تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

طرحواره های مرکزی

طرحواره های مرکزی و جبرانی

درک  طرحواره های مرکزی و جبرانی مهم است . این امر کمک می کند تا تحول طرحواره ها را از نظر پویایی درک کنیم .

 طرحواره های مرکزی و جبرانی

طرحواره های مرکزی حاصل آسیب به خود پنداره افراد در طول دوران رشد هستند . در حالی که طرحواره های جبرانی به منظور مقابله با فعال شدن طرحواره های اولیه یا اجتناب از آنها ، ایجاد شده اند .بنابر این علاوه بر سبک های مقابله ای ، پیش از آن نوعی مقابله نیز در سطح طرحواره وجود دارد .

مثلا فردی که دوران کودکی سرشار از آشفتگی و پریشانی داشته است . طرحواره های رها شدگی و محرومیت هیجانی در سالهای آغازین زندگی اش در او شکل می گیرد . بعدها با جلب رضایت دیگران و… به دنبال راه هایی برای مقابله است .

طرحواره های جبرانی با گذر زمان سخت تر و نا سازگارتر شده . تا جایی که در نهایت طرحواره های اصلی را تقویت می کند .

طرحواره وابستگی

زندگی با مردانی که بدون اجازه مادرشان آب نمی خورند ( افراد وابسته ) . راهکارهای روان شناسی برای همسرانی که بیش از حد به خانواده وابسته اند.                    آقایان باید بدانند وابسته بودن با جلوگیری از رشد آنها ، احساسات نا خوشایندی در همسرشان به وجود می آورد .باید با رشد دانش و شعور خود ، افزایش تجربه و اعتماد به نفس تلاش کنند تا وابستگی بیش از حد به خانواده را از خود دور کنند . ( به زبان تخصصی طرحواره درمانی ).

خانواده ها نیز باید بپذیرند . زمانی می توانند از لحاظ روانی خانواده خوبی باشند که از فرزندان خود حمایت درستی انجام دهند . این حمایت به معنی حمایت افراطی و اینکه همیشه و در همه مسائل در ارتباط با فرزند خود باشند نیست . میتوانند با درک آنها و ارائه نظرات مشورتی خود از آنها حمایت کنند .

در صورتی که همسرتان به خانواده خود وابستگی زیادی دارد ، باید وی را متوجه این موضوع کنید . بگویید این وابستگی سبب بروز اختلاف و فاصله بین همسرتان و شما شده که به عنوان یک زوج باید توانایی تصمیم های قاطع را در زندگی داشته باشید . با مشورت و استفاده از راهنمایی والدین ، در نهایت تصمیم نهایی را خود بگیرید.

اگر احساس میکنید خودتان یا اطرافیانتان دارای طرحواره های مرکزی و جبرانی هستید . برای رهایی از این طرحواره ها میتوانید با روان کلینیک تماس بگیرید .

 

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *