تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

گفتن نه به دوستان

گفتن نه به دوستان

همه میدانیم که گفتن نه به دوستان کار ساده ای نیست. به نظر من برای یک تصمیم گیری درست ابتدا باید دوستانمان را طبقه بندی کنیم و مرز مشخص میان دوست صمیمی و یا یک آشنا را تعیین نماییم. در واقع ما باید کاری کنیم که قبل از شنیدن درخواستهای دوستانمان موقعیت آنها را در زندگی مان برای خودمان تعریف کنیم.

چه کسی دوست ماست؟

باید درك کرد که رابطۀ دوستی انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها از نظر عمق، مدت زمان و احساسات کاملاً با یکدیگر متفاوتند. به طوری که نتایج هر یک از آنها میتواند دخالت و سردرگمی، حمایت و احترام و یا دیگر روابط متقابل را به دنبال داشته باشد. در واقع ما در رابطۀ دوستی مان با دیگران حس اعتماد، پذیرش، توانایی گوش دادن به نظرات و احترام به آنها را یاد میگیریم و در مقابل آنها واکنش نشان میدهیم.

اما نباید توقع داشته باشیم که ثمره تمام روابط دوستانه شبیه به یکدیگر باشند. زیرا تمام افراد شبیه یکدیگر نیستند. از نظر علمی ثابت شده که یک رابطۀ دوستی یا باعث رشد و بالندگی میشود و یا باعث فساد و سرخوردگی. مثلاً دوستی که شما برای هیچ کاری روی او حساب نمی کنید، بخواهد توقع زیادی از شما داشته باشد.

گفتن نه به دوستان

معلوم است که نتیجۀ این رابطه چیز جز سرخوردگی و سرزنش نخواهد بود. شما میخواهید به او احترام بگذارید و حسن نیت خود را به او نشان دهید، در حالی که او از عمق احساسات شما نسبت به خود ناآگاه است. او نمیداند که احساس قلبی شما نسبت به او به قدری نیست که بخواهید به هرگونه درخواست او پاسخ مثبت دهید و احتیاجات او را برآورده کنید. بنابراین توقع خود را دائماً بالا و بالاتر میبرد و شما نیز با عاجز بودن از گفتن کلمۀ « نه » بیشتر و بیشتر خود را آزار میدهید.

بسیار دیده شده است که افرادی که از شما درخواستهای بزرگی میکنند و شما به آنها پاسخ مثبت میدهید، در هنگام نیاز شما به آنها ناپدید میشوند و باعث همان سرخوردگی که در چند لحظه قبل از آن صحبت کردم، میگردند. برای جلوگیری از رویارویی با این مسائل ما از شما میخواهیم قبل از اینکه درخواست آنها را بشنوید، آنها را طبقه بندی کنید و نوع عکس العمل خود را از قبل مشخص نمایید. با این کار یاد میگیرید که با چه کسی چگونه رفتار کنید. به نظر من با نه گفتن به دیگران هرگز ارزش و اعتبار خود را از دست نمیدهید، بلکه متوجه خواهید شد که به چه کسی، چه جوابی دهید. بدین ترتیب میتوانید با حفظ رابطه دوستی تان، از سلامتی، زمان و تواناییهای خود به درستی استفاده کنید.

پاسخ های ذهنتان برای موارد مختلف

همیشه به یاد داشته باشید که ذهن شما برای هر چیزی پاسخ متفاوت و جداگانه ای خواهد داشت. مثلاً نوع پاسخ ذهن شما به زمان کاملاً متفاوت از نوع پاسخ آن به سلامتی خواهد بود. پس دیگر نیازی نیست که مسائل مختلف را درهم بیامیزیم و یک پاسخ قابل قبول و یا یک بهانۀ دروغی از خود بسازیم. نه معنای کاملاً مشخصی دارد و آن نپذیرفتن و رد کردن است. برای هرکسی نه گفتن به یک دوست ساده و یا یک آشنا کاملاً آسان و راحت است. زیرا برای شما چندان فرقی ندارد که او چه فکری درباره شما میکند و چه نظری درباره تان میدهد.

از طرف دیگر باید دانست که حافظۀ کوتاه مدت افراد معمولاً قويتر و فعالتر از حافظۀ بلندمدت آنهاست. یعنی اگر شما درخواستی را رد کنید، آنها پس از چند روز آن را به کلی فراموش میکنند. در نود و نُه درصد از موارد دیده شده که درخواست کنندگان دیگر هنگامی که از یک نفر پاسخ نه میشنوند، بلافاصله سراغ کسی میروند و اگر او هم نپذیرفت، شخص دیگری را پیدا میکنند. آنها آنقدر این کار را میکنند که بالاخره کسی را پیدا کنند که درخواست آنها را قبول کند. پس چرا ما باید کسی باشیم که با شنیدن اولین درخواست، به آنها پاسخ مثبت بدهیم؟! به همین دلیل است که از شما میخواهم از زمان و انرژی خود به شکل بهینه استفاده کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *