تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چگونگی حل اختلافات زناشویی

چگونگی حل اختلافات زناشویی

داشتن اختلاف در زندگی زناشویی میان زوجین بسیار طبیعی است اما چگونگی حل اختلافات زناشویی هنری است که موجب حفظ رابطه می‌شود. زوجین با کمک یکدیگر قوانینی نظیر اشتباهات گذشته را به رخ نکشیدن، به یکدیگر ناسزا نگفتن، قهر نکردن، مقابل فرزندان دعوا نکردن، مطرح نکردن این اختلافات خارج از محیط خانه، جای خواب خود را تغییر ندادن و فرزندان را واسطه پیام رسانی قرار ندادن را برای هنگام عصبانیت ‌و بروز اختلافات وضع کنند.

چگونگی حل اختلافات زناشویی

قهر کردن یکی از مهم‌ترین آسیب‌های یک رابطه است که اثرات آن علاوه‌ بر زندگی زناشویی به کودکان نیز وارد می‌شود. گاهی زوجین نمی‌توانند منظور پیام خود را به یکدیگر منتقل کنند و یکی از آن‌ها احساس عدم توجه از سوی همسر خود می‌کند. از این رو احساس خشم در او ایجاد می‌شود که تصمیم به قطع رابطه کوتاه مدت و یا همان “قهر” می‌گیرد.

موقع خشم يا خوشحالی تصميم نگيريم

نتیجه‌ی یک تحقیق روانشناسی نشان داده که وقتی انسان هیجان‌‌ زده می‌شود، عقل و خرد او به یک‌ سوم، افت پیدا می‌کند. حال این هیجان‌ زدگی، چه مثبت باشد و چه منفی، چه در عاشقی و چه عصبانیت، پر از خشم و نفرت و يا محبت افراطی و … خونسردی، آرامش و متانت و تصميم نگرفتن در لحظه‌های خشم و عصبانيت و يا عشق زياد، راه درست زندگی کردن  و موفق و خوشبخت شدن است.

تکنیک روشن سازی

یکی از اشتباهات زوجین این است که زن یا شوهر درخواست های خود را به طور کلی و مبهم  مطرح می نماید. و باعث ایجاد سوء تفاهم می شود.

 درخواست مبهم زن

زن به مرد میگوید: به من محبت بیشتری کن.

مرد هم پاسخ می دهد : چقدر دیگه به تو محبت کنم، تمام زندگیم رو که ریختم به پای شما……

درخواست مبهم مرد

مرد به زن می گوید: من در خانه به آرامش بیشتری نیاز دارم.

زن هم فوراً پاسخ می دهد: صبح تا شب که بیرون هستی. وقتی هم که می آیی می خواهی ما ساکت باشیم و هیچی نگیم.

روشن سازی درخواست

زن به جای آنکه به مرد بگوید: بیشتر به من توجه کن، بیشتر دوستم داشته باش و بیشتر به من محبت کن. دقیقاً منظور خود را روشن سازی میکند.

مثلاً زن با تکنیک روشن سازی میگوید: موقع خواب و موقع آمدن به خانه من را در آغوش بگیر. روزی یک یا دو بار به من بگو دوستت دارم. پس از شام به مدت تقریبی نیم ساعت با من صحبت بکن. وقتی در جمع دیگران و در مهمانی هستیم، سه تا چهار بار بیا کنارم بنشین. با من  سه تا پنج دقیقه آرام حرف بزن تا همه بدانند که به من توجه میکنی.

در تکنیک روشن سازی زن دقیقاً مشخص می کند که منظورش از بیشتر به من محبت کن چیست. سوء تفاهم ایجاد نمی شود و شانس بیشتری برای بهره مند شدن از وجود هم خواهند داشت.

تکنیک بازی مثبت و منفی

یکی از تکنیک‌ هایی که می‌تواند باعث شود تا زن و شوهر نسبت به نقاط مثبت یکدیگر و عیب‌های خود تفکر کنند بازی مثبت و منفی است. هر کدام یک قلم و کاغذ بردارید. قرار بگذارید که طی چند دقیقه به فرض سه نقطه‌ی مثبت طرف مقابل را بنویسید. بعد از اتمام وقت، کاغذها را جابجا کنید و بخوانید.

سپس قرارتان این باشد که پشت همین برگه‌ای که نقاط مثبت شما در آن درج شده، سه نقطه‌ی منفی خودتان را بنویسید. بعد از چند دقیقه کاغذها را عوض کنید. الان در دست هر کدامتان کاغذی است که حاوی نقاط مثبت همسرتان است. که دست‌ خط شماست و دارای نقاط منفی‌ همسرتان است که دست‌ خط اوست آن را با دقّت بخوانید.

از فوائد این کار تقویت روحیه انتقاد‌پذیری در خود و محبوب شدن در نزد همسر است. اینکه احساس می‌کنید یکدیگر را درک کرده‌اید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *