تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

راه‌های دوست داشتن خود چیست؟

راه‌های دوست داشتن خود چیست؟

راه‌های دوست داشتن خود چیست؟ یک تصویر دوست داشتنی از خودتان بسازید اغلب ما تصویری که از خودمان در ذهن داریم یک تصویر انسان ضعیف، دوست نداشتنی و شکست خورده است و به واسطه همین تصویر هم داریم زندگی میکنیم.

راه‌های دوست داشتن خود چیست؟

تصویر سازی ذهنی

اگر میخواهید آن را تغییر دهید یکی از راههای آن تصویرساز ی ذهنی است. به این صورت که ببیند اگر فردی که میخواستید بودید و خودتان را خیلی دوست داشتید چطور به نظر می رسیدید یعنی چه رفتارهایی میکردید و چطور زندگی خود را پیش می بردید در ذهن خود آن فرد را ببینید و احساسش کنید و بعد یک مدت میتوانید رفتارهای خودتان بر معیار تصویر ذهنی که دارد بازآفرینی کنید. به زبان ساده تر و با تغییر الگوهای ذهنی و زندگی میتوانیم نوع برداشتی که از خودمان و زندگیمان داریم را تغییر دهیم.

دست از مقایسه خودت با دیگران بردار

وقتی خودتان را دیگران مقایسه میکنید یعنی باور دارید به اندازه کافی خوب نیستید و دیگران از شما بهتر هستند در صورتی که اینطور نیست و همه ما نقاط مثبت و تواناییهایی داریم که ما را منحصر به فرد میکند و فقط ممکنه است که فقط تا به حال آنها را کشف نکرده باشید.از امروز به هیچ عنوان خودتان را با دیگران مقایسه نکنید حتی اگر در شرایطی هستید که از نظر روحی ضعیف شده اید. اگر میخواهید این مسئله را از خود دور کنید یکی از راههایش این هست که داشته ها و تواناییهای خودتان را روی یک کاغذ یادداشت کنید و خود را ملزم کنید که هرروز چند مورد به آن اضافه کنید.

شاید بگویید مگر میشود هر روز چیزی به آن اضافه کرد مگر من چقدر از چیزهای خوب بهره مند هستم؟ بله میشود مواردی هستند که به خاطر فیلترهای ذهنی از دید ما
مخفی شده اند و به مرور زمان و با تکرار این تمرین میتوانیم آنها را ببینم و در ضمن وقتی خود را ملزم کنیم که هر روز به این لیست چند مورد اضافه کنیم حتما مواردی را پیدا خواهیم کرد.

به خودت احترام بگذارید

من خیلی از افراد را دیده ام که اصلا به خودشان احترام نمیگذارند و فقط کافی است یک اشتباه کوچکی انجام دهند چنان خودشان را به باد انتقاد میگیرند که اغلب افراد تصور میکنند که این فرد حتما یک کار بسیار وحشتناکی انجام داده است که به این صورت با خودش رفتار میکند. برخی اوقات هم این افراد این رفتار ناپسند را با خود در جمع دوست و فامیل انجام میدهند و در میان آنها به خودشان القابی میدهند که اصلا زیبا نیستند و همین رفتار به شدت مخرب و باعث میشود فرد حالش با خودش بد شود.

قدرت کلمات را دست کم نگیرید

از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید شاید به جملات تأکیدی باور نداشته باشید اما ازنظر علمی این مورد ثابت شده است که کلمات در زندگی ما تأثیر بسیار زیادی دارند و اگر هر روز در چند نوبت به خودتان تلقین مثبت کنید نتایج فوق العاده ای را خواهید گرفت. همین الان امتحان کنید و به خودتان خیلی آرام و حداقل چندین بار با احساس بگویید من خودم را خیلی دوست دارم من خودم را دوست دارم من خودم را دوست دارم و بعد میبینید که حستان نسبت به خودتان در حال تغییر است ؛ اما گفتن جملات تأکیدی نباید ترک شود و باید هر روز در چند نوبت گفته شود. صبحها بعد بیداری و شبها قبل از خواب هم خیلی توصیه میشود.

به حال خوب خودتان متعهد باشید

نگذار هیچ چیز ناراحتان کند خیلی وقتها برای ما اتفاقاتی میافتد که خوشایند نیست و ممکن است احساساتمان را جریحه دار کند. اما آن اتفاق یکبار رخداده و خودمان بارها و بارها تکرارش میکنم یعنی اینکه هرکسی را میبینیم در مورد آن مسئله با او صحبت میکنیم و با هر بار تعریف کردن انگار که داریم آن اتفاق را دوباره تجربه میکنیم.  بنابراین به حال خودتان متعهد باشید و نگذارید مسائل این چنینی احساسات شما را درگیر کند و اگر مسئله ای هم پیش آمد در درون خودتان همانجا حلش کنید و آن را با خودتان حمل نکنید.در اوایل شاید این کار سختی به نظر برسد اما به مرور زمان با تمرین کردن در این مورد قوی میشوید و حل این اینجور مسائل برای شما راحتتر میشود.

به ظاهر خودتان اهمیت دهید

منظور از ظاهر خوب این نیست که خودتان را به اشکال عجیب وغریب در بیاورید یا به دنبال پوششهای خیلی خاص باشید همین که ظاهر مرتبی داشته باشید و در پوشش خود احساس راحتی کنید کفایت میکند. دقت کنید لازم نیست کاری کنید که بخواهید رضایت دیگران را جلب کنید فقط خودتان مهم هستید و مهم این هست که خودتان از ظاهرتان لذت ببرید و هر کاری میکنید برای دل خودتان باشد این خود شما هستید که در ابتدا مهم هستید.

کنترل ذهنتان در دست خودتان بگیرید

در طول روز هزاران فکر از ذهن ما عبور کند که اغلب آنها منفی و ناخوشایند هستند خیلی از افراد بیان میکنند که کنترل فکرمان دست خودمان نیست در صورتی که اینطور نیست و این خودمان هستیم که داریم به افکارمان زندگی میبخشیم. اگر هرچه بیشتر به افکار منفی توجه کنیم آنها قدرتمندتر میشوند و باعث این میشوند که حالمان با خودمان بدتر شود.

بهترین راه برای رهایی از این افکار این است که آنها را تغذیه نکنیم یعنی تا جایی که میتوانیم از مواردی که باعث پرورش آن افکار میشود خودمان را دور کنیم مثل گپ و گفتگوهای منفی، شنیدن خبر ناخوشایند. افکار منفی زمانی سراغ انسان میآیند که ذهن چیز دیگر ی برای فکر کردن نداشته باشد و اگر شما دائما به موفقیت و به اهداف و حال خوب خودتان و هر چیز زیبایی که در زندگی برای شما معنی دارد فکر کنید از قدرت منفی ها کاسته میشود.

پیام بگذارید

(9 دیدگاه)

  • Hosein

    بعد همه ی آدم ها یه تصویر رو‌ از خودشون دارن؟!
    یعنی همه یه تصور به عنوان یه انسان همیشه تو ذهنشون هست؟!

    • Admin

      بله یعنی ببینیم که چه چیزهایی را دوست داریم که در وجودمان باقی بمانند و چه چیزهایی را دوست نداریم و سپس بر اساس ان ها دست به مهندسی و تغییر در سازه های شخصیتی خود بزنیم

  • Hosein

    بعد اون قسمتی که درباره تصویر ذهنی نوشتید منظورتون اینه که رفتارامون رو طبق تصویر ذهنی که داریم بازآفرینی کنیم؟!

    • Admin

      منظور از تصویر از خویشتن یعنی تصوری که ما نسبت به ویژگی های خوب یا بد خود داریم و این تصویر ممکنه لزوما با واقعیت های وجودی ما همخوانی نداشته باشد.

  • Hosein

    لطفا میشه جواب بدین اینارو❤️

    • Admin

      پاسخ داده شد

  • سینا

    مچکرم از مقاله خوبتون ❤️
    روش ها و راهکار هایی که گفتید تو این مقاله
    برای کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس هم مفید هستن؟

  • سینا

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون❤️
    چیز هایی که گفتید انجام بدیم
    باعث افزایش اعتماد به نفس هم میشه ؟

    من اعتماد به نفسم پایینه
    میخواستم ببینم راهکارهایی که گفتید برای افزایش اعتماد به نفس هم هستن؟

    • Admin

      درود بر شما . مقاله بالا در اعتماد به نفس نقش موثری دارد . پیشنهاد میکنیم مقاله راه های افزایش اعتماد به نفس را نیز مطالعه کنید

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *