تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چگونه فردی سازگار باشیم؟

چگونه فردی سازگار باشیم؟

ممكن است در نگاه اول اينگونه به نظر برسد كه شما آدم سازگاری هستيد و روابط شما عيب و ايرادی نداره. شما ممكن است در كنار خانواده، همسر يا گروه های اجتماعی ،احساس رضايت كنيد. اما با اين حال احساس تنهايی و انزوا دست از سر شما برندارد. چگونه فردی سازگار باشیم؟

چگونه فردی سازگار باشیم؟

در چنين مواقعی احساس تنهايی می كنيد وسخت نياز داريد كه با ديگران وارد رابطه صميمی شويد. شما سعی می كنيد فاصله عاطفی خود را با ديگران حفظ كنيد و اجازه نمی دهيد كه ديگران به شما نزديک شوند چون حدس می زنيد تنهايی شما بيشتر می شود. برای اینکه در دوران بزرگسالی، فردی سازگار باشیم، ضرورتی ندارد که دوران کودکی بی عیب و نقصی را پشت سر بگذاریم. به عنوان مثال وینی کات یکی از روانشناسان مشهور خاطر نشان می کند:  لازم نیست محیط دوران کودکی بری از عیب و نقص باشد، بلکه بایستی به اندازه ی کافی خوب باشد.

نیازهای کودکان برای رشد سالم

کودکان نیازهای بنیادینی دارند که برای تعادل و بهزیستی در دوران بزرگسالی بایستی این نیازها به درستی برآورده شوند. اگر این نیازها برآورده شوند کودک معمولا به سلامت روان شناختی دست خواهد یافت. اما اگر مشکلات جدی و اساسی در راه برآورده سازی این نیازها وجود داشته باشد، کودک بعدها با مشکلاتی دست به گریبان خواهد بود.

  •  امنیت بنیادین
  •  ارتباط سالم با دیگران
  •  خودمختاری
  •  عزت نفس
  •  خودابرازگری
  •  پذیرش محدودیت های واقع بینانه

عدم ارضای درست هر یک از نیازهای بالا در دوران کودکی می تواند منجر به شکل گیری طرحواره های متعددی در کودک شود و به کودک آسیب برساند.

عوامل موثر در شکل گیری تله ها

اکثر تله‌ها تحت تاثیر حوادث ناگوار، بدرفتاری والدین، آسیبها و تجربه‌های منفی به وجود آمده‌اند. اما به این معنی نیست که شما چون خاطره بدی از کودکی ندارید حتما مصون از تله‌ها بوده‌اید. چون اولا ممکن است خاطرات منفی اصلا یادتان نیاید چون آنها را به دلیل رنجشان به پستوی ضمیرتان رانده‌اید.

دوما تله‌هایی مثل تله وابستگی یا تله استحقاق هستند که اتفاقا در اثر وابستگی و حمایت شدید والدین یا ارضای بی‌اندازه نیازها توسط آنها رخ می‌دهند. و شما اکنون یا متوجه آن نیستید یا آن را خوب، تفسیر می‌کنید. البته ممکن است والدین، چون آن کارهایی که باید انجام می‌داده‌اند انجام نداده‌اند تله در شما شکل گرفته است. همه فرزندان نیز ممکن است با هم تله نداشته یا تله مشترک نداشته باشند. چون علاوه بر محیط رشد، سرشت هیجانی و خلق و خوی هر فرد نیز در شکل‌گیری تله‌ها موثرند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *