تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

زن ایرانی

زن متوهم ایرانی

زن متوهم ایرانی ، زنی است معلق میان سنت و تجدد. تلاش میکنیم ویژگیهای زن متوهم ایرانی را بیان کنیم . این سندرم بسیار شایع تر است . هر چند خفیف تر و درمان پذیر تر است.

زن متوهم ایرانی

زن متوهم ایرانی ،زنی است ظاهرا مدرن . در جامعه دوشادوش مردان حضور دارد . او را بر عکس مادرانش نمی توان در خانه محبوس کرد . به حقوقش آشنا شده است . خوار شماری جنسیتی را برنمی تابد . در پوشش ظاهری ،رفتار ،گفتار ،نقشهای اجتماعی و اقتصادی خود را همتای مردان میبیند . او حصارهایی که دنیای قدیم به دورش کشیده بود را شکسته . اما هنوز در حصارهای ذهنش گرفتار است .

همچون مرد متوهم ایرانی که تغییر را پذیرا نیست . او نیز نمی خواهد از حصارهای ذهن ناخودآگاهش عبور کند. چون این عبور به نفع او نیست . هرقدر مرد متوهم ایرانی نادان و کله شق می نمود . زن متوهم ایرانی عاقل و محاسبه گر است . تاکید میکنیم این منفعت طلبی در سطح خود آگاه نیست . سیستم ذهنی است که هزاران سال از او در برابر دنیای مرد سالاری محافظت کرده است . حالا اگر چه در دنیای مدرن آن تهدیدها وجود ندارد. اما سپر دفاعی هزاران ساله را نمی توان از کف انداخت .

زن متوهم ایرانی  ظاهرا مدرن است . چون دنیای مدرن امتیازاتی داده . که او قرنها از آن محروم بود . زنی که هزاران سال جنس دوم بود . در حکم کالایی بود که مبادله می شد برای خدمت به مرد . ( خدمت در منزل ،مزرعه، اتاق خواب ) . زنی که اگر شانس داشت و همسرش با وجدان بود ، طعم زندگی را می چشید . زنی که هرگز تصورش را هم نمیکرد حقی داشته باشد . جز خدمت به مرد .

زنی که در بستر حتی حق لذت بردن را نداشت . باید تمکین میکرد برای لذت مرد . ( سنت قدیمی ختنه زنان . اگر از مادربزرگ یاحتی مادرانمان از سکس بپرسیم . لب می گزند و خدا به دور می گویند .ئ از لذت آن یا ارگاسم تصوری ندارند . ) در دنیای مدرن به همه حقش رسیده است .

دنیای مدرن

دنیای مهربانی است برای زنان . هر چند که سعادت آنان را تضمین نمی کند . بلکه زندگی را برای آنها سخت تر می کند . پیچ داستان همین جاست . وقتی قرار است زنان و مردان را تفاوت نباشد . سختیها و بی رحمی های زندگی را باید تحمل کرد .

زن مدرن اروپایی مثل مردان .  از جوانی ، بار کار و تحصیل را به دوش میکشد . بدون تکیه بر هیچ مردی روی پای خود می ایستد . از هیچ کس طلبکار نیست . او مرد را نه برای مراقبت . بلکه برای آرامش و لذت می طلبد . در ذهن زن مدرن بهای لذت ، لذت است . او تن و جانش را سرمایه ای نمی داند که به مردان بفروشد . به ازای آن حمایت دریافت کند .

اما زن متوهم ایرانی ، علاوه بر بهره مندی از مواهب دنیای مدرن . مزایای دنیای سنتی را هم می خواهد . او ممکن است هنرمند باشد . مدافع حقوق زنان . اما جز به شوهر مولتی میلیارد راضی نیست .  هیچ کدام از تکالیف دنیای سنتی برای زنان راضی نیست . اما مهریه چند صد سکه ای را نمی تواند بی خیال شود .

او فرصت اشتغال و حضور در جامعه را می خواهد . اما پول تو جیبی اش را باید مردش بدهد . و این همه ماجرا نیست ….    . زن متوهم ایرانی شوهرش را فقط برای لذت نمی خواهد . میخواهد مردش را تملک کند .

جملات رایج زن متوهم ایرانی

میگوید :«مگر من ….ام که هر شب بخواهم با یکی باشم ». یعنی اگر مردی مرا دوست دارد . باید تا آخر عمر با من بماند . همه زندگی اش را با من شریک شود .            « مردها ….دو رو اند » . یعنی مردها فکر میکنند همین که در سکس لذت می برند و لذت میدهند کافیست . اما نمی تواند این را بپذیرد . میگوید : مرد هم مردهای قدیم . یعنی آن قسمت از دنیای سنتی خوب بود که مردها همسرشان تامین می کردند . یادش میرود که آن مرد احتمالا زن را داخل آدم حساب نمیکرد . یا هر وقت زنی را میگرفت تا آخر عمر نگه میداشت . یادش میرفت که آن مرد چند زن دیگر دائمی یا صیغه ای میگرفت .

زن متوهم ایرانی  از زندگی اش راضی نیست .اگر مجرد است . در رویاهای سیندرلایی منتظر پسر پادشاه . رویایی که امروزه کمتر اتفاق می افتد . اگر متاهل است . خود را سفید برفی گرفتار ملکهه کریستال میبیند . او هر چقدر بهره مند ، باز هم خود را محروم تصور میکند . از دنیای اطرافش و بیش از همه از مردش طلبکار است .

منتظر مطالب بعدی در روان کلینیک باشید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *