تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

روشهای یادگیری بهتر

روشهای یادگیری بهتر

چگونه انگیزه ام را برای درس خواندن افزایش دهم؟ روش های زيادی برای مطالعه‌ی بهتر وجود دارد و حتی کتاب های زيادی هم در اين باره نوشته شده‌اند. اما اين جا روشهای یادگیری بهتر را بیان میکنیم که اميدواريم به شما در درسهایتان  کمک کند.

روشهای یادگیری بهتر

  • برای مطالعه به خودت پاداش بده!

تو هم می توانی از اين روش استفاده کنی و به خودت پاداش بدهی. اين جايزه می تواند يک خوراکي يا تماس با يک دوست صميمی يا ديدن قسمتی از فيلم و کارتون مورد علاقه‌ات باشد. اگر مطالعه با علاقه صورت بگيرد، بسيار سازنده و اثرگذار خواهد بود. ميتوانی امتحان کنی!

  • برای کارهايت برنامه‌ی مشخص داشته باش.

در صورتی که برای هر يک از کارهايت وقت مشخصی در نظر بگيری، موفق‌تر خواهی بود؛ زيرا بدن انسان به اين برنامه‌ها عادت می کند.

  • ساکت! دارم تمرکز می کنم.

با صدای بلند مطالعه کن تا بتوانی مطالعه کردن خودت را ببينی! از گوش دادن به موسيقی هنگام مطالعه پرهيز کن تا تمرکزت از بين نرود و مجبور نشوی جمله‌ای را که با يک بار خواندن برايت قابل فهم است، دوباره و چندباره بخوانی.

  • انگيزه داشته باش.

به اين فکر کن که برای چه مطالعه می کنی؛ برای آن که در آينده در شغل مورد علاقه‌ات موفق باشی، نه به اين خاطر که خانواده يا معلم، تو را مجبور به درس خواندن می کنند.

  • از فرصت‌هايت به خوبی استفاده کن.

اجازه نده که زمان از دست برود. طوری برنامه‌ريزی کن که به کارهای ديگر هم برسی.

  • اگر نمی دانی، بپرس.

اگر درباره‌ی چيزی شک داری، بی معطلی آن را بپرس؛ چون يک سؤال بی جواب ذهن تو را مشغول می کند و نمی توانی با تمرکز به درس خواندن ادامه دهی.

  • ساعت مناسبی از روز را به درس خواندن اختصاص بده.

آخرين ساعات شب فرصت مناسبی برای درس خواندن نيست؛ زيرا بسيار خسته‌ای. اين هم خوب نيست که درست بعد از بيدار شدن به سر ميز مطالعه بروی. هم چنين هرگز بعد از غذا خوردن شروع به درس خواندن نکن، چون تمام خون بدنت برای گوارش غذا در شکم جمع شده است و خوابت می گيريد.

پس چه موقع برای مطالعه مناسب است؟

اگر صبح زود از خواب بيدار شده‌ای و کمی ورزش کرده‌ای، می توانی صبح‌ها درس بخوانی. اصلاً خوب نيست که از روی تختخوابت؛ پشت ميز مطالعه بپری. هم چنين اگر بعد از غذا خوردن خوابت می گيرد، يک خواب بيست تا سی دقيقه‌ای ميتواند تو را سرحال بياورد.

  • به اندازه‌ی کافی بخواب

بر اساس آن چه که در نکته‌ی ۲ و ۷ گفتيم، همان ‌طور که کارهايت را با برنامه‌ ی مشخصی پيش می بری، بايد بهترين زمان را برای خوابيدن در نظر بگيری تا ذهنت فعال و سالم باشد. ۸ ساعت خواب برايت کافی است.

  • ميزان مطالعه‌ات را بالا ببر

اين که مطالعه، دانايی را افزايش می دهد حرف جديدی نيست؛ اما عادت به مطالعه توانايی درک مسائل و تحليل آن‌ها را بالا می برد. هر چند مجبور نيستی کتاب‌های خيلی سخت بخوانی.

  • پس از مدتی درس خواندن، به کارهای مورد علاقه‌ات بپرداز.

سخت است که بخواهی مانند يک ماشين بدون وقفه درس بخوانی. بهتر است هر ۴۵ -۵۰ دقيقه يک‌ بار به خود استراحت بدهی و به کاری که دوست داری بپردازی. نقاشی بکشی، به يک موسيقی گوش بدهی يا با خميربازی، چيزی درست کنی تا ذهنت آزاد شود.

همه‌ی ما برای درس خواندن به انگيزه نياز داريم. مربيان و معلمان ما ميتوانند در جهت‌گيری به سمت اهداف به ما کنند؛ اما هيچ انگيزه‌ای بالاتر از کسب نتايج خوب نيست. اگر هم تاکنون نتايج خوبی از درس خواندن نگرفته‌ای، اين نکات را برای دستيابی به آن‌ها به کار ببند. همچنین میتوانید با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره بینا در تماس باشید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *