تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

رشد اخلاقی در جوانان

رشد اخلاقی در جوانان

در عموم موارد وقتی از جوانان و نوجوانان در مورد علل اختلافشان با والدین سوال می شود اظهار دارند که پدر و مادرشان در تلاش اند تا آنها را کنترل کرده و آنها را در چارچوب خود نگه دارند. در مقابل وقتی از والدین میخواهیم که نظرشان را در این مورد مطرح کنند، می گویند که چنین قصدی ندارند و تنها مشکل آنها عدم کفایت جوانانشان در اداره و کنترل زندگی شخصی خود است. مطلبی که در بطن این بحث نهفته در اصل مربوط به موضوع رشد اخلاقی در جوانان است.

رشد اخلاقی در جوانان

میزان رشد اخلاقی از دید والدین همان حسی است که از درون به آنها این پیام را منتقل می کند که آیا جوانان توانایی اداره ی خود را دارند یا خیر. پس در اصل رشد اخلاقی کلیدی است که ما برای ایجاد رابطه ای بهتر و موثر تر با والدینمان باید دنبال آن باشیم.

مراحل رشد یا بلوغ اخلاقی

رشد یا بلوغ اخلاقی شامل ۳ مرحله است:

مرحله اول؛ در این مرحله ما همه چیز را برای خودمان می خواهیم؛ کارهایی را انجام میدیم که برایمان منفعتی به دنبال داشته باشد اما اگر نه، خیلی خودمان را درگیر نمیکنیم و یا اصلا زحمت انجام آن را به خود نمی دهیم. شاید بشود گفت در این مرحله کمی خودخواهانه رفتار میکنیم!

مرحله دوم؛ در این مرحله کمی پیشرفت کرده ایم. دنبال دردسر نمی گردیم و حتی گاهی برای دستیابی به صلحی که خواستار آن هستیم تن به انجام کارها و وظایفی می دهیم که حتی شاید از انجام آنها اصلا خوشمان هم نمی آید. در آخر هم کاری را که باید انجام دهیم، انجام میدهیم، حتی شده با کج و کوله کردن قیافه مان.

مرحله سوم؛ در این مرحله افراد خودشان برای انجام کارها پیش قدم می شوند و بررسی می کنند که چه کارهایی باید انجام شود و در هر موقعیتی چه رفتاری، رفتار درست است، و چه چیز از ما انتظار می رود؛ در برآورده کردن این انتظارات هم تا حدودی خود جوش عمل می کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *