوقات، بدون اینکه علت خاصی برای عصبانیت وجود داشته باشد، او عصبانی می شود.

علل خشم نوجوان

عواملی همچون کمبود محبّت، رفتار نادرست والدین و تبعیض بین بچه ها باعث خشم نوجوان می شود. دخالت ندادن نوجوان در کار، ندادن آزادی و استقلال، رفتار کودکانه با او نیز می تواند باعث خشم نوجوان شود. عصبانیت نوجوان اغلب متوجه کسانی است که در مقابل او ملایم بوده یا ضعیف تر از او هستند. مانند خواهر، مادر یا افراد کوچک تر منزل.

ناامیدی

نوجوان همان طور که به سرعت عصبانی می شود، به سرعت نیز در مقابل مشکلات دچار یأس و ناامیدی می شود. کوچک ترین ناکامی ممکن است او را به این فکر وا دارد که از عهده انجام کار مورد نظر به خوبی برنمی آید.

گاه شکست در یک درس، این فکر را در ذهن نوجوان ایجاد می کند که او  آن درس را نمی فهمد. یکی از دلایلی که نوجوانان در رفتار اجتماعی نمی توانند با پختگی عمل کنند، این است که کوچک ترین نارسایی در رفتار اجتماعی، آنان را از موفق شدن در این زمینه ها، ناامید می سازد؛ او با خود فکر می کند که فردی ناتوان و بی عرضه است و این ناامیدی از خود، رفتار او را تا مدت ها تحت تأثیر قرار می هد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *