تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اثرات بازی در تربیت کودک

اثرات بازی در تربیت کودک

اثرات بازی در تربیت کودک چیست؟ بچه ها با بازی روابط بین پدیده ها را کشف کرده و نسبت به دنیای اطراف خود شناخت پیدا می کنند. بدون دخالتهای مستقیم در بازی آنها و امر و نهی های مکرر، این زمینه ی رشد را برای آنها فراهم کنید. امر و نهی های مكرر و ندادن استقلال و حق تصمیم گیری، اعتماد به نفس کودک و نوجوان را از بین می برد.

اثرات بازی در تربیت کودک

به مرور زمان کودک و نوجوان مانند يک ماشين منتظر گرفتن برنامه برای عمل کردن خواهد ماند. در انجام كارهايش دچار وسواس و اضطراب می شود و بدون كمک ديگران قادر به انجام كارهايش نخواهد بود . فرصت هایی هر چند اندک و ساده برای تصمیم گیری فرزندان فراهم کنید. برای تشویق کودک به فعالیتهای مورد نظرتان، انجام آنها را در قالب بازی از او بخواهید. مثلا بگویید تا۱۰۰ میشمارم تا ببینم میتوانی اسباب بازیهایت را مرتب کنی؟ فرزندان ما بدون بازی، مغزشان رشد نخواهد کرد. آنها با بازی روابط بین پدیده ها را کشف کرده و نسبت به دنیای اطراف خود شناخت پیدا می کنند. بدون دخالت های مستقیم در بازی آنها و امر و نهی های مکرر، این زمینه ی رشد را برای آنها فراهم کنید.

کودکان و تکنولوژی

استفاده زیاد کودکان از وسایلی همچون تبلت و موبایل می‌تواند خلاقیت کودک را از بین ببرد. چرا که خلاقیت از سنین کودکی شکل می‌گیرد و کودک باید بیاموزد آنچه را که می‌خواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد. اما تکنولوژی همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار می‌دهد و به او اجازه فکر کردن نمی‌دهد.

تمرکز کودکانی که زیاد از تکنولوژی استفاده می‌کنند در آینده روی دروس کم خواهد بود و دچار افت تحصیلی می‌شوند. قبل از اینکه کودکان سنین پایین با تکنولوژیهایی مثل موبایل و تبلت آشنا شوند. باید حس‌های آنها مثل حس دیداری، شنوایی و … تقویت شود. بعد از آن باید روابط بین اندام‌ها مثل ارتباط چشم و دست توسط بازیهای تقویتی شکل گیرد.

نکات مهم در بازی

  • به بازی کـــودکان اهمیت دهیم، زیرا زندگی آنها در بازی، شکل واقعی به خود می گیرد.
  • در بازی کودکان دخالت نکنیم اما راهنما و کمک کننده خوبی باشیم.
  • بـــرای متوقف کردن بازی کودک از امـــر و نهی استفاده نکنیم.
  •  با توجه به روحیه ی کنجکاو کودک، طوری او را راهنمایی کنیم که به تفکر مثبت و اندیشه خلاق و سازنده دست یابد.
  • مراقب باشیم که محیط بازی کودک موجب آسیب جسمی، فکری و یا روانی او نشود.
  •  در انتخاب نوع بازی کودک ، به سن ، جنس و توانایی های فرزندمان توجه کنیم.
  • نوع و مدت زمان بازی کودک مان را طوری کنترل کنیم که از فشارهای هیجانی و روحی بیش از حد دور باشد( به ویژه بازی های رایانه ای).

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *