تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

قواعد عذرخواهی کردن

قواعد عذرخواهی کردن

عذرخواهی نیز مانند بسیاری از موارد در فرهنگ ما دارای آداب و رسومی است بنابراین اگر قواعد عذرخواهی کردن را بدانید در زندگی دچار مسائل کمتری خواهید شد. فقط افرادی که دید بسته دارند فکر می‌کنند تمام حرکات آن ها صحیح است و آن ها مبرا از خطا هستند.

قواعد عذرخواهی کردن

از جمله موارد مهم این است که بدانیم با عذرخواهی فرد کوچک نمی شود. چه آنکه فردی که عذر خواهی می‌کند نشان دهنده شخصیت رشد یافته نشان از بلوغ فکری روانی سالم و کمال گرایی است.

بعد از ازدواج نادرست چه کنیم؟

درست است که ازدواج قطعا ما را به هم می‌رساند. اما هدف غایی و منزل مقصود آن معمولا خانه‌ای‌ست در حومه‌ شهر، با فاصله‌ طولانی تا محل کار، و بچه‌های کلافه‌ کننده‌ای که آتش عشقی را که باعث به وجود آمدن ‌شان شده است خاموش می‌کنند. در واقع تنها وجه مشترک این دو سناریو فقط شخص شریک زندگی‌ است، که احتمالا قاب‌ گرفتنش فایده‌ا‌ی ندارد.

و اما، خبر خوب این است که اگر زمانی حس کردیم با فرد نا‌مناسبی ازدواج کرده‌ایم، هیچ اشکالی ندارد. لازم نیست او را ترک کنیم. تنها چیزی که باید ترک کنیم نظریه‌ رمانتیکی است که مفهوم غربی ازدواج در طول ۲۵۰ سال گذشته بر مبنای آن پایه‌گذاری شده است: اینکه یک آدم تمام و کمال وجود دارد که می‌تواند همه‌ نیازهای ما را برطرف و تمام آرزوهای‌مان را برآورده کند.

تغییر دیدگاه در ازدواج

باید دیدگاه رمانتیک ‌مان را با این آگاهی حزن ‌انگیز (و گهگاه خنده‌دار) جایگزین کنیم که هر موجود انسانی ما را دلخور، ناراحت، عصبانی، درمانده، دیوانه، و دلسرد خواهد کرد – و ما نیز (بدون هیچ قصد و غرضی) همین کار را با او خواهیم کرد. شاید حسِ تهی بودن و ناکامل بودن ما هرگز پایان‌ نپذیرد. اما هیچ کدامِ اینها غیرطبیعی و یا پیش ‌زمینه‌ای برای طلاق نیست. در واقع انتخاب کسی که یک عمر خودمان را به او متعهد بدانیم، صرفا مانند این است که مشخص کنیم چه نوع اخلاق بدی را حاضریم یک عمر تحمل کنیم.

علت و عوامل عذر خواهی

در عذرخواهی کردن باید بدانیم علل ناراحتی چیست وقتی علل و عوامل پیدا شد جهت رفع آن اقدام کنیم. ابتدا مشخص شود بحث از کجا شروع شد؟ چه مسایلی بحث را منحرف کرد؟ و چه مسله ای باعث تشنج شد؟ و جهت رفع سوءتفاهم ها و کدورت ها اقدام کنیم.

در عذرخواهی از گفتن کلماتی چون تو خودت مقصر بودی. تقصیر تو شد من عصبانی شدم. با اینکه فکر نمی کنم مقصر باشم اما معذرت می خوام پرهیز کنید. عذرخواهی یعنی بله میدانم مقصر هستم و متوجه اشتباهم شدم بنابراین نیاز نیست به دنبال رفع اتهام باشید. بعد از عذرخواهی باید در صدد رفع مسله و خطا برآیید . یعنی اگر خطایی کردید آن را رفع کنید و تلاش جهت دلجویی و تبدیل ناراحتی به محبت.

نکات مورد توجه برای عذر خواهی

نگویید من گل میگیرم یعنی عذرخواهی . من شام درست کردم یعنی عذرخواهی . یا فکر کنید اگر امروز بگذرد و فردا بیاید با هم صحبت کنید مسله تمام شده است. خیر این افکاری پوچ و باطل و اشتباه است. فرد باید کلمه ببخشید معذرت می خواهم اشتباه کردم را عنوان کند. گذر زمان مسائل را حل نمی‌کند و گل و غذا کدورت را رفع نمی کند.

گفتن ببخشید به همراه گل لذت بخش و آرامش بخش است. فردی که مقصر است و عذر خواهی نمی کند باعث ایجاد دلسردی، کدورت و نارضایتی در فرد مقابل می‌شود و به تدریج وجه و اعتبار خود را از دست می‌دهد و به عنوان فردی مغرور روان پریش بی منطق تلقی خواهد شد و در مقابل فردی که عذر خواهی کند دارای شان و منزلت والا بزرگ‌منش و بزرگمرد  شناخته می‌شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *