تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

شفقت درمانی به چه معناست؟

شفقت درمانی به چه معناست؟

شفقت درمانی به چه معناست؟ پایه و اساس درمان مبتنی بر شفقت، تقویت و افزایش مهربانی نسبت به خود و دیگران است. در نهایت باعث بهبود و سلامت روان فرد می‌گردد. روان درمانی مبتنی بر شفقت در اوایل قرن ۲۱ توسط پل گیلبرت توسعه یافت. این درمان شامل اصول و تکنیک‌هایی از روانشناسی و روش‌های درمانی است.

شفقت درمانی به چه معناست؟

برخی از افراد در پاسخ به اینکه شفقت چیست تنها جوابشان مهربانی و دلسوزی است. اما اگر بخواهیم پاسخ دقیق‌تری به این سوال بدهیم. باید گفت شفقت یکی از ویژگی‌های انسانی‌ است که از ابتدای آفرینش در انسان وجود داشته است. با گذشت زمان این احساس تکامل یافته است. به طور کلی شفقت به معنای حسی است که برای همدردی با فردی که از دردی رنج می‌برد به کار برده می‌شود.

هدف از شفقت درمانی چیست؟

هدف از شفقت درمانی کنار گذاشتن تفکرات مخرب و منفی مانند خود انتقادی، سرزنشگری و قضاوت است. علاوه بر آن، این روش سبب تحقق هدف اصلی انسان که همان مهربانی نسبت به خود و دیگران و در نهایت رسیدن به آرامش ذهنی است، می‌شود.

انواع شفقت چیست. و چگونه عمل می‌کند؟

درمان مبتنی بر شفقت در سال ۲۰۰۰ توسط پل گیلبرت ابداع شد. و توسعه یافت. تکنیک اصلی آن درمان ذهن مشفق است. در این روش از درمان شناختی رفتاری، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رشد و… استفاده می‌شود. علاوه بر این پل گیلبرت درباره روان درمانی مبتنی بر شفقت، سه سسیتم هیجانی برای مغز انسان تعریف کرده است. در ادامه درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

۱) محافظت از خود در برابر خطر و تهدید

این سیستم به این معناست که مغز تهدیدات و خطرات موجود را شناسایی کرده است.  واکنش‌هایی را برای حافظت از خود نشان می‌دهد. پس از آن احساسات و هیجاناتی مانند خشم، ترس و انزجار در او مشاهده می‌شود. در نتیجه این سیستم به ما کمک می‌کند که از خود در برابر این خطرها محافظت کنیم. شفقت درمانی کمک می‌کند این احساسات دچار انحراف نشود. در صورت زیاد فعال شدن این سیستم رفتارهایی مانند هجوم و ستیز یا تسلیم رخ ندهد.

۲) ارتباط داشتن

شفقت درمانی به ما می‌گوید. که دنبال کردن غذا، پارتنر جنسی، رفت و آمد با دوستان و شرکت در دورهمی‌ها از منابعی است. که می‌توان احساسات خوب و مفید مانند هیجان، لذت و شادی را در آن‌ها یافت.

۳) تسکین و رضایت

در این سیستم شما می‌توانید همیشه احساسات مثبت مانند خوشحال و خرسند بودن، آرام بودن. داشتن امنیت و… را داشته باشید. در واقع این سیستم همراه با احساس نزدیکی به خود و دلبستگی شکل گرفته است. که هورمون اکسی توسین نقش مهمی در بروز رفتارهای وابستگی دارد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *