تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مقایسه دانشگاه ها در ایران

مقایسه دانشگاه ها در ایران

‌‌ یک موضوع مهم که دانش آموزان کنکوری با آن درگیر می شوند، تنوع دانشگاه ها است. انواع دانشگاه هایی که در ایران وجود دارد: دانشگاه های دولتی، پیام نور ، آزاد اسلامی از آن جمله است. هر کدام از این دانشگاه ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به مقایسه دانشگاه ها در ایران می پردازیم.

مقایسه دانشگاه ها در ایران

دانشگاه سراسری

دانشگاه روزانه به وزارت علوم تحقیقات و فناوری وابسته هستند. شهریه تحصیل ندارند. اکثرا خوابگاه با هزینه ناچیز به دانشجوها میدهند و هزینه غذا یک چهارم قیمت واقعی غذا هست.  دانشگاه فرهنگیان یا مراکز تربیت معلم زیر نظر وزارت آموزش پرورش قرار دارند. دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. موسسات آموزش عالی نیز , از این قبیل دانشگاه ها هستند. .

امکاناتی که در دانشگاه دولتی برای دانشجو های روزانه وجود دارد، برای دانشجویان شبانه نیز قابل استفاده است. اما شبانه با بچه های روزانه  توی یک کلاس با استاد یکسان میشینند ولی شهریه تحصیل هم پرداخت میکنند، هزینه غذا و خوابگاه دو برابر روزانه حساب میشود.

امتحانات در دانشگاه های روزانه ۲۰نمره کاملا دست استاد هست و به سر کلاسی اهمیت بسیار زیادی میدهند. استاد افرادی را که ۳ جلسه غیبت دارند ممکنه برای آن درس حذفش کنند و کلا چارت آموزشی بهم بریزد. امتحانات دانشگاه های روزانه و شبانه توسط استاد کتاب معرفی میشود ممکن است جزوه به دانشجوها بدهند. ممکن هست ۵ صفحه باشه یا ۱۵۰۰صفحه و بستگی به استادان دارد.

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور شهریه تحصیل پرداخت میکنید معمولا ۹۹درصدشون غذا و خوابگاه نمیدن. دانشگاه پیام نور امتحانات همزمان  کشوری برگزار میشه و ۱۲ نمره هست ۸ نمره دیگه برای سر کلاسیه که استاد طبق فعالیت دانشجویان بهشون میده البته حضور در سر کلاس های پیام نور اجباری نیست.. دانشگاه پیام نور امکان تحصیل از را دور را فراهم کرده است.

دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، دانشگاهی غیر دولتی است. دانشجویانی که در دانشگاه های آزاد تحصیل میکنند موظف به پرداخت هزینه واحدهای خود هستند. بعضی از شعب دانشگاه های آزاد دارای رتبه های خوبی در میان دانشگاه های ایران و جهان هستند.

قبولی در دانشگاه آزاد نسبتا آسان است. وجود رشته های بدون کنکور ، در این دانشگاه ها پذیرش را آسان تر کرده است. دانشجویان این دانشگاه ها از سطح علمی متفاوتی دارند. سطح علمی دانشگاه های آزاد نسبت به دانشگاه های دولتی ضعیف است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *