تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

دلایل خشم در کودک چیست؟

دلایل خشم در کودک چیست؟

دلایل خشم در کودک چیست؟ آن کودکی را تصور کنید که در یک مهمانی می‌خواهد برای خود یک میوه را پوست بکند. دایی این بچه برای شوخی با او میوه را از دستش می‌قاپد و هوا می‌اندازد. وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، باعث عصبانیت زیاد کودک می‌شود. زیرا هنوز به این مرحله نرسیده است که بتواند مفهوم شوخی را متوجه شود و یا از خودش دفاع کند و این کار شما را آزار دادن تلقی می‌کند.

دلایل خشم در کودک چیست؟

اگر شما یک فرد بالغ را هم مدام امر و نهی کنید و بخواهید در کارهایش به او توضیح دهید. از او توضیح بخواهید و او را مدام نصیحت کنید. بالاخره کاسه صبرش لبریز می‌شود و با شما برخورد جدی خواهد داشت. پس از او چه انتظاری دارید؟ نصیحت کردن باید به جا و غیر مستقیم باشد و نباید در بعضی از مواقع به صورت مستقیم به موضوع اشاره کرد. زیرا دیگر بعد از چند بار تکرار کردن اثری نخواهد داشت.

الگوپذیری کودکان از اولیا

از آنجا که کودکان با والدین همسان سازی می‌کنند. اولین الگوی هر کودکی نزدیک‌ ترین افراد یعنی والدین او هستند و رفتار آنها را فرا می‌گیرد.

تضادهای درونی

گاهی کودک در حالت دوگانگی و تضادهای درونی قرار می‌گیرد و بر سر دوراهی یا چند راهی می‌ماند. این حالت در آنها استرس اضطراب تشویش و تا خشم ایجاد می‌کند. مثلاً کودکی که دوست دارد با دوستانش در پارک بازی کند و از طرفی هم مشق های مدرسه‌ اش را ننوشته و یا اینکه دوست دارد به همراه پدرش به خانه عمو برود و در همین حال دلش می‌خواهد با مادرش در منزل بماند و کارتون مورد علاقه‌اش را تماشا کند، شاید این موارد به نظر ساده بیایند. اما بهتر است به کودکان خود با برنامه ریزی کمک کنیم. که مدت طولانی این حالت را تجربه نکنند.

خشونت در مدرسه

خشونت در مدرسه به این شکل صورت می‌گیرد که وقتی کودکی توسط دانش آموز دیگر مورد تمسخر قرار می‌گیرد. به دلایل ظاهری همچون پارگی لباس و مواردی از این قبیل … یا وقتی توسط دانش آموزان دیگر کتک می‌خورد و قادر به دفاع از خودش نیست. وقتی اشیا و  وسایل و یا پول خود را گم می‌کند و یا فراموش می‌کند آنها را همراه خود بیاورد. یا کودک افت تحصیلی پیدا کرده است و توسط معلم یا اطرافیان با دانش‌آموزان سطح بالاتر مقایسه می‌شود. وقتی معلم با دانش آموز رفتار مناسبی ندارد. این موارد موارد جزئی هستند.

اثرات عصبانیت کودکان

باید در هر زمان به رفتار کودک دقت کرد. گام به گام با صبر و حوصله موانع را همراه با خودش برطرف کرد. اگر این موانع برطرف نشوند آثار و نتایج روحی و روانی و جسمی به بار می‌آورند. از جمله نتایج مربوط به بیماری جسم مانند افزایش قند خون ، بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون ، سردرد و ناراحتی‌های معده و گوارشی و مشکلات پوستی این بیماری‌ ها تحت تاثیر مشکلات پیش آمده از روان است. سعی کنیم از مشکلات روانی پیشگیری کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *