تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

بار آوردن یک کودک کتابخوان، چندان ساده نیست. اگر از راهش نروید، احتمال اینکه فرزندتان به بازی های رایانه ای و عروسک هایش بیشتر از یار مهربان دل ببندد کم نیست. در این دوره و زمانه دیگر کسی نیست که فایده و اهمیت کتاب خواندن برای کودکان و قصه گفتن را نداند، اما به‎نظر می‎رسد این دانش به‎تنهایی کافی نیست. بعضی از ‎ پدر و مادرها نمی‎دانند در هر سن، چطور و با چه روش هایی، بچه ها را به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند کنند.

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

رها کردن بچه‎ها جلوی تلویزیون، حبس کردن شان لابه لای اسباب‎بازی‎های رنگارنگ و تنها گذاشتن آن‎ها در دنیای پر خطر مجازی، این روزها به بخشی از شیوه  تربیتی  بعضی پدر و مادرها تبدیل شده‎است، پدر و مادرهایی که به واسطه تحصیلات بالا و زندگی در دنیای مدرن، سرشار از اطلاعات و آگاهی از اشتباهات تربیتی نسل‎های گذشته هستند و ازشان توقع می‎رود در فرزندپروری هوشمندانه‎تر عمل کنند. مسئله اما این‎جاست که دانستن، مساوی عمل کردن نیست.

کودکان ۴ تا ۷ سال

خواندن داستان برای کودکان در این سن موجب می شود تا خود را باور کنند.سعی کنید ذهن او را هنگام خواندن داستان، درگیر کنید. به عنوان نمونه پیش از خواندن نقطه اوج داستان، از او بخواهید حدس بزند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا پس از خواندن از او بپرسید اگر به جای شخصیت اصلی بود، دوست داشت چه کاری انجام دهد وخواندن شعر را فراموش نکنید. کودکان ذهن گیرایی دارند و به راحتی اشعار را حفظ می کنند. این کار به تقویت حافظه آنها بسیار کمک می کند.

کتاب و درمان 

شما می توانید از کتاب به عنوان ابزار درمانی هم استفاده کنید. اگر کودکتان می ترسد، اگر منتظر فرزند دیگری هستید یا اگر می خواهید او را به مطب دکتر و دندانپزشک ببرید با خواندن کتاب هایی در این زمینه، ذهن او را آماده کنید.به عکس العمل های او هنگام خواندن کتاب دقت کنید. ببینید از چه اتفاقی شاد و از چه چیز غمگین می شود؟ چه وقت حوصله اش از یک کتاب سر می رود و دوست دارد سراغ کتاب دیگری برود.

داستان های افسانه ای برایش بخوانید. این داستان ها ارزش ها و ضدارزش ها را به او آموزش می دهند. او با گوش کردن به این داستان ها می آموزد که همیشه امیدوار باشد، با بدی ها مبارزه کند و از مشکلات نترسد.

اگر فکر می کنید بخش هایی از داستان، او را می ترساند، می توانید از قبل با او گفت و گو کنید یا آن قسمت ها را حذف کنید. حتی می توانید به او بگویید چشم هایش را ببندد و آن بخش ها را نادیده بگیرند. در این نوع داستان ها بهتر است شخصیت کتاب ها حیوانات باشند.سعی کنید مجلات، تابلوها (و هر خواندنی دیگر) را با مشارکت او بخوانید. این یکی از روش هایی است که فرزندتان را به خواندن علاقه مند می کند.

اجبار در خواندن کتاب

خوشبختانه امروزه در کشور ما مجلات بسیاری هستند که مخصوص کودکان چاپ و منتشر می شوند. مشترک یکی از این مجلات شوید. هرگاه که این نشریه به منزل شما می رسد و کودکان می فهمد که مخصوص اوست، احساس مهم بودن می کند و بیشتر به خواندن تشویق می شود. نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که هیچ گاه با زور و اجبار، او را وادار به خواندن نکنید زیرا نتیجه خوبی را مشاهده نخواهید کرد.

هیچ گاه سعی نکنید تا پیش از رفتن به مدرسه، خواندن را به او بیاموزید. اگر به آنها در این زمینه، فشاری وارد شود، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. (البته بعضی از آنها خود به این کار علاقه نشان می دهند و مجذوب خواندن کتاب می شوند و دوست دارند خودشان کتاب را بخوانند).

کودکان ۷ سال به بالا

در این سنین (به خصوص سال اول دبستان) کودک علاقه شدیدی به خواندن دارد. با دقت و علاقه به او گوش کنید و وانمود کنید این کار او، برای شما، بسیار مهم است. کودکان در این سنین کم کم از دیگران الگوبرداری می کنند. ماجراهای زندگی واقعی افراد، زندگینامه بزرگان که مخصوص کودکان نوشته شده است، کتاب های خوبی در این زمینه هستند. هنگام خواندن داستان، بخشی از کتاب را شما بخوانید و قسمت دیگر را به او بدهید. از او بپرسید، فکر می کند بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد

پرورش تخیل

کتاب، ابزار مناسبی برای پرورش تخیل بچه هاست. آنها را با موقعیت های متفاوتی رو به رو می کند، این مساله باعث می شود ذهن آنها درگیر شود، به دنبال راه حل بگردند و بعدها اگر با مشکلی مشابه آن رو به رو شدند، پیش زمینه ای ذهنی درباره آن داشته باشند. ادبیات کهن ایران و جهان، موضوعات خوب و مناسبی برای مطالعه کودکان شما (و حتی خودتان) است. این کتاب ها منابع مهمی برای آموختن درس های زندگی هستند.

● خلاصه اینکه: بچه های کتاب خوان…

  1. در مدرسه عملکرد بهتری دارند.
  2.  گنجینه لغات آنها پربارتر است.
  3.  در نوشتن انشا مشکلی ندارند و به شکلی خلاق می نویسند.
  4. از نظر دستور زبان و نوع به کارگیری جملات، دقیق تر هستند.
  5. منظور خود را در نوشتن، بهتر بیان می کنند.
  6. عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *