تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

راه های جلوگيری از جويدن ناخن

راه های جلوگيری از جويدن ناخن

خیلی از رفتار‌ها مانند ناخن جویدن، شب ادراری، تیک‌های عصبی و عدم توجه یا تمرکز نتیجه بروز استرس‌های ناشی از بحث و دعوای والدین است که این عوامل ممکن است در آینده منجر به انحراف رفتار و عملکرد کودکان شود.  راه های جلوگيری از جويدن ناخن در کودکان چه کارهایی انجام دهیم؟

راه های جلوگيری از جويدن ناخن

برای کمک به این کودکان می توان از ناخن آسیب دیده تصویری تهیه کرد و وضعیت آن را با ناخن سالم مقایسه کرد. همچنین هنگامی که کودک مشغول جویدن ناخن است بدون این که متوجه شود، از او فیلم تهیه کنید و سپس برای او به نمایش بگذارید. احتمال دارد با مشاهده فیلم به خود بیاید و این عادت را کنار بگذارد. قرار دادن آیینه جلوی کودک او را متوجه این عادت ناپسند می کند. کودک را تشویق کنید در مجلات، تصویر دست های زیبا را جست وجو کند یا روی کتاب یا آینه بچسباند تا مرتب تصویر این دست ها را با دست های خود مقایسه کند.

اقدام دیگری که در این زمینه مفید است، شناسایی مکان و زمانی است که این رفتارها در او بیشتر می شود. به عنوان مثال، شاید کودک با ایجاد موقعیت های خاص به ناخن جویدن می پردازد. این حالت را که در او استرس ایجاد می کند شناسایی و کاری کنید که در موقعیت های استرس زا قرار نگیرد. اگر کودک هنگام تماشای برنامه تلویزیونی ناخن می جود، شیئی به دست او بدهید تا سرش گرم شود. به مکان هایی که این عادت کودک زیاد می شود نیز دقت کنید تا علت این اختلال را بفهمید.

تکنیک های درمان ناخن جویدن در کودکان

 به کودک مهارت مدیریت استرس را بیاموزید.

قبل از شروع هر کاری برای ترک عادت کودک باید بدانید ریشه بسیاری از این عادت‌ها داشتن استرس و اضطراب است . به‌ عنوان اولین قدم کمک کنید فرزندتان استرس خود را مدیریت کند و آن را پایین بیاورد .تنفس عمیق کمک زیادی به آرام شدن کودکان می‌کند . طریقه صحیح آن را یاد بگیرید و با فرزندتان تمرین کنید . از او بخواهید در موقعیت‌های استرس‌زا تنفس عمیق را انجام دهد تا آرام شود .

آرام باشید .

بچه‌ها خصوصاً در سن پایین ممکن است احساس بدی نسبت به ناخن جویدن خود نداشته باشند و راضی کردن آن‌ها برای ترک این عادت سخت باشد . سعی کنید در این مواقع آرام باشید و با برخورد شدید به کودک فشار وارد نکنید . هر نوع واکنش عصبی شما و فشار بیشتر بر کودک نتیجه برعکس دارد و علاوه بر زیاد شدن ناخن جویدن کودک اعتماد به نفس او نیز کم می‌شود . ممکن است برای جلب توجه شما این کار را تکرار کند .

اضطراب کودک را پایین بیاورید.

اگر چیزی را عامل استرس فرزندان می‌دانید، مهاجرت، طلاق در خانواده، مدرسه جدید یا اختلاف در خانواده، در مورد نگرانی‌هایش با فرزندتان حرف بزنید.

در زمان ناخن جویدن او را از این کار دور کنید.

خیلی وقت‌ها بچه‌ها مشغول ناخن جویدن هستند بدون اینکه خود متوجه باشند .این کار کاملاً ناخودآگاه و از روی عادت انجام می‌شود . یک نشانه یا علامت بین خود و کودک تعیین کنید تا حتی وقتی در جمع هستید بتوانید او را متوجه ناخن جویدنش بکنید بدون اینکه دیگران متوجه شوند و او خجالت بکشد.

حواسش را پرت کنید.

هر زمان که کودکتان شروع به جویدن ناخن‌هایش کرد، حواسش را به کار دیگری پرت کنید. از او بخواهید کاری برایتان انجام دهد یا او را دعوت به انجام یک بازی یا نقاشی کردن کنید پرت کردن حواس باعث می‌شود که کودک احساس تنبیه شدن نداشته باشد.

ناخن‌هایش را هر روز سوهان بکشید.

کوتاه کردن و سوهان کشیدن ناخن‌ها سطح قابل دسترسی آنان را کم می‌کند؛ پس جویدن ناخن برای کودک سخت می‌شود و نیز اگر این کار را انجام دهد جرم و باکتری کمتری وارد بدنش می‌شود.

نق نزنید و تنبیه نکنید.

مانند دیگر عادت‌ها، جویدن ناخن نیز ناخوداگاه انجام می‌شود. وقتی فرزندتان خودش نیز حواسش نیست که در حال جویدن ناخن‌هایش است، تنبیه و نق زدن بی‌ اثرترین استراتژی است. اگر این عادت خیلی اذیتتان می‌کند، محدودیت تعیین کنید. مثلا وقتی مشق می‌نویسم ناخن نمی‌جویم.

سیستم پاداش داشته باشید.

برای هر روزی که فرزندتان ناخن‌هایش را نمی جود، یک استیکر به او بدهید. اگر نمی‌تواند یک روز کامل موفق باشد، آن را به زمان‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید. مانند زمان تماشا کردن تلویزیون، درس خواندن، غذا خوردن. وقتی به تعداد کافی از استیکر رسید به او پاداش دهید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *