تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نقش فرزند در تحکیم خانواده

نقش فرزند در تحکیم خانواده

لازمه یک زندگی موفق، داشتن فرزندانی سالم و صالح است. نقش فرزند در تحکیم خانواده اهمیت بسیاری زیادی دارد. به همین دلیل در تمام فرهنگ ها و مذاهب برای فرزند آوری ارزش زیادی قائل شده اند. زیرا می دانند که تاثیر مستقیمی در کیفیت زندگی خانواده دارد.

فرزندان فضای خانواده را شادتر می کنند

شاد کردن محیط خانه و خانواده بر عهده فرزندان است. چه دختر و چه پسر با بدو تولد خود غم و ناراحتی را از دل پدر و مادر دور می کنند. حس پدر شدن و مادر شدن آنقدر وصف ناپذیر است که نمی توان با هیچ جمله ای آن را توضیح داد. حتی دیده شده دختران و پسران افسرده زمانی که مادر و پدر می شوند خود به خود درمان شده اند. زیرا فرزند دار شدن باعث می شود توجه پدر و مادر به مشکلات زندگی کم شده و تمام تمرکزشان بر روی فرزند خود معطوف می شود.

فرزندان به زندگی هدف می دهند

دیگر نقش فرزند در تحکیم خانواده هدف دادن به زندگی آنهاست. زن و مرد بعد از ازدواج گاهی به دلیل تکرار مکررات زندگی بی هدف و بی انگیزه می شوند. طوری که گاهی از خود می پرسند اصلا هدف از ازدواج چه بوده است. اما با تولد فرزند همه چیز به یک باره تغییر می کند و زندگیشان هدفمند می شود. برنامه ریزی برای آینده بیشتر شده و افرادی مسئولیت پذیر می شوند. سعی می کنند تمام تلاش خود را به کار ببندند که آینده ای روشنی برای فرزندانشان بسازند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

فرزند باعث آرامش روحی و روانی پدر و مادر می شود

نقش فرزند در تحکیم خانواده تنها به این ها خلاصه نمی شود. کودک با تولد خود آرامش را به خانواده هدیه می دهد. به دلیل مشکلاتی که امروزه همه با آن درگیر هستند، ذهن همه دچار تشویش ونگرانی است. حضور فرزند در خانواده ترس واضطراب از آینده را بسیار کم خواهد کرد. معمولا باعث می شود مثبت بیاندیشند و به آرامش واقعی برسند. معنی زندگی خوب همین است. از طرفی در آغوش کشیدن فرزند حس بسیار مثبتی را به پدر و مادر منتقل می کند که در روح و جان آنها تاثیر مستقیمی برجای خواهد گذاشت.

فرزندان آمار طلاق را کاهش می دهند

دیگر نقش فرزند در تحکیم خانواده و حفظ ثبات و پایداری آن است. معمولا بعد از ازدواج دختر و پسر به دلایل مختلف این حس را دارند که زندگی شان نافرجام شود و یا خدای نکرده به طلاق منحر شود. تولد فرزند تمام این معادلات را بر هم می زند.

نظر کارشناسان و روانشناسان در نقش فرزند در تحکیم بنیان خانواده

بر طبق تحقیقات بالینی انجام شده توسط روانشناسان مشخص شد که خانواده هایی که صاحب فرزند هستند به دلیل آرامش فرزند خود هیچگاه به طلاق فکر نمی کنند. مگر در موارد بسیار استثنایی که مشکل بزرگی در خانواده اتفاق افتاده باشد. فرزند در خانواده در واقع رابط بین پدر مادر است و آن ها را به زندگی دلگرم می کند.حتی درمواردی که مشکلی وجود دارد با یک شیرین زبانی کودک، اختلافاتشان را فراموش می کنند.

فرزندان باعث بهتر شدن کیفیت زندگی می شوند

منظور از بهبود کیفیت در زندگی، ارتقای سلامت روان، سلامت عاطفی، سلامت اجتماعی و ارزش های معنوی و روحی خانواده است. منظور از کیفیت مطلوب این است که افراد خانواده در شرایط خوب مادی و معنوی باشند و به سعادت و خوشبختی برسد.

فرزند آوری یکی از جنبه های بهبود کیفیت دراین خانواده هاست. به عقیده بسیاری از جامعه شناسان فرزندآوری آنقدر مهم بوده که هدف اصلی برای ازدواج در نظر گرفته شده است. در خانواده های ایرانی فرزند باعث آبروی خانواده و نماینده پدر و مادر بوده است. از این رو ناباروری در جامعه ما زمینه ساز اختلافات و دعواهای خانوادگی و طلاق است.

نقش فرزند در کیفیت زندگی

با این تفاسیر مشخص شد وجود فرزندان در کیفیت زندگی نقش بسزایی دارد. حتی این موضوع در بهبود کیفیت زندگی زوجین نیز اثر دارد. مثلا ممکن است یک زن حوصله رسیدن به امورات خانه را نداشته باشد. یا انگیزه ای برای پختن غذا در زندگی نداشته باشد. اما با وجود فرزند این انگیزه برای او ایجاد می شود. حتی مرد نیز تلاش خود را در زندگی بیشتر می کند. همین انگیزه زندگی کردن عامل بهبود کیفیت زندگی خواهد بود.

فرزندان باعث اقتدار والدین می شوند

فرزندان عامل اقتدار پدر ومادر و قوت بازوی پدر ومادر هستند. به گفته امام زین العابدین (ع): ” سعادت مرد داشتن فرزندانی است که درمشکلات به کمک او بشتابند”. البته تربیت فرزند باید به گونه ای باشد که در مواقع سختی بتوانند روی کمک اوحساب کنند. نه اینکه در کودکی لوس و ضعیف بار بیایند که حتی در سنین بالا به جای اینکه آن ها دست والدین را بگیرند والدین پشتیبان آن ها باشند. برای داشتن فرزندانی مقتدر باید روی تربیتشان حساس باشید.

فرزند باعث تولید ثروت و پیشرفت در هر خانواده است

دیگر عامل نقش فرزند در تحکیم خانواده این است که این فرزند از زمان تولد تا زمانی که به جایگاهی درزندگی می رسد می تواند برای پدر و مادر خود ثروت اندوزی کند.پیامد تربیت فرزندانی شجاع و موفق، پول و ثروت خواهد بود. این جوانان تا به جایی می رسند دست پدر و مادر خود را می گیرد و آنها را بالا می کشند. در واقع وجود فرزندان خوب وصالح نعمت بزرگی از سوی خداست که همیشه  رزق و روزی را به همراه دارد.

فرزندان باعث رشد شخصیت والدین می شوند

دیگر نقش فرزندان در تحکیم خانواده، رشد شخصیت والدین است. مطالعات و تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد زن و مرد با پذیرفتن نقش پدر و مادر به رشد وکمال می رسند. تنها ریشه رسیدن به پختگی انسان پرورش فرزندانی صالح است. هر چه تعداد فرزندان بیشتر شود مسئولیت آن ها نیز بیشتر شده و به پختگی کامل می رسند. دغدغه های این پدر و مادر به کلی عوض می شود. آنها دیگر به فکر خود نیستند بلکه تنها به فرزندانشان و تامین نیازهای او فکر می کنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *