تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

سهمیه‌ی کنکور چیست؟

سهمیه‌ی کنکور چیست؟

سهمیه‌ی کنکور چیست؟ سهمیه در فرهنگ فارسی به معنی مقداری از چیزی که نصیب و سهم کسی شود، می باشد. در آزمون سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سهمیه هایی از جمله سهمیه مناطق، ﺷﺎﻫﺪ و اﻳﺜﺎرگر، هییت علمی، مناطق محروم برای داوطلبان در نظر گرفته شده است.

سهمیه‌ی کنکور چیست؟

یکی از اهداف اصلی از ایجاد سهمیه های مختلف برای پذیرش در دانشگاه ها، داشتن برابری و عدالت با توجه به امکانات و رفاه آموزشی برای متقاضیای ادامه تحصیل در دانشگاه ها است. در این متن به سهمیه های موجود در کنکور سراسری می پردازیم.

سهمیه ی مناطق

کشور به سه منطقه تقسیم می شود (منطقه ی یک، دو، سه)

منطقه ۱: شهر هایی شامل: تهران، اصفهان، شیراز و..که از لحاظ امکانات در سطح بالایی قرار دارند و جمعیت بالایی دارند در سهمیه ی منطقه یک قرار می گیرند.

منطقه ۲: سایر شهر ها با امکانات متوسط در منطقه دو قرار می گیرند.

منطقه ۳: روستاها و شهر هایی با امکانات و جمعیت کم در سهمیه منطقه سه قرار می گیرند.

نکته: دانش آموزان هر منطقه با هم منطقه ای های خود رقابت می کنند به طور مثال دانش اموز تهرانی برای پذیرش در دانشگاه با دانش آموزان منطقه ی یک در بقیه ی شهر ها رقابت دارد و پذیرش او تاثیری در پذیرش دانش اموزان منطقه دو و سه ندارد. در کارنامه ی کنکور افرادی که سهمیه ی مناطق دارند دو رتبه وجود دارد یکی رتبه ی کشوری و دیگری رتبه در منطقه که که پذیرش در دانشگاه بر اساس رتبه منطقه انجام می شود.

بومی گزینی

به مجموعه ی چند استان مجاور هم یک ناحیه گفته می شود. و به چند ناحیه مجاور هم یک قطب گفته می شود. در بومی گزینی شانس پذیرش افراد در دانشگاه های شهر هایی که با شهر آنها در یک قطب است بیشتر از افرادی است که شهر شان با آن شهر ها در یک قطب نیست. و این سهمیه برای کاهش هزینه ها قرار داده شده. (بومی گزینی برای همه رشته ها وجود دارد. ولی برای رشته های تاپ شامل: پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بومی گزینی کمتر است.)

سهمیه ی ایثارگران و شهدا

در هر دانشگاه بخشی از سهمیه ی پذیرش صرفا متعلق به فرزندان شهدا و رزمندگان و ایثارگران می باشد. دانش آموزی که از این سهمیه استفاده میکند برای پذیرش در رشته و دانشگاه مورد نظر باید ۸۰ درصد از نمره ی قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در آن رشته و دانشگاه را کسب کند. این افراد در بین خودشان سنجیده می شود. تا قبل از سال ۹۷ در کارنامه ی کنکور این افراد یک رتبه در سهمیه ی ایثارگران و یک رتبه کشوری وجود داشت. ولی در  سال۹۷ برای این افراد یک رتبه در منطقه هم به کار نامه یشان اضافه شد .

سهمیه ی هییت علمی

برای فرزندان افرادی است که عضو هییت علمی دانشگاه ها هستند. این افراد می توانند به راحتی شهر و رشته ی خود را تعویض کنند . تنها شرطی که وجود دارد این است که ۸۰ درصد نمره ی قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در رشته و دانشگاه مقصد را کسب کرده باشند.

سهمیه ی مناطق محروم

افرادی که از این سهمیه استفاده می کنند دارای تعهد خدمت در محل مشخص شده می باشند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *