تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

انسانها دارای حق انتخاب هستند

انسانها دارای حق انتخاب هستند

اینکه انسانها دارای حق انتخاب هستند به ما قدرت و اعتماد به نفس میده، کلا وقتی توی یک مسیر انتخابی قرار می گیریم احساس قدرت و مالکیت و برتری به ما دست میده، که با خودمون میگیم آفرین به من که این قدر قدرتمند هستم که میتونم برای خودم و زندگیم تصمیم بگیرم و همین به من اعتماد به نفس میده.

انسانها دارای حق انتخاب هستند

اگه توجه کنیم و یادمون بیاد دوران کودکی خودمون رو زمانی که برای خرید یه کفش یا کلاه ازمون نظرخواهی میکردن چقدر احساس قدرت و بزرگ شدن داشتیم . با لذت تمام، اون کفش یا کلاه دلخواهمون رو انتخاب می کردیم و حس بزرگ شدن در ما اعتماد به نفس بالایی ایجاد میکرد این اعتماد به نفس به مرور زمون به خاطر شرایط محیطی و رفتار اعضای خونواده ،اجتماع، دوستان ،آشنایان کم کم ارزش خودشو رو از دست داد.

دیدگاه شما به برگزیدنهای زندگیتون

من می تونم تعیین كنم كه قربانی دنيا باشم يا يه ماجراجو در جستجوی راههای بهتر زندگی کردن ؛همه چيز بستگی به روش نگاه من و شما به زندگی داره هر تغییر توی زندگی نتیجه گزینش های ماست، پس بازم میگم همیشه بهترین گزینشمون رو انجام بدیم . ما توی زندگیمون مسلما انتخاب های زیادی انجام میدیم، در طول روز ممکنه بارها و بارها ما مجبور به انتخاب و تصمیم گرفتن در موارد زیادی بشیم، پس دامنه گزینش و تعیین ما در زندگی خیلی گسترده هستش ولی در سطر پایین به چند تا از انتخاب های مهم و سرنوشت ساز زندگیمون یه اشاره کوچیک می کنیم.

حق انتخاب دوست

یکی از مهم ترین گزینش های ما می تونه گزینش دوستان نزدیک ما باشه ، ما در آینده نزدیک شبیه ۵ نفر آدمی می شیم که با اونها در ارتباط تنگاتنگ هستیم . این به این معنیه که کل رفتارهای اونها می تونه درما تاثیر بزاره و شخصیت ما رو تا حدودی شبیه شخصیت اون افراد بکنه، پس خیلی مهمه که ما دوستان و همنشینان مون رو درست انتخاب کنیم . دوست و رفيق در شکل گيری شخصيت افراد نقش بسيار مهمی داره، زيرا حالات و افعال انسان به سرعت تحت تاثير همنشين قرار می گيره. یک دوست ناباب سرنوشت انسان را به طور کلى از مسیر اصلى خودش خارج می کنه، و اون رو در دام فساد و گمراهى و انحراف هاى اخلاقى میندازه و باعث به وجود اومدن
مشکلات زیادی برای فرد میشه .

پسر نوح با بدان بنشست        خاندان نبوتش گم گشت

این بیت شعر میتونه ما رو به این مفهموم مهم برسونه که سرنوشت و مسیر زندگی ما رو گاهی برخی از دوستان و هم نشینهای ما تعیین میکنن البته بازم اینجا انتخاب اشتباه ما هستش که مسیرمونو از مسیر اصلی دور میکنه و تا ما خودمون نخوایم بازم این دوستان نمیتونن مارو به بیراهه بکشند .گاهی هم کاملا برعکس یک انتخاب درست دوست و افرادی که با اونها مداوم در ارتباطیم می تونه ما رو برای رسیدن به اهدافمون تشویق و ترغیب کنه افراد و دوستانی که خودشون آدم هایی هدفمند و با برنامه هستند.

اهل یادگیری و مطالعه و تحقیق روی مطالب علمی و چگونگی موفقیت در مسیرهای زندگی هستن افرادی مثبت اندیش که همیشه نیمه پر لیوان رو می بینن، این افراد با ذهنیت مثبتشون میتونن روی افکار ما تاثیر بسزایی بزارن و ما رو به سمت دنیای باورهای مثبت سوق بدهند،  همنشینی با این دوستان که از یه انتخاب درست شروع شد راه گشای برنامه ها و اهداف ما می تونه باشه در این جا فقط اشاره کوتاهی به این انتخاب ها می کنیم چون حجم بالا و وسعت گسترده ای خود این مبحث دا ره .

حق انتخاب رشته تحصیلی

وقتی از مقطع راهنمایی وارد دبیرستان میشیم باید با پدیده ای به نام انتخاب رشته آشنا دست و پنجه نرم کنیم که بنا به علایق و سلیقه های ما شکل میگیره همونطور که دیدیم کسانی که از بهره هوشی بالایی در زمینه ریاضیات و مباحث فیزیک و شیمی برخوردارن وارد دبیرستان شده و رشته های علوم ریاضی یا تجربی رو انتخاب میکنن.

برعکس افرادی هم که علاقه به صنعت و کاراهای هنری دارن جذب هنرستان ها میشن، و بعد به تفکیک در رشته مورد علاقه شو ن ادامه تحصیل میدن و افرادی هم که به مذهب و دروس حوزوی علاقمندن وارد حوزه میشن، و معرف و علوم اسلامی رو دنبال میکنن در یه مقطع بالاتر که زمان ورود به دانشگاهه و افراد خودشون و توانایی هاشون رو یه بار محک زدن، باز هم انتخاب رشته انجام میدن و آینده تحصیلی خودشون رو رقم میزنن همین انتخاب رشته ها در مقاطع تحصیلی میتونه مسیر زندگی شخص رو حتی از نظر شغلی، مکان زندگی و حتی انتخاب همسر و نحوه زندگیش هم تغییر بده .

حق انتخاب همسر

همونطوری که در قرآن اومده: برای خودتان همسران شایسته انتخاب کنید تاکید پیشوایان و بزرگان دینی و خداوند در کتاب قرآن به همین موضوعه، زیرا این انتخاب یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر فردی می تونه باشه . همونطور که خداوند می فرماید: « و آرامش شما را در کنار همسر دلخواهتان قرار دادیم …» یعنی این که کسی که قراره سالها در  کنار ما قدم به قدم همسفر و همراه ما باشه باید بتونه به ما آرامش لازم در تمام مراحل زندگی رو بده و بالعکس،ما هم همین آرامش رو به همسرمون منتقل کنیم. با یه انتخاب درست و کامل ما میتونیم به راحتی پله های ترقی و موفقیت رو در زندگیمون به راحتی طی کنیم همسر ما باید بال دیگه پرواز ما و کامل کننده این سفر باشه نه مانعی برای رسیدن به اهداف و آرزوها و آمالمون .

پس لازمه که با دقت بیشتر و عمیق تر و نگاهی خاص، این انتخاب رو انجام بدیم. ازدواج هم، مثل هر انتخاب مهم دیگه ای نیازمند دقت فراوانه همان طور که گفتیم، ازدواج و انتخاب همسر، یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی ماست پس، سعی کنیم انتخابی هوشمندانه و با در نظر گرفتن تمام جوانب انجام بدیم.

حق انتخاب شغل

اگه در شغلی که ما انتخاب می کنیم علاقه و اشتیاقی وجود نداشته باشه و یا اصلا خود اون حرفه و کار برخلاف سلیقه ما باشه، و ما با بی میلی و از سر اجبار به اون کار بپردازیم، نمیتونیم آدم موفقی در زمینه شغلی بشیم . و همیشه این استرس و اجبار حال روحی، ما رو به بدترین شکل ممکن تغییر میده و تاثیرات مستقیم هم روی زندگی خانوادگی و حتی دوستان و محیط و اجتماع ما میزاره.

تصور کنید یه کارمندی رو که از شغلش لذت نمی بره و کار مورد علاقش نیست و تنها از روی جبر و بخاطر گذران زندگی به این حرف رو آورده این شخص در تمام تایم کاری به ساعتش نگاه میکنه و منتظره که زودتر تعطیل بشه و به خونه برگرده و در طول این زمان هم با مشتری ها و همکاراش نمی تونه ازتباط خوبی برقرارکنه و راندمان کاری رو هم در اون اداره یا شرکت پایین میاره. تازه زمان برگشت به خونه همه خستگی و تنش ها و مشاجرات کاریش رو به داخل زندگیش منتقل میکنه و اینجوریه که یه انتخاب اشتباه کل سیستم فکری و روحی و فونداسیون یک زندگی رو بهم میریزه.

پس سعی کنیم شغلی رو انتخاب کنیم که با علایق ما یه جورایی در ارتباط باشه. البته بازم به این معنی نیست که حتما باید در اون شغل مورد نظرم کار کنم، ما اگه نمیدونیم چه کاری رو دقیقا دوست داریم به آزمون و خطا روی میاریم و از امتحان کردن شغل های مختلف نترسیم تست کنیم ببینیم توی چه کاری لذت بیشتری میبریم همونو انتخاب کنیم .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *