تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

علل و درمان ناخن جویدن چیست؟

علل و درمان ناخن جویدن چیست؟

چگونه عادت های نا سالم را از سر كودكانمان بيندازيم؟  اختلالات عادتی شامل چه مسائلی می شوند؟ اختلالات عادتی از اختلالات رفتاری جداست.  ناخن جویدن شایع ترین اختلال عادتی است. علل و درمان ناخن جویدن چیست؟ از دیگر اختلالات عادتی می توان به کندن پوست لب و مو یا صدا درآوردن با مفاصل، بال بال زدن، سر کوبیدن به زمین و مکیدن انگشت اشاره کرد.

علل و درمان ناخن جویدن چیست؟

شروع این اختلالات معمولاً از دوره شیرخوارگی و کودکی است و به نسبت در پسرها شایع تر از دخترهاست.  این عادات گاهی تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند و کم کم جایگزین می شوند. معمولا در کودکان، در سنین ۵-۴ سالگی آغاز میشود و در ۱۰ تا ۱۵ سالگی به اوج خود می رسد. بیشترین میزان ناخن جویدن در پسران ۱۴ -۱۳ ساله است. ناخن جویدن در دختران حدود ۱۱ سالگی به بیشترین حد خود می رسد.

برخی از علل ناخن جویدن

  •  ممکن است از بزرگ ترها الگو برداری کرده باشد .
  • شاید این اقدام او ناشی از دلخوری باشد.
  • شاید با این عمل سعی می کند دلواپسی و اضطرابش را کنترل کند .
  • این کار می تواند راهی برای کسب آرامش باشد.
  • اگر کم رو و خجالتی باشد ، در برابر جمع چنین واکنشی نشان می دهد .
  • ممکن است قوانین انضباطی شدیدی در خانه اعمال می کنید .
  • گاهی هنگام دندان در آوردن و التهاب لثه ها، این عادت در کودکان ایجاد می شود.

 درمان ناخن جویدن در کودکان

مهارت مدیریت استرس را بیاموزید

یکی از علت های عمده ناخن جويدن ترس و اضطراب، فشارهای عصبی و استرس و تنش كودک است. كودک درمحيط تنش زاست، برای مدتی با اين عمل آرام می شود. اولین راه درمان، باید عامل استرس رو از بین ببرید. سرزنش و دعوا کردن به دلیل بالا بردن سطح اضطراب کودک، رفتار ناخن جویدن را بدتر خواهد کرد.

در مورد این عادت بدون سرزنش، قضاوت یا دعوا کردن با او صحبت کنید، صحبت درباره ناخن جویدن نباید باعث افزایش اضطراب او شود. به او بگویید که با کمک هم این مشکل را حل خواهید کرد. تنفس عمیق کمک زیادی به آرام شدن کودکان می‌کند . طریقه صحیح آن را یاد بگیرید و با فرزندتان تمرین کنید . از او بخواهید در موقعیت‌های استرس‌زا تنفس عمیق را انجام دهد تا آرام شود .

آرام باشید

بچه‌ها خصوصاً در سن پایین ممکن است احساس بدی نسبت به ناخن جویدن خود نداشته باشند و راضی کردن آن‌ها برای ترک این عادت سخت باشد . سعی کنید در این مواقع آرام باشید و با برخورد شدید به کودک فشار وارد نکنید . هر نوع واکنش عصبی شما و فشار بیشتر بر کودک نتیجه برعکس دارد و علاوه بر زیادشدن ناخن جویدن کودک اعتماد به نفس او نیز کم می‌شود . همچنین ممکن است برای جلب توجه شما اینکار را تکرار کند . ناخن هایش را مرتب کوتاه کرده و ناخن های شکسته را فورا سوهان بکشید.

در زمان ناخن جویدن او را از این کار دور کنید

خیلی وقت‌ها بچه‌ها مشغول ناخن جویدن هستند بدون اینکه خود متوجه باشند . این کار کاملاً ناخودآگاه و از روی عادت انجام می‌شود . یک نشانه یا علامت بین خود و کودک تعیین کنید تا حتی وقتی در جمع هستید بتوانید او را متوجه ناخن جویدنش بکنید بدون اینکه دیگران متوجه شوند و او خجالت بکشد. هنگام روبرو شدن با صحنه ناخن جویدن،حواس کودک را پرت کنید. بدون اشاره به رفتارش، او را صدا زده و کاری را پیشنهاد دهید که دستان او را مشغول کند. مثل نقاشی، خمیر بازی، درست کردن پازل و…

شناسایی زمان و مکان ناخن جویدن

موقعیتهایی که در آن رفتار ناخن جویدن اتفاق می افتد را شناسایی کنید.  شاید کودک با ایجاد موقعیت های خاص به ناخن جویدن می پردازد. این حالت را که در او استرس ایجاد می کند شناسایی و کاری کنید که در موقعیت های استرس زا قرار نگیرد. مثل تلویزیون دیدن، نشستن در خودرو و… و برای آن فعالیتی در نظر بگیرید مثل بند کردن مهره های گردنبند

پاداش دادن

هنگامی که عادت کم شد، با پاداش، رفتار خوب را تقویت کنید. به عنوان مثال، برای تشویق هر بار ناخن نجویدن ستاره ای به جدول برنامه های روزانه او اضافه کنید و به ازای هر ۱۰ ستاره به او هدیه دهید. اگر فرزند شما دختر است به او لاک یا دستکش هدیه کنید تا با استفاده از آن جویدن ناخن را فراموش کند. اگر پسر است به او ناخن گیر یا ذره بین بدهید تا با استفاده از آن به آسیبی که به ناخن و اطراف آن رسانده است، توجه کند و ناخن های خود را کوتاه کند.

تهیه فیلم از ناخن آسیب دیده

برای کمک به این کودکان می توان از ناخن آسیب دیده تصویری تهیه کرد و وضعیت آن را با ناخن سالم مقایسه کرد. همچنین هنگامی که کودک مشغول جویدن ناخن است بدون این که متوجه شود، از او فیلم تهیه کنید و سپس برای او به نمایش بگذارید. احتمال دارد با مشاهده فیلم به خود بیاید و این عادت را کنار بگذارد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *