تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اعتماد به نفس بالا در کودکان

اعتماد به نفس بالا در کودکان

فرزندان ما موجودات منحصر بفردی هستند و استعدادها و توانایی های آنها نیز با یکدیگر کاملا متفاوت است . تنها کاری که از دست ما برمی آید این است که زمینه را برای رشد و شکوفایی استعداد آنها آماده کنیم . به گونه ای آنها را تربیت کنیم که دارای اعتماد به نفس بالا شوند. اعتماد به نفس بالا در کودکان باعث میشود به راحتی تحت تاثیر دوستان خود قرار نگیرند و رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان نخواهند داد.

اعتماد به نفس بالا در کودکان

اگر فرزندانتان را در مسیر استعدادها و علایق آنها هدایت کنید علاوه بر این که استرس کمتری را تجربه میکنند قطعا موفق تر خواهند بود و رضایتمندی بیشتری خواهند داشت.

اهميت آرامش در خانواده

بچه‌هایی که اخلاق خوبی ندارند یا مثلا زیاد دروغ میگویند، در خانه آرامش کافی نداشته‌ اند. آرامشی که در روابط زوجین وجود دارد، تعیین ‌کننده ‌ترین عامل در جهت تامین آرامش مورد نیاز برای تربیت فرزندان است. بخش دیگر این آرامش در صورتی تأمین می‌شود که پیش از هر گونه اقدام تربیتی و در ضمن آن به این فکر باشیم که آرامش فرزندمان را به هم نزنیم.

تردید نکنید بچه‌هایی که اخلاق خوبی ندارند یا از آسیب‌های اخلاقی مثل دروغ‌گویی ، استرس ، اضطراب، وابستگی و عدم اعتماد به نفس رنج می‌برند. در خانه آرامش کافی نداشته‌اند. زوجین قبل از هر چیز باید مراقب  آرامش  هم باشند و به همدیگر آرامش بدهند.

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس بچه ها این است که اگر کاری هست که فرزندتان به تنهایی از عهده آن بر می آید، به هیچ عنوان آن را برای فرزندتان انجام ندهید. مثل انجام تكاليف مدرسه يا غذا خوردن. يا بستن بند كفش انتخاب لباس ، تصمیم گیری و.. بعلاوه این امر کمک میکند تا وابسته بار نیاید.

در مواقعی که کودکتان استرس دارد:

  1. سعی کنید با کودک خود حرف بزنید و به او نشان دهید که او را درک می‌کنید.
  2. احساسات او را به زبان آورید و درباره آن با او صحبت کنید.

برای مثال به او بگویید: به نظر می‌رسد ناراحت هستی. می‌توانی علتش را به من بگویی. یا به نظر می‌رسد هنوز بابت این اتفاق نگران هستی. هرگز کودک را سرزنش نکنید و سعی نکنید احساس او را ناچیز بشمارید. به او نگویید: هنوز هم ناراحتی؟ مگر چه اتفاقی افتاده؟

به گونه‌ای با او حرف بزنید که کودک بداند می‌خواهد با شما درباره‌ی اضطرابش صحبت کند. کمک کنید هر زمان کودک خواست به راحتی بتواند در مورد افکار ،احساسات و هیجانات منفی اش با شما صحبت کند و هیجانات منفی او تخلیه و برطرف شود .مراقب باشید خودتان منبع ایجاد استرس در او نباشید پس بی دلیل لازم نیست پیگیر مسائل فراموش شده قدیمی باشید. سعی کنید دوست و الگوی خوبی برای فرزندتان باشید و روابط خود با اعضای خانواده را بهبود بخشید تا به تبع آن فرزندان با انگیزه و شادی داشته باشید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *