تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مشکلات وجود بیمار در خانواده

مشکلات وجود بیمار در خانواده

فشار روانی حاصل از بیماری مزمن بر خانواده چگونه است؟ مشکلات وجود بیمار در خانواده چیست؟ یکی از موقعیت هایی که میتواند فشار روانی زیادی را بر افراد وارد کند. بیماری مزمن یکی از اعضای خانواده است. در این شرایط فقط فرد بیمار نیست که دچار مشکل شده ، بلکه اعضای دیگر خانواده بیمار نیز به درجات متفاوت و از جهات مختلف گرفتار ناراحتی میشوند.

مشکلات وجود بیمار در خانواده

مشکلات روانشناختی خانواده های دارای عضو بیمار میتواند مختلف باشد. از جمله: احساس جدایی و از دست دادن، تجربه های هیجانی مانند شوک و ناامیدی یا استرس و یا احساس گناه، سازگاری در ارزش ها، تغییر در علایق مربوط به رشد خانواده، تغییرات در نظام خانواده.

همچنین مراقبت از عضو بیمار در خانواده به صبر، توان جسمی و روان بالا و مهارت های خاص نیاز دارد. مراقب دائما تحت استرس بوده و دچار فرسودگی میشود. مراقبت عامل خطری برای کاهش سلامت فرد مراقب میباشد.

نحوه ی گذر از مشکلات

در برخورد با مشکلات وتکالیف زندگی افکار انسان ها به طور غریزی چند مرحله به اشکال مختلف به ذهن ما خطور می کنند که دراین میان برخی کمک کننده و برخی دیگر مخربند .این افکارعبارتند از:

  •  افکار مرتبط با تکلیف (مثبت )
  • افکار مزاحم یا نامرتبط با تکلیف (منفی ، به دلیل ایجاد حواس پرتی ،درگیر کننده ،همراهی با افکار منفی و عذاب دهنده)

باید بدانیم تکرار زیاد افکار مزاحم منجر به نشخوار ذهنی می شود. در نهایت تبدیل به وسواس فکری می شوند.

رویکردهای درمانی برای خانواده دارای بیمار

موثرترین رویکرد درمانی برای کمک به خانواده ای که یک عضو آن بتلا به بیماری مزمن شده است. خانواده درمانی، گروه درمانی و مشاوره فردی می باشد. درمانگر راهکارهای مقابله با مشکلات روانی ناشی از بیماری مزمن را آموزش میدهد. اعضای خانواده  بیمار در زمینه های: پذیرش بیماری، انتظارات واقع بینانه، پذیرش درمان، برخورداری از حمایت های اجتماعی، مهارت های حل مسأله، مدیریت خشم، مدیریت استرس و آرامش عضلانی و مراقبه آموزش می بینند. در پایان درمان ، خانواده با موقعیت جدید سازگار شده سلامت روان افراد خانواده و فرد بیمار حفظ میشود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *