تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی اختلالی شایع است به طوری که برخی آن را سرماخوردگی روانی می نامند. افسردگی اساسی  در زنان دو برابر مردان است اما شیوع اختلال دو قطبی بین زنان و مردان یکسان است و خیلی کمتر از اختلال افسردگی اساسی شایع است. زنان افسرده بیشتر گریه میکنند و گوشه گیر می شوند. مردان افسرده بیشتر خشمگین و پرخاشگر می شوند.

اختلال افسردگی اساسی

دوره های نشانه افسردگی  حاد و شدید

  • خلق افسرده
  • کاهش محسوس علاقه
  • افزایش یا کاهش وزن
  • بی خوابی یا پرخوابی
  • سراسیمگی یا کندی روانی حرکتی
  • خستگی یا فقدان انرژی
  • احساس بی ارزشی یا احساس گناه
  • کاهش تمرکز
  • افکار مکرر مرگ و خودکشی

این نشانه ها حداقل دو هفته باید دوام داشته باشد و حداقل ۵ تا از این نشانه ها وجود داشته باشد.

اختلال افسردگی مداوم (افسرده خویی)

حالت افسردگی مزمن ولی بادوام به مدت حداقل ۲سال، نشانه های این اختلال محدودتر از نشانه هایی است که در اختلال افسردگی اساسی وجود دارد. اختلال خواب و اشتها، انرژی کم و یا خستگی، عزت نفس پایین، مشکل تمرکز و تصمیم گیری و احساس ناامیدی از جمله نشانه های این اختلال است. اگر از بین این نشانه ها حداقل دو تا از آن ها به مدت دو سال  وجود داشته باشد می توانیم بگوییم که فرد دچار اختلال افسرده خویی است.

 اختلال بی نظمی خلق اخلالگر

گروهی از کودکان قبل از ده سالگی تحریک پذیری مزمن و شدید دارند یعنی با کوچکترین نشانه ای به شدت عصبی می شوند. همچنین به صورت مکرر طغیان های خشم شدید دارند و این نشانه های آن ها معمولا در موقیعت هایی مثل مدرسه و خانه و با دوستان و اطرافیانشان بروز پیدا می کند که در اینصورت با بررسی های بیشتر می توان تشخیص اختلال بی نظمی خلق اخلالگر را داد. این کودکان بسیار در معرض اختلال افسردگی و اضطرابی قرار دارند. به همین دلیل این اختلال در طبقه ی اختلالات افسردگی قرار گرفته است.

اختلال ملال پیش از قاعدگی

بعضی از زنان قبل از شروع دوره ی افسردگی دچار نشانه های عاطفی و جسمی می شوند که بعد از شروع دوره ی قاعدگی این نشانه ها کم کم فروکش می شود و از بین می رود. نشانه های عاطفی: افسردگی، تحریک پذیری، اضطراب، سردرگی و انزوای اجتماعی . نشانه های جسمی : درد سینه، نفخ شکم، سردرد و عرق کردن دست و پا

اختلال افسردگی ناشی از ماده/دارو

استفاده از الکل یا داروهای غیر قانونی، در دوران مصرف ماده یا پرهیز از مصرف آن، می تواند به ایجاد افسردگی منجر شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *