تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

كسب شأن و منزلت و يافتن اعتبار

كسب شأن و منزلت و يافتن اعتبار

روشن است كه تلاش و كوشش فرد برای كسب شأن و منزلت و يافتن اعتبار تا چه اندازه اهميت دارد. اگر او از ميان توده مردم برخاسته باشد، در اين فرآيند كارش بسی
دشوارتر است، چرا كه ميزان امكانات او برای يافتن موقعيت و دست يابی به شأن و منزلت چندان زياد نيست . او نه موقعيت اجتماعی برجسته ای دارد كه به آن وسيله بتواند سری در ميان سرها درآورد، نه توفيق كسب مدال و نه اين امكان را كه بتواند در مراسم و ميهمانی های خواص شركت كند و نه …

آن هم در روزگاری كه ارضای ميل به مقام و منزلت به شكل گروهی و سازمان يافته (به صورت تشكيلاتی و حزبی ) انجام می گيرد. تعداد زيادی از افراد با آن كه صاحب مشاغل مفيدی هستند و كارهای سودمندی انجام می دهند، اما همواره حس می كنند مانند موجوداتی اضافی و قابل تعويض درآمده اند. اين احساس منفی به سختی آزارشان مي دهد . دستاورد آن ها چنان بی ارزش می نمايد كه آشكارا باعث ايجاد احساس حقارت اجتماعی در آن ها می شود، اين گونه به نظر می رسد كه آن ها هيچ گاه در يافتن اعتبار و منزلت توفيق نخواهند يافت.

كسب شأن و منزلت و يافتن اعتبار

نويسندگانی كه از روی تفنن به نگارش مقالات روان شناسی می پردازند، مقاومت ناچيز مردم در برابر خطرات و بلايای جنگ را ناشی از وجود اميد و آرزوهای ساديستی تعبير می كنند. اگر اين حرف بی پايه را مبنا قرار دهيم، آنگاه می توان چنين استنتاج كرد كه جنگ نه تنها پديده ای فسادآور و منحط كننده نبوده بلكه برآورده كننده آرزوها و نهايتاً خشنودكننده بوده است . در اين ميان نكاتی وجود دارند كه اظهارنظر در خصوص آن ها در حوزه كار و صلاحيت روانشناس است كه بايد به آنها توجه نشان دهد.

رابطه بین جنگ و کسب مقام

هنگامی كه جنگ شروع می شود يونيفورم نظامی مزين به درجه و نشان جايگزين لباس بی رنگ و بی نشان فرد می شود . هر چند داشتن درجه ای مانند گروهبانی يا سرجوخگی افتخار چندانی ندارد اما دست كم نشان درجه داری او با آنچه در زمان صلح به عنوان جزيی گمنام در انبوه خلف بوده است فرق دارد . از آن گذشته در چنين شرايطی اميد و آرزوهای بزرگی كه در دل اين درجه دار می گذرد موجب می شود كه او خود را در نقش منجی خلق تصور ميكند.

نكته ديگر قدرت كُشتن است و در واقع اين جنگ است كه به هر كسی كه تفنگ به دست گيرد اين قدرت را می دهد. جاذبه اين قدرت در ارضای نيازهای ساديستی نيست، بلكه بدان دليل است كه قدرت محسوب می شود. از ياد نبريم كه فرد ساديستيك نيز از جمله افراد قدرت طلبی است كه تصورش اين است كه با انجام اعمال ساديستی به نوعی قدرت كسب می كند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *