تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

راه‌های درمان اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

راه‌های درمان اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی یک بیماری روان شناسی و قابل درمان است. اگر فکر می کنید به این اختلال دچارید حتما با روان شناستان دیدار کنید. درباره همه علائم با وی صحبت کنید. روان شناس یا پزشک به منظور بررسی احتمال هر نوع بیماری جسمی، از شما می خواهد تا برخی آزمایش های فیزیکی را انجام دهید. راه‌های درمان اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟ وقتی مشخص شود که علائم ناشی از بیماری های جسمی نیست، روانشناس درباره روش های درمان اختلال اضطراب اجتماعی با شما صحبت خواهد کرد.

اگر الکل یا مواد مصرف می کنید با روان شناس خود صادق باشید. مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است به منظور غلبه بر اضطراب ناشی از شرکت در اجتماعات یا انجام کاری در حضور دیگران از الکل یا مواد استفاده کنند. این را بدانید که الکل و مواد معمولا اضطراب را شدیدتر می کنند.

راه‌های درمان اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی قابل درمان است. در درمان این اختلال، دو روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد: دارو درمانی و درمان روانشناختی. مهم است که با روان شناستان درباره همه علائم (مثل، سرخ شدن و لرزش دست ها) و افکاری که در حین موقعیت های اجتماعی و عملکردی دارید، صحبت کنید. بدین ترتیب روان شناس می تواند روش درمانی مناسب را انتخاب کند. همچنین مهم است که درباره مصرف هر نوع دارو، مواد و الکل با روان شناستان صحبت کنید، چرا که ممکن است با داروهای تجویز شده برای درمان تداخل کنند.

دارو درمانی

داروهایی وجود دارد که می توان در درمان اختلال اضطرابی اجتماعی مورد استفاده قرار داد. همانطور که درباره داروهای دیگر صدق می کند، دارو درمانی ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. با روانپزشک تان درباره هر عارضه جانبی که تجربه می کنید، صحبت کنید. روانپزشک می تواند این عوارض را حذف یا به حداقل برساند. هرگز مصرف دارو را بدون اطلاع روانپزشک قطع نکنید. اگر پزشک تصمیم بگیرد که دارو را قطع کند، بهترین روش ممکن را به شما توضیح می دهد. قطع زود هنگام دارو می تواند به عود علائم منجر شود.

درمان های روانشناختی

همراه شدن درمان دارویی با روان درمانی به روند بهبود بیماران کمک می کند. درمان های روانشناختی متداول در درمان اختلال اضطراب اجتماعی عبارت از:

درمان شناختی رفتاری ( CBT ):

این روش به بیمار کمک می کند تا افکار ناکارآمد (مانند، دست کم گرفتن خود یا این فکر که دیگران از فرد انتقاد می کنند یا به او نگاه می کنند) را شناسایی و با افکار منفی مقابله کند.

آموزش مهارت های اجتماعی:

در این روش به فرد فرصت داده می شود تا بعضی موقعیت های اجتماعی ترس آور را تصور و تمرین کند (مثال، دریافت انتقاد یا تشویق، ملاقات با افراد جدید) و بعد نحوه مدیریت این ترس و اضطراب ها آموزش داده می شود.

گروه درمانی:

این روش به فرد کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را در موقعیت های اجتماعی و عملکردی بدست آورد. در این روش فرد با حضور در یک مجموعه اجتماعی که در آن از قضاوت کردن خبری نیست، درباره نگرانی ها و مسائلش صحبت می کند. روانشناس به شما کمک می کند که بهترین گزینه درمانی را انتخاب کنید. برای شما که به اختلال اضطراب اجتماعی دچارید، شاید صحبت با روانشناس دشوار باشد اما یادتان باشد که روانشناس برای کمک به شما و بهتر شدن حالتان اینجاست. اختلال اضطراب اجتماعی یک بیماری روانشناسی است و روش هایی در دسترس است که به شما کمک می کند تا بر افکار و احساساتتان کنترل داشته باشید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *