تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

ویژگیهای یک همسر خوب چیست؟

ویژگیهای یک همسر خوب چیست؟

شخصیت افراد را همان طور كه هست بشناسیم. با توجه به مجموعه شرایط محیط زندگی، فرهنگ خانوادگی، وضع شغلی، تفاوت ‏های فردی و جنسیتی و ویژگی‏ های مهم دیگر. بسیاری از توقعات بی‏ جا، سوء تفاهم ‏ها، قضاوت‏ های منفی، نگرانی‏ های بی‏ مورد، مقایسه‏ های غلط و مشكلات دیگری كه باعث كدورت و مشاجره می‏ شود و فضای عاطفی خانه را آلوده می‏ كند، برخاسته از شناخت نادرست زن و شوهر از یكدیگر است. ویژگیهای یک همسر خوب چیست؟

ویژگیهای یک همسر خوب چیست؟

تفاهم به معنی اختلاف نداشتن و توافق کامل با طرف مقابل نیست بلكه تفاهم یعنی فهمیدن و فهماندن. از آنجا كه سوء تفاهم به معنی فهم مطلبی بر خلاف واقعیت است پس تفاهم یعنی فهم درست واقعیت‏ ها.  تفاهم بین زوجین یعنی: فهم درست شخصیت همسر، فهماندن و بروز دادن واقعیت درونی خود به همسر. اگر می خواهید همسر خوبی باشید اول باید یاد بگیرید که هم صحبت خوبی برای شوهر خود باشید. زن و شوهری که از صحبت کردن باهم لذت می برند هیچ گاه به بن بست نخواهند رسید.

چهار ویژگی اساسی و چهار شرط كمال برای انتخاب همسر

الف: ویژگی های اساسی همسر

 دین‏داری و تعهد

در روایت می خوانیم: با انسان متدین ازدواج كنید. اعتقاد به خدا و دین باوری نگاه انسان را به هستی و خوشبختی تغییر می دهد. ارزش‏های واقعی را می فهماند. در فراوانی نعمت روحیه ی شكر و انفاق به دیگران، در سختی و مشكلات زندگی، به جای كج خُلقی و بدبینی، امید و تلاش را سرلوحه زندگی قرار می دهد. دین، انسان را مسئولیت ‏پذیر می كند، و استقلال شخصیت و روی پای خود ایستادن را به انسان هدیه می دهد. همان چیزی كه افراد از همسرشان انتظار دارند. رهایی از تنبلی، و انجام ندادن كارهای لغو، و دوری از گناه كه بنیان خانواده را سست می كند از دیگر نتایج ایمان می باشد. خلاصه در سایه ی دین است كه انسان طعم خوشبختی را می چشد.

اخلاق نیك

امام باقر(علیه السلام)  می فرماید: اگر كسی كه برای خواستگاری شما آمد از اخلاق و دین داری او راضی هستید، پس با او ازدواج كنید

 شرافت خانوادگی و اصالت داشتن

نه به این معنا كه شهرت، ثروت یا موقعیت اجتماعی بالا داشته باشند. بلكه با نجابت و بزرگوار باشند و به كارهای باطل و حرام شهرت نداشته باشند.

 عاقل باشد و احمق و نادان نباشد

البته فرق است بین عاقل و عالم و با سواد. زیرا چه بسیار افرادی كه سواد بالائی ندارند اما تدبیر و عقل معاش و عقل معاد خوبی دارند.

ب: شرایط كمال همسر

سلامت جسمی و روحی

اگر هم بیماری خاصی وجود داشت از كم و كیف و چگونگی آن قبل از عقد با خبر شود و با اطلاع كافی ازدواج كند.

 زیبایی از نظر ظاهری

یك حداقل زیبایی را داشته باشد. البته كمال زیبایی یك امتیاز است و شرطی كه مانع ازدواج باشد نیست. برخی افراد به هنگام انتخاب همسر فقط زیبایی های معنوی همسر خود را مد نظر دارند.  نسبت به زیبایی های ظاهری بی توجهی می كنند و مهم نمی دانند. و از طرفی برخی افراد نیز به خاطر انتخاب همسر زیبا بقیه ی ویژگی های همسر مناسب را فدای زیبایی ظاهری می كنند و به صِرفِ داشتن زیبایی ظاهر كفایت می كنند. این دو گروه افراط و تفریط می كنند. بدیهی است كه در طول زندگی به مشكل بر می خورند. از این رو پیشنهاد می شود در این زمینه اعتدال و میانه روی رعایت شود.

 علم

آگاهی درك انسان را نسبت به زندگی بالا می برد. البته در حد معمول، و اصرار بر مدارج بالا برای تشكیل زندگی نیاز نیست.

هم ‏شأنی

هم كُفو بودن و هم‏ سانی در مسائل مختلف مثل ایمان، توانائی های فكری و فرهنگی، در مسائل جسمی و جنسی، در زیبایی، در امور مالی و اقتصادی و سیاسی و… تناسب داشته باشند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *