تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چرا طرحواره ها شکل میگیرند؟

چرا طرحواره ها شکل میگیرند؟

چرا طرحواره ها شکل میگیرند؟ تله‌های زندگی، حاصل باورهایی هستند که مورد تردید و سوال قرار نگرفته‌اند. باورهایی که بر اساس آنها به خود، دیگران و جهان نگاه می‌کنیم.

چرا طرحواره ها شکل میگیرند؟

وقتی ما دچار تله‌هایی هستیم واقعیت را به شکل تحریف شده و با سوگیری می‌بینیم. این سوگیری، در جهت این است که ما از وقایع و واقعیت‌ها، تنها آنچه انتظار داریم یا ترجیح می‌دهیم را می‌بینیم و تایید می‌کنیم. بنابراین، برداشت‌ها و قضاوت‌های ما، در جهت تایید و تقویت تله‌ها هستند نه در جهت بهبود یا توقف آنها.

دلایل به وجود آمدن طرح واره

ارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی، اولین دلیل بوجود آمدن طرحواره های ناسازگار هستند. این نیازها شامل پنج موارد زیر می‌شوند.

  •  دلبستگی ایمن به دیگران

یکی از نیازهای اساسی همه انسان ها این است که توسط دیگران دوست داشته شوند و در ارتباط با والدین احساس امنیت کنند. زمانی که این نیاز برآورده شد فرد ارتباط صمیمی و عاطفی خوبی با دیگران برقرار می‌کند و با خانواده، گروه‌ها، جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، یکپارچگی و پیوند عمیقی را تجربه خواهد کرد.

  • خود گردانی، کفایت و هویت

خودگردانی یعنی این که کودک در مقایسه با همسالانش به طور مستقل و بدون حمایت والدین کارهایش را انجام دهد. چنین کودکی محیط بیرون از خانواده را امن می‌داند و نگرانی بیش از حد درباره تهدید شدن توسط دیگران ندارد. مسولیت‌پذیری در کودک رشد می‌کند و از اعتماد به نفس خوبی برخودار می گردد

  • آزادی در بیان نیازها و هیجانهای سالم

والدین باید اجازه دهند که فرزندشان به شکلی آزاد بتواند هیجانات سالم را با رعایت هنجارها، ابراز کند. کودک بدون ترس نیازهای و خواسته‌ها خود را به زبان بیاورد.

  • خود انگیختگی و تفریح

کودکان نیاز دارند که تفریح و برانگیختگی هیجانی را در حد لازم تجربه کنند. شادی و تفریح سالم را به کودکانمان ارزانی بداریم.

  • محدودیتهای واقع بینانه و خویشتن داری

والدین باید به انضباط ،مواجهه مناسب ، محدوديت‌ها منطقی، مسوليت پذيری، همكاری متقابل و هدف گزينی توجه ویژه داشته باشند. اینکه کودک بیاموزد که برای هر رفتاری باید یکسری هنجارها سالم را رعایت کند و خویشتن‌داری خوبی از خود نشان دهد. با چنین نگرشی کودک یاد می‌گیرد که خویشتن‌دار باشد، تکانه‌های هیجانی خود را کنترل کند و هم‌چنین به فکر دیگران و منافع آنان در حد لازم باشد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *