تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

زندگی‌مان را با بقیه مقایسه نکنیم

زندگی‌مان را با بقیه مقایسه نکنیم

نکته ای که همیشه سعی کردم به اون اشاره کنم این هست که برای زندگیمون چرتکه نندازیم و حساب کتاب نکنیم . زندگی‌مان را با بقیه مقایسه نکنیم . وقتی که ما داریم حساب می کنیم و مقایسه می کنیم دو حالت داره یا ما برنده ایم یا بازنده. اما از اونجایی که ساختار ذهن ما آدم ها به این صورت هست که به دنبال منفی ها هستیم ما در اکثر اوقات در مقایسه کردن بازنده هستیم و همین عامل باعث میشه که اعتماد به خودمون و اعتماد به نفسمون رو از دست ندیم.

زندگی‌مان را با بقیه مقایسه نکنیم

مقایسه درست مقایسه ای هست که ما در اون خودمون رو با خودمون مقایسه کنیم و با این مقایسه بخوایم میزان پیشرفتمون رو مشخص کنیم یا در حالت های دیگه خودمون رو ارزیابی کنیم تا به واسطه اون ارزیابی بتونیم خودمون رو بهبود بدیم. پس اگر در زندگی به این صورت عمل کنیم که مقایسه نکنیم و رفتار مقایسه گر رو کنار بزاریم اونوقت ما میتونیم اعتماد به نفسمون رو تقویت کنیم که در ادامه دلیل مقایسه نکردن رو برای شما کامل توضیح میدیم.

دلیل مقایسه نکردن چیست؟

وقتی ما در حال مقایسه کردن هستیم طبعاً نقاط ضعف خودمون و زندگیمون رو پیدا می کنیم و وقتی این نقاط رو پیدا کردیم شروع می کنیم به سرکوفت زدن و سرزنش کردن خودمون و یک احساس بد و ناتوانی رو تجربه می کنیم این درحالی که در اعتماد به نفس ما احساس خوب و احساس توانا بودن رو تجربه می کنیم. پس این عامل یکی از دلایل محکم برای این موضوع هست که ما تصمیم بگیریم خودمون رو مقایسه نکنیم چون با مقایسه هم عزت نفس و هم اعتماد به نفسمون کاهش پیدا میکنه و حتی در بعضی جاها سبب تخریب کامل میشه.

آیا اعتماد به نفس اکتسابی است؟

من همیشه به این نکته اشاره می کنم اگر در زندگی ما مسئله ای داریم و میتونیم با یادگیری و تمرین اون مسئله رو حل کنیم نباید نگران اون باشیم چون میتونیم با انجام یکسری اقدام های درست به یک خروجی مناسب برسیم و اون موضوع رو حل کنیم. پس اگر در زندگی حس می کنید که اعتماد به نفس مناسبی ندارید اصلاً نگران این موضوع نباشید چون با یادگیری و تمرین شما میتونید تبدیل به یک فرد با اعتماد به نفس شوید.

مهم ترین تأثیر نداشتن اعتماد به نفس در زندگی چیست؟

در زندگی همواره به دنبال تغییر و دیدن فرصت ها بودن و در کنار این موضوع همواره از مسئله ها و واقعیت های زندگیم فراری بودم و اصلاً به این موضوع توجه نکردم که با حل کردن مسئله ها و چالش ها من میتونیم فرصت هایی رو در زندگیم ایجاد کنم و بتونم مسیرهای جدیدی رو تجربه کنم. نداشتن اعتماد به نفس در زندگی گذشته من باعث شد که کارهای اشتباه زیادی رو انجام بدم و بعضی اوقات ضربه های بدی رو از اون موضوع به زندگیم وارد بشه.

 مثال:

من به این نتیجه رسیده بودم که این دوستی و ارتباط دوستی، ارتباط درستی نیست. اما به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و ترس از دست دادن اون شخص در اون رابطه و دوستی میموندم و هرچقدر از این موضوع می گذشت من فشارهای بیشتری رو تحمل می کردم و ضربه های سنگینی از سمت اون شخص به من وارد می شد. روزی که تصمیم گرفتم روی خودم کار کنم و در حوزه خودشناسی به آگاهی های لازم درباره خودم و قوانین حاکم بر جهان اشراف پیدا کردم در سریع ترین زمان ممکن اون دوستی و اون شخص رو از زندگیم حذف کردم و نتیجه این شد که به احساس آرامش و رضایت از درون رسیدم.

این موضوع رو گفتم که به این نتیجه برسم در زندگی ما انسان ها نداشتن اعتماد به نفس علاوه بر اینکه باعث میشه کارها و مسیر اشتباه رو رها نکنیم هم زمان باعث میشه فرصت های زیادی رو از خودمون بگیریم و تا زمانی که برای این موضوع یک تصمیم درست نگیریم نمیتونیم تغییر درست و اساسی رو در زندگیمون ایجاد کنیم. پس اگر در زندگی تأثیرهای شبیه به این موضوعاتی که گفتم رو دریافت کردید بهتره همین حالا برای بهبود اعتماد به نفستون یک تصمیم جدی بگیرید و آموزش های لازم رو در این حیطه بگذرونید.

اعتماد به نفس جنبه های زیادی رو در برمی گیرد

شاید در زندگی چالش ها و مسئله های مختلفی رو تجربه کردیم یا همین الان هم داریم تجربه می کنیم من به این موضوع اعتقاددارم که خیلی از مسائل ما یک ریشه دارد و اگر بتونیم ریشه اون رو پیدا کنیم و اون رو درمان کنیم میتونیم خیلی از مسائل زندگیمون رو حل کنیم. این موضوع در مورد اعتماد به نفس هم صدق می کند اگر ما بتونیم اعتماد به نفس درستی رو برای خودمون بسازیم اونوقت خیلی از مسئله های ما مثل روابط، حس و حال بد، روابط اشتباه، تفکرهای اشتباه و … حل میشه. چون اعتماد به نفس یک موضوع مهم و ریشه ای در زندگی ما آدم هاست و اگر اعتماد به نفستون رو تغییر داده باشید این موضوع رو بهتر درک می کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *