تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

روان درمانی در درمان اختلال دوقطبی

روان درمانی در درمان اختلال دوقطبی

از نقش روان درمانی در درمان اختلال دوقطبی نباید غافل شد چه بسا بسیاری از علائم تشدید کننده، مشکلات به وجود آمده از بیماری، کاهش اعتماد به نفس، اضطراب داشتن این بیماری، استفاده از روان درمانی در زندگی بیمار بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس تحقیقات علمی تاثیر روان درمانی در درمان اختلال دوقطبی به اثبات رسیده است. در درمان اختلال دوقطبی عناصر تعیین‌کننده‌ای وجود دارد که تقریباً تمامی دستورالعمل‌های متفاوت درمانی، بر روی تاثیرگذاری آنها اتفاق‌نظر دارند. از جمله:

۱) آموزش و آشنا کردن بیمار و اعضای خانواده با ویژگی‌ها و نیز دوره‌های اختلال دوقطبی. از جمله آموزش عوامل خطر و عوامل پیشگیری‌کننده‌ مانند نقش خواب و سبک زندگی منظم، مدیریت استرس و پایبندی به درمان؛ ۲) آموزش ارتباط و حل مسأله با هدف کاهش استرس‌های خانوادگی و بیرونی؛ ۳) درک مرور استراتژی‌هایی برای کشف زودهنگام تغییرات خلقی و دخالت‌های درمانی از جمله افزایش میزان دارو، افزایش حمایت و تعداد بیشتر جلسات درمانی؛ ۴) کمک به بیمار جهت شناسایی افکار منفی و تلاش جهت تغییر آنها.

روان درمانی در درمان اختلال دوقطبی

در فاصله بین دوره‌های شیدایی یا افسردگی، درمان‌های روانشناسی می‌تواند موثر باشد؛ این درمان‌ها باید حدود ۱۶ جلسه یک ساعته به مدت ۶ تا ۹ ماه باشند.

درمان‌های روانشناسی اختلال دوقطبی شامل موارد زیر است:

تربیت روانی (Psycho education) دانستن بیشتر در مورد اختلالات دوقطبی

تحت نظر داشتن حالت روحی کمک کردن به شما برای شناخت زمان‌های تغییر حالت روحی

استراتژی خلقی کمک کردن برای جلوگیری از تغییر حالت روحی به شیدایی یا افسردگی کامل

کمک برای افزایش مهارت‌های سازگاری

شناخت و رفتار درمانی (CBT) برای افسردگی

اگر بیمار قادر و علاقه‌مند به داشتن بینش نسبت به تعارض‌های زمینه‌ای باشد که می‌تواند اپیزود‌های مانیک را شروع و ادامه دهد، این درمان می‌تواند در بهبود و تثبیت وضعیت بیماران مفید واقع شود همچنین می‌تواند به بیماران کمک کند که مقاومت به دارو را در خود متوجه شوند و بنابراین پذیرش درمان را افزایش می‌دهد.

مدت درمان اختلال دوقطبی

مدت زمان درمان اولیه این بیمار با توجه به عدم شدید بودن آن معمولا در مدت زمان ۹ ماه تا یکسال انجام می‌گیرد، ولی در مواردی که اختلال دوقطبی بسیار شدید بوده و فرد را در زندگی و اجتماعیش دچار مشکل کند (عود مکرر دوره‌ها، دوره جنون، استفاده از الکل یا مواد مخدر، داشتن استرس در خانه یا محل کار) درمان برای ۲ تا ۵ سال ادامه می‌یابد؛ در مواردی هم که بیماری مجددا عود کند درمان طولانی مدت خواهد بود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *