تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

راهکاری برای درمان و توانبخشی

راهکاری برای درمان و توانبخشی

نقاشی، مانند بسیاری از هنرها، راهکاری درمانی است. در واقع نقاشی درمانی، شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوان احساس خود را به راحتی آزاد کرد. به همین دلیل امروزه از نقاشی به عنوان راهکاری برای درمان و توانبخشی افراد آسیب دیده، مانند سربازانی که از جنگ باز می‌گردند، استفاده می‌شود.

نقاشی درمانی

همانطور که جسم انسان برای زنده ماندن به مواد مغذی خاصی نیاز دارد، روح انسان نیز به همان اندازه تغذیه نیاز دارد. نقاشی درمانی به دلیل استفاده از عضلات دست و نیاز به انرژی، سبب می‌شود تا هیجانات، خصوصا هیجانات منفی افراد، با کشیده شدن مداد یا هر وسیله دیگری بر سطح کاغذ، رها شود. این موضوع در کودکان بسیار گویاتر است. زیرا کودکان خود را سانسور و کنترل نمی‌کنند . به راحتی و آزادانه به کشیدن نقاشی خود می‌پردازند. در نقاشی‌های کودکان به راحتی می‌توان تمام هیجاناتی که تجربه کرده‌اند را مشاهده کرد.

راهکاری برای درمان و توانبخشی

نقاشی درمانی در درجه اول کمک به افرادی است که با چالش های احساسی و روانی روبه‌رو هستند. در واقع این روش، راهکاری است تا افراد احساسات خود را بروز دهند و خود از آن آگاهی کافی را پیدا کنند. ضمنا نقاشی و رنگ آمیزی می‌تواند ابزار مفید برای کسانی باشد که به دنبال روش‌های جدیدی برای مدیریت علائم اضطراب هستند. زیرا با استفاده از نقاشی و درگیر شدن بسیاری از ماهیچه‌های بدن، لازم است تا فرد توجه و تمرکز کافی را به سمت کاغذ خود بیاورد. همین موضوع سبب می‌شود تا پس از اتمام نقاشی فرد اضطراب کمتری را تحمل کند. همچنین افکار ناخواسته مرتبط با اضطراب را منحرف کند.

مزیت نقاشی درمانی

در ضمن همه این نکات، قرار دادن مداد روی کاغذ به کودک این امکان را می‌دهد که به افکار ناخواسته و غیرقابل کنترل خود، فضایی بدهد تا تمامی این افکار از ذهن خارج شده و بر روی کاغذ به نقاشی درآیند.کودک تصمیم می گیرد، چه چیزی را بکشد و چه رنگی را به طرح خود اضافه کند. این طرح و رنگ‌ها هر یک نشانه‌ای از یک احساس است که می‌تواند تحت نظر درمانگر مربوطه به بررسی گذاشته شود.

علاوه بر این‌ها، نقاشی ذهن آگاهی را در کودک تقویت می‌کند. این کار سبب می‌شود تا هماهنگی افکار و رفتار بهتری در کودک شکل گیرد و احساسات کودک برای خودش قابل لمس‌تر شود.

روش های نقاشی درمانی

برای کودکان نقاشی درمانی معمولا به یک کاغذ و تعدادی مداد رنگی ختم می‌شود. هنگامی که صحبت از نقاشی درمانی می‌شود، این نوع از درمان را با این تصویر به خاطر می‌آوریم. اما لازم است بدانید که این درمان، می‌تواند در سطوح بالاتر و کامل‌تری نیز ارائه شود.  برای نقاشی درمانی گاه ممکن است از وسایل دیگری نیز استفاده شود. افراد به صورت حرفه‌ای‌تری از نقاشی به عنوان یک درمان استفاده کنند.

نقاشی‌های سیاه قلم، طراحی و ترسیم، رنگ آمیزی و حتی دودلینگ برخی از این موارد هستند. مواردی که هریک برای افراد مشخصی کاربرد دارند. حتی نقاشی با گواش و آبرنگ و رنگ روغن نیز، هریک به صورت جداگانه می‌تواند نوعی از نقاشی درمانی باشد که بیشتر قابل استفاده برای بزرگسالان است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *