تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

کاهش دادن استرس همسر

کاهش دادن استرس همسر

توصیه هایی دقیق برای کاهش دادن استرس همسر ؟ اگر از شما خواسته نشده است ، هیچ توصیه ای نکنید و راه حل ارائه ندهید. اگر برای حل مشکل همسرتان فورا یک راه حل پیشنهاد دهید ، ممکن است او احساس کند که مساله را خیلی پیش پا افتاده و ناچیز می پندارید و می خواهید سریع از آن مسئله رد شوید .

کاهش دادن استرس همسر

این کار نتیجه ی خوبی ندارد . بنابراین وقتی دارید کمک می کنید استرس همسرتان را کم کنید قانون کلیدی این است که درک همسرتان باید قبل از توصیه تان بیاید . باید قبل از اینکه راه حلی پیشنهاد کنید به همسرتان بفهمانید که شما کاملا او را درک می کنید و درباره مشکلی که با آن روبروست با او همدلی می کنید . اغلب همسر شما اصلا از شما نمی خواهد که راه حلی ارائه دهید. بلکه فقط از شما انتظار دارد که شنونده خوبی باشید و سنگ صبور او شوید

در این مورد تفاوت چشمگیری از لحاظ جنسیت وجود دارد خانم ها نسبت به ارائه توصیه حساس‌تر از آقایان هستند . به عبارت دیگر وقتی یک خانم درباره مشکلاتش با همسرش صحبت می کند ، معمولا وقتی مرد سعی می کند بلافاصله توصیه ای ارائه دهد ، واکنش او بسیار منفی خواهد بود.

در عوض زن از مرد می خواهد که او را درک کند و با او ابراز همدردی کند . مردها نسبت به تلاش‌های فوری برای حل مشکل تحمل بیشتری دارند ؛ بنابراین وقتی زن توصیه هایی ارائه می‌دهد ، احتمالا مشکلی پیش نمی‌آید .

با این حال مردی که مشکلات کاری اش را با آب و تاب برای همسرش تعریف می‌کند احتمالا بیشتر ترجیح می‌دهد که همسرش با او همدردی کند به جای اینکه راه حل ارائه دهد

من وقتی به زوج ها می گویم که نقش آنها این نیست که مشکلات یکدیگر حل کنند بلکه این است که از یکدیگر حمایت کنند خیالشان اسوده می‌شود و این کاملا مشهود است . مرد ها اغلب عادت دارند فکر کنند که وقتی همسرشان ناراحت است ، نقش آنها این است که مشکل را حل کنند .

این مسئله را تشخیص میدهند که حل مشکل مسئولیت اصلی آنها نبوده و معمولاً مخالف آن چیزی است که همسرش را از آنها می‌خواهد ، بار سنگینی از دوش آنها برداشته می شود . این مسئله آنقدر جالب است که بسیاری نمی توانند باور کنند که حقیقت دارد ؛ اینکه بتوانید بدون اینکه تلاش کنید مشکلات همسرتان را حل کنید می‌توانید امتیاز کسب کنید این یک واقعیت است

توصیه هایی دقیق برای کاهش دادن استرس یکدیگر

نوبت را رعایت کنید. هر یک از طرفین باید فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شکوه کند

 نشان دهید که واقعاً به موضوع علاقه مندید

اجازه ندهید ذهنتان یا چشمانتان پرسه بزند . روی همسرتان متمرکز بمانید . از او سوال بپرسید . با او تماس چشمی داشته باشید . مرتبا از صداهایی هم همچون آهان اوهوم استفاده کنید . گاهی به نشانه تایید سر تکان دهید .

 درک تان از مسئله را ابراز کنید

اجازه دهید همسرتان بفهمد که شما با او همدلی می کنید : “عجب اتفاق ناجوری! من هم اگر در این موقعیت بودم ناراحت می شدم . میفهمم چرا چنین حسی داری. ”

طرف همسرتان را بگیرید

حتی اگر فکر می کنید دیدگاه همسرتان غیرمنطقی است ، باید از او حمایت کنید . از طرف دیگر دعوا حمایت نکنید ؛ این کار باعث می شود همسرتان ناراحت و دلخور شود . اگر رییس همسرتان او را به این خاطر که ۵ دقیقه دیر کرده است توبیخ کرده است ، نگویید : “احتمالا رئیست روز بدی داشته است .” قطعاً این را هم نباید بگویید: “خب، نباید دیر می کردی.” در عوض بگویید: “این خیلی بی انصافی است.” مسئله این نیست که شما می‌خواهید بدجنسی کنید . مسئله مهم در نظر گرفتن زمان است . وقتی همسرتان برای حمایت عاطفی نزد شما می آید ، کاری که باید انجام دهید این نیست که قضاوت اخلاقی کنید یا به او بگویید چه کار باید انجام دهد . وظیفه شما این است که بگویید : “عزیزم، واقعا متاسفم!”

نگرش “ما در مقابل دیگران” را بیان کنید .

اگر همسرتان در رویارویی با مشکلی احساس می‌کند تک و تنهاست ، اتحادتان با او را بیان کنید . به او بفهمانید که مشکل او مشکل هر دوی شماست .

عشق و محبت تان را ابراز کنید.

همسرتان را در آغوش بگیرید ، دستتان را روی شانه او قرار دهید ، به او بگویید : “دوستت دارم.”

عواطف همسرتان را تایید کنید .

به همسرتان بفهمانید که احساسات او کاملا معقول و منطقی هستند . عبارتی که این کار را انجام می دهد شامل موارد زیر است: “این واقعا ناراحت کننده است . من هم اگر در موقعیت تو بودم نگران می شدم می فهمم چرا اینقدر ناراحت شدی.”

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *