تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

شباهت مهم‌تر است یا تضاد؟

شباهت مهم‌تر است یا تضاد؟

یکی از بحث های جدی در بین کارشناسان امر ازدواج این است که « شباهت مهم‌تر است یا تضاد؟ » از یک سو ازدواج افراد متضاد با هم جذابیت هایی دارد و از سوی دیگر، ازدواج افراد شبیه به هم، پایداری بیشتری. به نظر شما، ازدواج دختر و پسری با روحیات متضاد بیشتر جذابیت و آرامش دارد یا ازدواج دو نفر که شبیه به هم هستند؟ شما دوست دارید مرد زندگی شما مشابه خودتان باشد یا متضاد خودتان. 

برای ازدواج، در بعضی از معیارها باید بر تضاد تأکید کرد؛ در بعضی از معیارها، بسته به شرایط و سابقهٔ فرد، باید گاهی به تضاد و گاهی به تشابه رسید. در بعضی دیگر از معیارها نیز فقط
باید به تشابه یا حداقل هم جهت بودن تأکید کرد.

تضاد؛

تضاد در خصوص ویژگی های «مرد زندگی» مانند اقتدار و صلابت درست است. زن و مرد به خاطر همین تفاوت ها به طور ذاتی جذب یکدیگر می شوند. این قانون جهان هستی است. هرقدر یک مرد ویژگی های زنانه داشته باشد، جذابیتش برای زن کمتر و هر قدر در این ویژگی ها با زن فرق داشته باشد، جذابیت و آرامش زن بیشتر خواهد بود.

تضاد و تشابه ؛

در مورد ویژگی های شخصیتی، بسته به شرایط، شما می توانید هم با فردی که متضادتان است و هم با فردی که مشابه تان است ازدواج کنید. این بستگی به شما دارد که با کدام یک به آرامش می رسید. برای تشخیص اینکه در ویژگی های عاطفی و روانی با چه کسی به آرامش می رسید دو راه وجود دارد:

شباهت مهم‌تر است یا تضاد؟

الف)  اولین راه، توجه به چیزی است که شما در آن احساس ضعف می کنید یا آن را به عنوان یک ویژگی خوب می دانید. اگر آن ویژگی را نقطه ضعف خود می دانید، پس کسی شما را به آرامش می رساند که آن نقطه ضعف را ندارد و در این زمینه با شما فرق دارد؛ یعنی مکمل‌تان است؛ و اگر آن ویژگی را به عنوان یک ویژگی خوب می دانید، پس کسی شما را به آرامش می رساند که شبیه شما باشد؛ یعنی همتایتان. مثلاً دختری که کم حرف است، اگر کم حرفی خودش را نقطه ضعف می داند، غیر از اینکه باید در اصلاح این نقطه ضعف تلاش کند، یک فرد پرحرف مناسب اوست و اگر کم حرفی را ویژگی خوبی می داند، پس فرد کم حرف برای او مناسب است، یا مثلاً فردی که خودخواه است، احتمالاً زندگی او با همسری خودخواه شیرین نخواهد بود.

ب) دومین راه این است که به خلق و خوهای دوستان و آشنایانی که با آنها ارتباط صمیمی تری دارید توجه کنید. به طور نمونه، دوستان صمیمی تان کم حرف اند یا پرحرف. هر خصلتی بین آنها مشترک بود در ازدواج به دنبال آن ویژگی باشید. اگر هر دو خصلت در بین آنها وجود داشت، مثلاً برخی دوستان صمیمی کم حرف و برخی دیگر پر حرف بودند، به این ویژگی شخصیتی به عنوان یک معیار نباید توجه کنید.

تشابه؛

در ازدواج شما به کسی نیاز دارید که شما را بفهمد و دغدغه های شما را درک کند. اینکه کسی شبیه خودتان را بیابید از اینجا شروع می شود. در ارزش های شخصی و دغدغه هایتان باید به شباهت های فکری، اقتصادی، فرهنگی، علمی، سیاسی و ظاهری توجه داشته باشید؛ یعنی پسر در این معیار، با شما فرق زیادی نداشته باشد یا حداقل دغدغه های شما را داشته باشد. البته باید توجه داشت که دغدغه ها و اخلاقیاتِ شما در طول زمان تغییر می کند. پس به جای تأکید بر اخلاقیات فعلی خود، باید به اخلاقیاتی توجه کنید که مورد تأیید اطرافیان و افراد باتجربه باشد.

نتیجه گیری

اگر کسی با همسرش در بعضی از معیارها تناسب نداشته باشد، برای احساس رضایت و آرامش در زندگی، لازم است خودش را با شرایط جدید وفق دهد. باید انعطاف پذیری و ظرفیت بالایی داشته و مدبرانه زندگی را به سمت آرامش پیش ببرد. شاید فرد همیشه قادر به تغییر اوضاع اطرافش نباشد، اما باید بداند که باهوش ترین افراد سازگارترین افراد با محیط هستند؛ لذا باید خود را با محیط سازگار کند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *