تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

بروز خشم در کودکان

بروز خشم در کودکان

بروز خشم در کودکان چگونه است؟ خشم در سنین مختلف چگونه نمایان می شود؟ تا سن دو سالگی، کودک خشم خود را با دور انداختن اشیا، پرت کردن، گاز گرفتن، مو کشیدن و زدن نشان می‌دهد. در حدود ۳ تا ۴ سالگی بیشتر از خشم کلامی استفاده می‌کند. در سن ۵ یا ۶ سالگی آنها را از دیگران کناره می‌گیرند و اینطور خشم خود را به صورت نفرت و طرد کردن نشان می‌دهند.

بروز خشم در کودکان

والدین عزیز ، هیچ کودکی به خودی خود پرخاشگر نمی‌شود . این محیط است که علاوه بر تاثیرات ژنتیکی می‌تواند یک مسئله را ایجاد کند.در هر برخوردی که از کودکتان دیدید، اول به خودتان رجوع کنید. بپرسید چه کاری انجام دادم که این رفتار را در فرزندم مشاهده می‌کنم؟ و یا چرا فرزندم حالت پرخاشگری و خشم دارد. چرا از من کناره گیری می‌کند و یا در مواقعی دوست دارد با فریاد به آزار و اذیت قدرتش را نشان دهد؟

 مهمترین علت‌ های خشم کودک 

  • کودکی که به علت نقص‌ هایی در جسم و اندام حرکتی خود قادر نیست مثل دیگر هم سن و سالانش فعالیت کند. فکر می‌کند دیگران به او نگاه ترحم آمیز دارند.
  • ایراد گرفتن دائم از کودک باعث خشم او می شود. وقتی فردی کاری را انجام می‌دهد اگر شخص دیگری مدام به او غر بزند و تلاش کند که آن را از کارش منصرف کند. باعث ایجاد ناخوشایندی در رفتار او می‌شود. حال به این موضوع فکر کنید این رفتار در رفتار کودکتان که صبر کمتری دارد چه تاثیری می گذارد؟
  • مقایسه نامناسب بین کودکان. یکی از بدترین کارهایی که والدین می‌توانند با استعدادها و توانایی‌ های فرزندشان انجام دهد این است که آنها را با دیگران مقایسه کنند. عده‌ای فکر می‌کند اگر این کار را انجام دهند باعث انگیزه می‌شود. و فرزندش آن شخص را الگوی خود قرار می‌دهد، در صورتی که این باور کاملاً غلط است. با این کار شخصیت و توانایی‌ های فرزندتان را زیر سوال می‌برید و غافل از اینکه فرزندتان علاوه بر اینکه در خود می‌شکند، همیشه نسبت به شخصی که با آن مقایسه شده است حس خشم و ناخوشایندی دارد.
  • جلوگیری از فعالیت‌ های کودک که موجب ناکامی او می‌شود. وقتی کودکی دوست دارد کاردستی درست کند و با آن خلاقیت خود را نشان دهد، والدین به علت نداشتن حوصله خودشان سریع دست به کار می‌شود و یا کلاً مانع انجام این کار می‌شوند. از ترس اینکه خانه کثیف می‌شود یا مهمان می‌آید و غیره کودک را با ناکامی در خواسته‌اش مواجه می‌کند. بهتر است در منزل ساعتی را برای فعالیت کودکان اختصاص دهید به طوری که آنها بتوانند آزادانه خلاقیت خود را حتی با استفاده از ساده‌ترین وسایل به نمایش بگذارند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *