تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چگونه از رابطه عاطفی ناسالم بیرون آییم ؟

چگونه از رابطه عاطفی ناسالم بیرون آییم ؟

دست کشیدن از یک رابطه، حتی اگر بدترین رابطه دنیا هم باشد، کار بسیار دشواری است . در حال بدی که بعد از آن به شما دست می‌دهد، فاکتورهای زیستی هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. آیا از تاثیر یکسان عاشقی و اعتیاد به مواد در مغزتان آگاهید ?با این وجود چگونه از رابطه عاطفی ناسالم بیرون آییم ؟

به همین خاطر است که برخی عاشق‌شدن را با اعتیاد مقایسه می‌کنند. در عشق هم مانند اعتیاد ممکن است پیامدهای بدی از جمله مورد سوءاستفاده قرارگرفتن و ابتلا به ناراحتی‌های روانی گریبان‌گیر شخص شود. با این حال اگر باز بفهمید که درگیر رابطه ناسالمی شده‌اید که جز ضرر برای‌تان هیچ باری ندارد، باز هم خیلی سخت است که از جاذبه عشق و عاشقی و حس خوبی که به شما می دهد دست بکشید. اگر فکر می‌کنید درگیر چنین رابطه‌ای شده‌اید، پس نکات زیر را با دقت بخوانید و به آنها عمل کنید تا بتوانید از رابطه عاطفی ناسالم بیرون بیایید.

۱. مشکل را شناسایی کنید

اولین گام برای قطع رابطه این است که بدانید و بفهمید که در رابطه‌ای معیوب قرار گرفته‌‌‌‌‌اید. آگاهی خود را با مطالعه کردن بالا ببرید یا اینکه از یک درمانگر یا مشاور، راهنمایی بگیرید تا بدانید چه وقت باید یک رابطه را ناسالم دانست. رابطه‌تان را با نگاهی سخت‌گیرانه، عمیق و بدون غرض‌ورزی بررسی کنید؛ در این مرحله لطفا با خودتان صادق باشید.

از خودتان بپرسید:

  • آیا این رابطه باعث پیشرفت‌ من می‌شود یا پس‌رفت؟
  • آیا بر جنبه‌های دیگر زندگی‌ام تأثیر منفی می‌گذارد؟
  • آیا به‌خاطر طرف مقابل عزت‌‌نفس من خدشه‌دار می‌شود؟

در صورتی که جواب‌تان حتی به یکی از پرسش‌ها مثبت است، پس بهتر است به قطع‌کردن رابطه‌تان بیندیشید و یا با متخصص مشورت کنید.

۲. احساسات و ناراحتی‌تان را سرکوب نکنید

قطع رابطه با شخصی که دوستش دارید راحت نیست و نخواهد بود. پایان دادن به رابطه‌ای که شما را روزبه‌روز به قهقرا می‌برد هم حتی به‌سادگی میسر نیست. ناراحتی و اندوهی را که پس از آن به سراغ‌تان می‌آید بپذیرید و به‌جای اینکه آن را سرکوب کنید، پذیرایش باشید و بدانید که چاره‌ای جز گذر از این دوره موقتی ندارید. اندوه را به‌عنوان بخشی از این تجربه بپذیرید و به خودتان زمانی بدهید تا زخم روح‌تان بهبود بیابد.

۳. از رابطه‌تان درس بگیرید

خیلی‌ها که از رابطه مسمومی خارج می‌شوند، وقتی می‌فهمند این رابطه‌ فقط وقت و عمرشان را تلف کرده‌ است، نسبت به آن احساس گناه یا شرم پیدا می‌کنند. ولی باید بدانیم هر کس که وارد زندگی‌مان می‌شود، به ما درسی می‌آموزد و باید به رابطه با او به چشم تجربه‌ای جدید نگاه کرد. به‌جای آنکه حسرت بخورید که چرا وقت‌تان را برای او هدر داده‌اید، تلاش کنید که درس نهفته در این رابطه ناسالم را دریابید.

فکر کنید رابطه این شخص چه درسی به شما داده است؟ از آن چه عبرتی در خاطرتان ماندگار شده است؟ چه تغییری در خود احساس می‌کنید و دفعه بعد که با فرد جدیدی آشنا شدید چه رفتاری با او خواهید داشت؟ زندگی هر درسی را چند بار تکرار می‌کند تا بالاخره آویزه گوش‌مان شوند. هنگامی که بفهمید چه درسی از رابطه ناسالم‌تان گرفته‌اید، احتمالا در رابطه بعدی دیگر آن را تکرار و تجربه نمی‌کنید.

۴. جدا شوید

فاصله انداختن بین خود و شخصی که با او زمان زیادی را گذرانده‌ بوده‌اید، اصلا کار راحتی نیست ولی اگر می‌خواهید از این رابطه خارج شوید چاره‌ای نیست؛ سختی‌هایش را تحمل کنید. شاید در آینده بتوانید بدون دل‌خوری و ناراحتی از یکدیگر فقط دوست ساده شوید، ولی در حال حاضر باید به خودتان و او زمان بدهید تا زخم‌تان را بهبود ببخشید.

۵. از یادگاری‌ها دست بکشید

شاید وسوسه شوید تمام وسیله و اشیائی که شما را به یاد رابطه گذشته‌تان می‌اندازند، نزد خودتان نگه دارید، ولی ممکن است این کار به قیمت پشت سر نگذاشتن رابطه ناسالم‌تان تمام شود. اگر دل‌تان نمی‌آید نامه‌های عاشقانه، بلیط سینمای باطل‌شده، عکس یا کادوها را دور بیندازید، می‌توانید آنها را تا وقتی که دوره جدایی‌تان را می‌گذرانید، موقتا جایی نگه دارید که جلوی چشم نباشند.

۶. اگر عشق شما را کور کرده است، چشمان‌تان را به روی حقایق باز کنید

خاصیت عشق این است که چشم را کور می کند، عقل را از کار می‌اندازد و بیشتر وقت‌ها نمی‌گذارد طرف مقابل‌ را آن‌گونه که واقعا هست ببینید. اگر واقعا می‌خواهید از دست رابطه ناسالم‌تان خلاص شوید باید دست از گول‌زدن خودتان بردارید و نسبت به او واقع‌بین باشید. در این مورد با یکی از اعضای خانواده، دوستی که با او خیلی صمیمی هستید یا حتی مشاور صحبت کنید تا به شما کمک کند بدون غرض‌ورزی به رابطه‌تان بنگرید و تصمیم بگیرید.

بعضی افراد فقط خاطره‌های خوبی را که از یار سابق‌شان دارند، در ذهن نگه می‌دارند و خاطرات بد و ناراحت‌کننده را به‌طور کامل از ذهن‌شان بیرون می‌اندازند. اشکالی ندارد که خاطره‌های به‌یادماندنی را نگه دارید، ولی در مقابل، زمان‌هایی را که به ناراحتی و دل‌خوری گذشت هم به فراموشی نسپارید. یادتان باشد روزهایی هم بود که می‌توانستید این رابطه را زودتر تمام کنید ولی نکردید.

ادامه دارد …..

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *