تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تکنیک های رفتار با بهانه گیری کودکان

تکنیک های رفتار با بهانه گیری کودکان

کودکان گاهی شروع به بهانه گیری های مختلف و کج خلقی می کنند و رفتارهایی مانند جیغ زدن و غرغر کردن ، لگدپراکنی ، کوبیدن پاها به زمین ، پرت کردن اشیا به اطراف ، کتک زدن دیگران و یا حتی حبس کردن نفس خود تا مرحله کبودی از خود نشان می دهند . تحمل و کنترل این رفتارها در کودکان واقعا طاقت فرسا است . ‍ در این مقاله به بیان تکنیک های رفتار با بهانه گیری کودکان میپردازیم .

کنترل خود را از دست ندهید

زمانی که کودک شما در حال بهانه گیری و جیغ زدن و داد زدن است به صحبت های شما گوش نمی دهد. به فریادها و تهدیدهای شما با حالتی منفی جواب می دهد. در این شرایط هر چه شما بیشتر داد بکشید صدای جیغ او نیز بلندتر می شود. در این مواقع بهترین کار این است که کنار او بنشینید و چیزی نگویید. کودکان خودشان هم از خشمی که دامن آنها را گرفته است می ترسند. بودن در کنار کودک هنگام بدرفتاری هایش موجب آرامششان می شود.

اگر بهانه گیری های او برایتان غیر قابل تحمل شده است چند دقیقه کوتاه بیرون بروید تا کودک دست از گریه و جیغ بردارد سپس دوباره به اتاق بازگردید. در این شرایط شما هیچ گاه نباید کنترل خود را ازدست بدهید. باید همیشه آرامش خود را حفظ کنید تا او سریع تر آرام شود. همچنین نباید هیچ گاه وعده یا رشوه به کودک خود در این مواقع بدهید. باید به بهانه گیری های بی مورد کودکتان بی اعتنا باشید تا خودش خسته و ساکت شود.

تکنیک های رفتار با بهانه گیری کودکان

وقتی کودک شما به نقطه کج خلقی می رسد چیزی نمی شنود . عکس العمل های شما را (مثل پشت کردن به او یا به سادگی نادیده گرفتنش یا با صدای بلند حرف زدن) درک نمی کند. وقتی که کودک شما درگیر و دار بهانه گیری است، از او درخواست و التماس نکنید. با او مذاکره نکنید. چرا که این موضوع پیامی به او می دهد که شما مضطرب هستید و به اوضاع کنترل ندارید. به جای آن به او فرصت دهید یا بگذارید چند دقیقه به حال خودش باشد. بعد او را دلداری دهید و محبت کنید. بعد وقتی که همه آرام شدند درباره موضوع بحث کنید. گاهی به رفتارهای مثبت او جایزه بدهید.

از موقعیت هایی که برای کودک ناخوشایند است دوری کنید

در موقعیت هایی که برای کودکتان ناخوشایند است و باعث ناراحتی او می شود دوری کنید . مثلا قبل از عصبی شدن هنگام گرسنگی و شروع به بهانه گیری به او میان وعده کوچکی بدهید . اگر او هنگام خرید در غروب بهانه گیر و عصبی می شود ابتدای روز خرید خود را انجام دهید. اگر او در موقعیتی قرار دارد که می خواهید این موقعیت را تغییر دهید نیم ساعت قبل به او بگویید مثلا اگر در پارک حضور دارید و می خواهید به خانه بروید نیم ساعت قبل از به خانه رفتن او را در جریان بگذارید و اجازه دهید از این تصمیم آگاه شود.

شما به عنوان یک والد موقعیت هایی که کودک بهانه گیر می شود را می دانید بنابراین قبل از اینکه بهانه گیری های کودک آغاز شود، بلافاصله حواس او را با دادن اسباب بازی به او ، تغییر مکان ، در آوردن شکلک های خنده دار و… پرت کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *