تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

برخورد با کودک بدرفتار

برخورد با کودک بدرفتار

نحوه ی برخورد با کودک بدرفتار چگونه است؟ والدين قرار نيست اختلاف نداشته باشند. دعوا نكنند و هميشه با هم موافق باشند. كودک قرار است از والدينش روش درست حل اختلاف را بياموزد. قرار است ببيند، پدر و مادرش با دو عقيده مختلف چگونه بر سر يک مسئله به تفاهم ميرسند. قرار است ببينند با داشتن اختلاف عشق و محبت به پايان نميرسد.

برخورد با کودک بدرفتار

والدين قرار است به فرزندشان نشان دهند انسان حتی با خودش هم به طور کامل تفاهم ندارد چه برسد به ديگری اما با احترام، ابراز درست عقايد با گوش دادن به هم ميتوان يک جايی به تفاهم رسيد و مشكلات را حل كرد و قرار است از هر اختلافی هر دو نفر پيروز بيايند نه تنها یک نفر.

دلگرمی دادن به کودک تا آنجا اهمیت دارد که فقدان آن، دلیل اصلی بدرفتاری در نظر گرفته می شود. کودک بدرفتار، کودکی دلسرد است. باید این نکته را همواره در ذهن داشته باشیم که هر شکستی فقط به معنای نداشتن مهارت است و به هیچ وجه از ارزش شخص نمی کاهد. دلگرمی در کسی ایجاد می شود که می تواند اشتباه کند و شکست بخورد. بدون اینکه احساس کند عزت نفسش پایین آمده. کودکان و بزرگسالان به طور مساوی باید جرات کامل نبودن را داشته باشند. بدون جرات، دلسردی گریزناپذیر است. نیمی از دلگرمی دادن به کودک در اجتناب از دلسرد کردن او با تحقیر یا حمایت بیش از حد است. هر کاری که ما برای تشویق فقدان ایمان کودک به خودش انجام می دهیم، دلسردی به بار می آورد.

اثرات رفتار والدین بر خلاقیت

متأسفانه باید اقرار کنیم که در بسیاری از مواقع ما پدران و مادران هستیم که ناخواسته و با رفتارهای غلط خودمان جلوی رشد فرزندمان را در برخی امور می‌گیریم. یکی از این زمینه‌ های رشد که ما از آن غافل هستیم و به آن توجه نمی‌کنیم، رشد خلاقیت است.

خلاقیت در همه‌ی بچه‌ها وجود دارد. اما معمولاً توسط رفتارهای نادرست ما به‌ مرور خلاقیت در آنها کم‌ رنگ‌تر می‌شود و در نهایت از بین می‌رود.

همه‌ی کودکان خلاق هستند اگر ما

  • جلوی استقلال آنها را در کارهای خود نگیریم.
  • به سؤال‌ هایشان مستقیم پاسخ ندهیم و بگذاریم خودشان فکر کنند
  • جلوی خیال‌پردازی آنها را نگیریم.
  • کارهای خلاقانه‌ی آنها را تحویل بگیریم.
  • به آنها مسئولیت بدهیم.
  • اجازه ریسک کردن و آزمون و خطا در کارهای مختلف به آنها بدهیم.

تحقیر کردن کودک

شاید به جرات می توان گفت که این روش را ۸۰ درصد از خانواده ها برای تربیت کودکشان استفاده می کنند که تقریبا فاجعه است. زمانی که کودک کار اشتباهی انجام داد. اولین جمله ای که از دهان آنها بیرون می آید. جمله «خاک بر سرت» یا «خدا لعنتت کند» است.

بعد در ذهن خود می گویید چقدر من مقتدرم و بچه از من حساب برد. ولی در واقع از آثار مخرب آن بی اطلاعید. نمی دانید استفاده از این جملات تا چه حد بچه را خرد خواهد کرد. این کودک در برخورد های اجتماعی شخصی ضعیف بار خواهد آمد. هر کس هر چه از دهنش در بیاید و به او بگوید او سکوت می کند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *