تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

بچه از کجا آمد؟

بچه از کجا آمد؟

بچه از کجا آمد؟ این پرسش غالباً متعاقب ناخوشنودی ناشی از تولد یک خواهر یا برادر کوچکتر برای کودك مطرح میشود. این قدیمیترین و دشوارترین پرسشی است که انسان نابالغ با آن مواجه میگردد. آنها که میدانند چگونه باید اسطوره ها و افسانه ها را تعبیر کرد خواهند توانست این پرسش را در معمایی که سفینکس تبسی برای اودیپ مطرح میکند ریشه یابی کنند.

بچه از کجا آمد؟

پاسخهای معمول که در جواب به این پرسش و در مهدکودك به کودك گفته میشوند تمایل حقیقی او را به جستجو و در نتیجه اطمینان او را به والدینش تحت تأثیر قرار میدهند. از این زمان به بعد است که او غالباً به بزرگسالها بی اعتماد میشود، و محرمانه ترین علاقه های خود را از آنها پنهان میکند. نامۀ کوتاهی که در پی میآید نشان خواهد داد که این کنجکاوی تابه چه حد در کودکان عذاب آور تواند بود. این نامه توسط دختر یازده و نیم ساله ای نوشته شده که مادرش را از دست داده است و با خواهر کوچکش راجع به این مسأله فکر میکنند.

عمه مالی عزیز،

خواهش میکنم آنقدر مهربان باش که به من بگویی چطور کریشل و پل را به دنیا آوردی. تو حتماً میدانی چون که ازدواج کرده ای. دیروز عصر داشتیم درباره این موضوع حرف میزدیم و میخواهیم حقیقت را بدانیم. ما کس دیگری را برای پرسیدن این سؤال نداریم. کی به سالزبرگ می آیی؟ ما میخواهیم بدانیم لکلکها چطوری بچه ها را می آورند.

ترودل فکر میکند لک لک آنها را [پیچیده] در یک لباس می آورد. حالا میخواهیم بدانیم آیا لک لک آنها را از دریاچه می آورد و چرا هیچگاه بچه ها را در دریاچه نمیبینیم. و میشود این را هم به من بگویی که چطور آدمها ازپیش میفهمند که بچه دار خواهند شد. تمام چیزی را که در این باره میدانی برای من بنویس و به من بگو. با آرزوی سلامتی و هزاران بوسه از طرف همۀ ما، خواهرزاده کنجکاوت، لیلی

آموزش مسائل جنسی

فکر نمیکنم این نامۀ تأثرآور توانسته باشد روشنگری و آموزشی را که این دو خواهر میخواستند برای آنها فراهم کند. برای من هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که لزوم دور نگاه داشتن کودکان را از آموزشی که با عطش به دانستن در پی آن هستند اثبات کند. چنانچه هدف آموزگاران این است که نیروی مستقل اندیشیدن را در کودکان، به سود امر خیری که بسیار دل مشغول آن هستند، در زودترین زمان ممکن سرکوب کنند این هدف را به بهترین وجه با فریفتن کودك درباره مسائل جنسی و ترساندن او با مسائل مذهبی محقق خواهند ساخت.

طبع های قویتر، حقیقتاً، در برابر این تأثیر و نفوذها مقاومت میکنند و در برابر سلطه و اقتدار والدین خود و بعدها در برابر هر اقتدار دیگری نافرمان میشوند. اگر توضیحاتی که کودکان به خاطر آن به بزرگسالان خود مراجعه میکنند به آنها ارائه نشود، در خفا به رنج دادن خویش با [اندیشیدن به] این مسأله ادامه خواهند داد و تلاش خواهند کرد راه حلی بیابند که بنابرآن راه-حل، حقیقتی که آن را درست میپندارند به غیر عادی ترین شکل ممکن با ناحقیقت های عجیب و غریب درهم آمیخته است؛ و یا اطلاعات ناپسندی را در گوش یکدیگر نجوا خواهندکرد، نجوایی که در آن به خاطر احساس گناه این سوال کننده های جوان، هر چیز جنسی انگ زشتی و شنائت میخورد.

روشنگری جنسی در کودکان

این نظریه های جنسی کودکانه ارزش آن را دارند که جمع آوری گردند و به آزمون گذاشته شوند. از این زمان به بعد، کودکان تنها نگرش صحیح نسبت به پرسشهای جنسی را از دست میدهند، و بسیاری از آنها دیگر هیچگاه آن را به دست نمی آورند. به نظر میرسد اکثریت عظیمی از نویسندگان مرد و زنی که درباری روشنگری جنسی کودکان نوشته اند به دفاع از آن برخاسته اند. اما نسنجیدگی اکثر پیشنهادهای آنها در این باره که آموزش جنسی کودکان کی و چگونه باید انجام شود، این تصور را به ذهن القا میکند که گویی از این بحثها نتیجه ای نگرفته اند.

تا آنجا که دانش ادبی من پیش میرود، یک مثال نقض و استثنای معروف این مورد نامۀ تشریحی و فصیح خانم اما اکشتاین است که میگوید آن را برای پسرش وقتی که او ده سال داشت نوشته است. بیشک، روش درست همان روش معمول نیست: تمام دانش جنسی تا زمانی که ممکن است از کودکان دور نگاه داشته میشود، و بعد در زمان مقتضی و در زبانی دشوار و پیچیده بر آنها آشکار شده و به آنها ارائه میگردد، و تازه، این تنها بخشی از حقیقت است و بسیار دیر به آنها آموزش داده شده است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *