تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تقویت هماهنگی در تربیت کودک

تقویت هماهنگی در تربیت کودک

تربیت فرزند و نفع او را از روابط شخصی خودتان جدا کنید . معمولا اولین قدم این است که به تقویت هماهنگی در تربیت کودک بپردازید . حتی اگر با همسرتان در اوج تفاهم باشید . در زمینه روش فرزند پروری تان باید دوباره بر سر  میز مذاکره بنشینید و با هم به تفاهم برسید .

مادر اخم میکند ، پدر لبخند میزند . این فرمانده دستور حمله میدهد آن یکی دستور عقب نشینی . با این وضعیت کودک و نوجوان شما هرگز نخواهد فهمید که چه کاری خوب است و چه کاری بد . این تعارض سم مهلکی برای کودک و نوجوان است . اگر بطور مداوم با طرز برخورد همسرتان در برابر اشتباهات و بدرفتاری‌های فرزندتان مشکل دارید راهکارهای زیر را بکار برید .

تقویت هماهنگی در تربیت کودک

۱- اختلاف نظر های خود را با توجه به اهمیت آنها ، اولویت بندی کنید.

مطمئنا نمی توانید در مورد همه تصمیمات تربیتی فرزندتان جلسه تشکیل دهید. والدینی آسوده تر هستند که زمان بیشتری به یکدیگر میدهند، با حوصله مسائل را اولویت بندی میکنند و گاهی با نادیده گرفتن مسائل کم اهمیت تر ، انرژی خود را برا ی رسیدگی به مسائل مهمتر ذخیره میکنند. تنها در این صورت است که استرس و فشار کمتری متوجه شما، همسر و فرزندتان خواهد بود و در نتیجه  راحت تر می توانید  به دلیل و منشا اشتباهات و بدرفتاری‌های فرزندتان فکر کنید و تصمیمات تربیتی مناسب را با آرامش و اطمینان بیشتری بگیرید.

اگر می بینید که در بحث با همسرتان مغلوب می شوید، یادتان باشد که همیشه وقت برای بحث مجدد و رسیدن به نتیجه ای که هر دو نفر از آن راضی باشند وجود دارد. اما از بین بردن اثر کلمات زشت و بد و بیراه‌هایی که از دهانتان خارج می شود، به این سادگی ها  نخواهد بود. گاهی بالغانه ترین تصمیم اینست که دست از اصرار بر حل موضوعی در همین حالا برداریم و به یکدیگر کمی زمان بدهیم. گاهی ما فراموش میکنیم که هدف هر دوی ما تربیت هر چه بهتر فرزندمان است نه پیروز شدن در بحث و ثابت کردن این که من درست میگویم!

 ۲- اختلاف نظرهای خود را در مقابل فرزندانمان بروز ندهیم .

در میان تمام راهکارهای موجود، این مورد از همه مهمتر است. برای خود یک خط قرمز بسیار مهم و اساسی تعیین کنید و آن هم اینکه :

به هیچ عنوان فرزندتان نباید متوجه اختلاف نظر شما و همسرتان بشود.

یادتان باشد که خیلی وقتها به هوش و ذکاوت فرزند خود بالیده اید و مباهات کرده اید. همین فرزند باهوش، خیلی زودتر از آنچه فکر میکنید متوجه اختلاف نظرهای  شما خواهد شد. در این شرایط کودکان خیلی زود یاد می‌گیرند که اگر می‌خواهند چیزی به دست بیاورند، بهتر است والدین در یک جبهه نباشند.‌ آن‌ وقت طرف کسی را می‌گیرند که خواسته‌شان را برآورده کند. فرزند ما اصلا به طور اختیاری این کار را نمیکند . این روشی است که ما با عملکردمان به او آموخته ایم.

۳- برای تقویت هماهنگی در تربیت کودک ، از کوچکترین تلاش همسرمان قدردانی کنیم.

  • با اینکه خسته بودی وقتی آوا گفت سواری میخوام ، باهاش بازی کردی. ممنونم ازت…
  • دیشب که نیما اومد تو اتاق و گفت مامان بیا پیشم اصلا دلم نمی خواست از رختخواب جدا بشم. نمیدونی چه لطفی کردی که رفتی پیشش. واقعا ازت ممنونم …

اگر تند تند در حال خواندن مقاله هستید خواهش میکنم به جای خواندن بقیه مقاله لحظه ای صبر کنید و با خود تصور کنید که  شنیدن این جملات چه احساسی در همسرتان به وجود خواهد آورد؟ پس چرا معطلید…. از همین حالا شروع کنید. اگر همسرتان در کنارتان است که چه بهتر، در غیر این صورت تلفن را برداشته و با یک پیام یا تماس کوتاه از او تشکر کنید. حواستان باشد که مانند مثال ، دقیقا و به طور شفاف بگویید که در حال تشکر  از کدام اقدامش هستید.

۴- در حالیکه همسرمان می شنود، درباره خوبی هایش، به فرزندمان بگوییم.

من: تو حاضری صبح زود از خواب بیدار بشی و بری سر کار ، اونم تا ساعت چهار بعد از ظهر. و وقتی سر ماه حقوق میگیری همه رو برای من و بابا خرج کنی؟

فرزندم(با خنده و تعجب): معلومه که نه…

من: منم حاضر نیستم، اما بابا داره این کار رو میکنه….

فرزندم: واقعا؟!

فرزندم از آن روز  و البته با بیان ها ی متفاوت و البته به جای من، به وضوح احترام بیشتری برای پدرش قائل است. یک روز با آمدن پدرش به خانه به آغوش پدر دوید و گفت بابا تو تا حالا به خاطر من و مامان سر کار بودی؟ لبخند رضایت همسرم در آن لحظه از هر چیزی بیشتر داشت.

لازم است گاهی به فرزندمان نشان دهیم چقدر برای همسرمان ارزش قائلیم. وقتی فرزندمان بداند پدر و مادرش در یک تیم هستند و در تربیت او توافقات یکسو و هم جهتی دارند، خیلی راحت تر قوانین را می پذیرد و با محدودیت ها کنارمی آید.

۵- اختلاف نظرها را با لحن مناسب با هم در میان بگذارید…

اگر موضوعات اولویت بندی شده را با لحن مناسب و دوستانه به اطلاع همسرتان برسانید، مطمئنا بیشتر مورد توجه او قرار خواهد گرفت و کمتر درمورد رفتار خود حالت دفاعی خواهد گرفت. برای شروع صحبت لازم است خودتان را به جای او بگذارید و از زاویه دید او به مسئله نگاه کنید و اینگونه صحبت را شروع کنید:

  • میدونم که وقتی از سر کار میای خیلی خسته ای و دوست داری آرامش داشته باشی….
  • حق داری واقعا ، گاهی دعواهای ستایش و امیرحسین من رو هم کلافه میکنه….
  • وقتی آبتین اون حرف زشت رو به زبون آورد واقعا نمیدونستم باید چیکار کنم هردومون عصبانی شدیم…. تو راه حلی به ذهنت میرسه تا جلوی این عصبانیت ها رو بگیریم و یه کار درست و اساسی بکنیم…

بد نیست به جای گذاشتن کلاه قضاوت یا وکیل مدافعی (برای دفاع از حقوق فرزندتان) بر سرتان، کمی تامل کنید و ببینید که کدام روش بیشتر به تغییر رفتار همسرتان و زیبا تر شدن جمع خانواده تان کمک میکند.

۶- گاهی به فرزندمان بگوییم من و پدرت ( یا من و مادرت) …

گاهی به عمد به فرزندتان بگویید ما در این باره هنوز به توافق نرسیده ایم و بعد از صحبت با پدرت ( یا مادرت) تصمیممون رو بهت میگیم. مطمئنا خیلی خوب است که گاهی این جملات اثربخش را در حضور همسرتان به فرزندتان بگویید و به او نشان دهید که چقدر به نظرات او اهمیت میدهید. خیلی زود اثر این شیوه برخورد را در زندگی تان خواهید دید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *