تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مسئولیت خانواده در اسلام

مسئولیت خانواده در اسلام

مسئولیت خانواده در اسلام بسیار سنگین و حساس است. در اسلام به همسرداری و تربیت فرزندان بسیار تأکید و توجه شده است و برای تأمین سلامت روابط خانوادگی دستورالعمل مهمی در آیات و احادیث داریم برای این که کانون خانواده گرم و سالم باقی ماند.
قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «همانا ورشکسته ترین افراد کسانی هستند که خود و خانواده ی خود را (بر اثر کوتاهی در تعلیم و تربیت) در روز قیامت به زیان انداختند. هان! این همان خسران و زیان آشکار است ». سوره زمر، آیه ی ۱۵

مسئولیت خانواده در اسلام

از نظر اسلام، رعایت نکات زیر می تواند به استحکام خانواده بسیار کمک کند:

 محبّت و صمیمیّت

محبّت به همسر و فرزندان یکی از مهم ترین وظایف خانواده است. محبّت و رسیدگی به همسر از جمله اوصاف و اخلاق پیامبران است. در این زمینه حضرت رسول اکرم می فرمایند: «سخن مرد به همسرش که می گوید دوستت دارم، در قلب او جا می گیرد و هیچ گاه خارج نمی شود .» امام صادق (ع) نیز می فرماید: « هر کس محبّتش به همسر بیش تر باشد ایمانش به خدا بیش تر است .»

احترام گذاشتن به یکدیگر

اساس استحکام خانواده در اسلام بر پایه ی احترام و محبّت متقابل افراد خانواده به خصوص زن و شوهر به یکدیگر است. خداوند در قرآن کریم آفریدن همسر را یکی از آیات خود دانسته و بر ضرورت خوش رفتاری و احترام با همسر تأکید شده است، که از جمله میتوان به آیه های زیر اشاره کرد:

  • و از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا با ایشان آرامش یابید و میان شما دوستی ومهربانی نهاد. «سوره ی روم، آیه ی »۲۱
  • یا به وجهی نیکو نگاهشان دارید یا به وجهی نیکو از آن هاجدا شوید «سوره ی طلاق، آیه ی .»

به ویژه در خصوص ضرورت احترام و نیکویی کردن به والدین تأکید زیادی شده است. از جمله:
«جز او هیچ کس را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. چنان که یک یا هر دو پیر شدند کلمه ای را که رنجیده خاطر شوند نگویید و کمترین آزار به آن‌ها نرسانید و با کلام نیکو با آنها سخن گویید سوره ی اسرا، آیه ی .»
به هر انسانی سفارش کردیم که در حق پدر و مادر نیکی کند «سوره ی احقاف، آیه ی .»۱۵

 گذشت و خطاپوشی

یکی از صفات مهم مرد و زن در کانون خانواده آن است که نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشند. این خصلت نیکو در سیره ی امامان معصوم جلوه ی تام دارد. آنان بسیار باگذشت و خطاپوش بودند. در این زمینه قرآن کریم می فرماید: «اهل ایمان باید گذشت داشته باشند و گناه دیگران را نادیده بگیرند. مگر دوست ندارید که خدا هم از گناهان شما درگذرد؟ البته خدا بسیار آمرزنده و مهربان است «سوره ی نور، آیه ی .» هم چنین امام صادق (ع) می فرمایند: «عفو کردن در حال قدرت از سنّت های رسولان خدا و انسان های پرهیزکار است. »

 همکاری و تقسیم کار

خدمت به خانواده در اسلام بسیار سفارش شده است. به منظور تأمین روابط سالم خانوادگی، تقسیم عادلانه ی کار و وظایف در خانواده نیز مهم و ضروری است. حضرت صادق (ع) دراین زمینه می فرماید: «علی و فاطمه از رسول اکرم (ص) درخواست کردند که کارهای خانه را میان آنان تقسیم کند. حضرت فرمودند: درون خانه با زهرا و بیرون با علی .» از حضرت رسول اکرم نیز نقل شده است که فرمودند: « یاعلی، کسی که در کار منزل به همسرش کمک کند، ثواب حج عمره دارد .»

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *