تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چگونه رعایت قوانین را به کودک آموزش دهیم؟

چگونه رعایت قوانین را به کودک آموزش دهیم؟

چگونه رعایت قوانین را به کودک آموزش دهیم؟ همه افراد به خصوص كودكان بايد يكسری محدوديت ها و قوانين را پذيرفته و قبول كنند و هر زمانی كه فرد امكان دسترسی به خواسته ها و تمايلات خود را ندارد بايد قادر باشد ناكامی و شكست را بپذيرد.مواجه شدن با موقعيت های شكست، ناكامی و كنترل آنها در كودكان ممكن است برای والدين كار سختی باشد، اما روش های موثری وجود دارد كه می تواند به كودكان كمك كند تا ياد بگيرند كه در اين موقعيت ها چگونه خود را كنترل كنند (خويشتنداری) و به راحتی وضعيت بحرانی ناكامی و شكست را پشت سر گذارند. اين بدان معناست كه لازم است والدين در مورد يك رفتار نامناسب هميشه يك پاسخ ثابت داشته باشند.

چگونه رعایت قوانین را به کودک آموزش دهیم؟

يكسان بودن پاسخ والدين باعث يادگيری رفتار صحيح توسط کودک می گردد. تغيیر نظرات والدين از يك زمان به زمان ديگر يا اختلاف بين والدين در رابطه با يك رفتار نامناسب باعث سردرگمی و در بعضی مواقع سوء استفاده كودك و ادامه رفتار نادرست می شود.

نكته مهم:

برای اينكه كودك بداند والدين و ديگران از او چه انتظاری دارند و چگونه بايد رفتار كند لازم است كه حدود و قوانين برايش مشخص شود تا در چهارچوب آنها رفتار نمايد. لازم است كه والدين در مقابل رفتارهای نامناسب كودك از بازخوردهای فوری، هميشگی و قاطع استفاده كنند تا كودكان بتدريج مهارت و توانايی كنترل بر خود را بدست آورند.

اصول مهم در تعيين قوانين

  • قوانين بايد به صورت مثبت بيان شوند و به كودكان بگويند كه «چه كاری را بايد انجام دهند ». به جای آنكه «چه كاری را انجام ندهند ». به عنوان مثال «آرام راه برو » به جای «ندو »
  • هرچه قوانين ساده تر باشند، انجام آنها برای كودك راحت تر است.
  • قوانين بايد قابل تقويت شدن باشند. لازم است در صورت عدم رعايت قانون پيامدی برای آن در نظر گرفت. (مثلاً محروم شدن از ديدن كارتون تلويزيون به دنبال انجام يك كار اشتباه)
  • در طی يك جلسه خانوادگی در مورد برخی از قوانين با خانواده تصميم گيری كنيد.
  • از بحث مستقيم برای برخورد با قانون شكنی استفاده كنيد.

زمانی كه كودك يكی از قوانين اساسی خانه را فراموش می كند می توان از بحث مستقيم استفاده كرد. برای انجام اين كار بايد اين سلسله مراتب را انجام داد:

  1.  توجه كودك
  2.  گفتن مشكل به كودك به صورت توضيح مختصر كه چرا اين يك مشكل است.
  3.  توضيح يا درخواست از كودك برای انجام يك رفتار مناسب، سپس رفتار مناسب تمرين شود

سخن آخر

سعی كنيد زمانی كه می خواهيد در مورد قوانين خانواده تصميم گيری كنيد، كودك را نيز در تصميم گيری خود دخالت دهيد. در مقابل رفتار نامطلوب كودك، بايد از بازخوردهای فوری، مستمر و قاطع استفاده كنيد. قوانين اگر برای كودك ساده و قابل فهم باشند، انجام آنها راحتر خواهد بود. تعيين قوانين از اصول مهم و اوليه در تربيت كودك است. كودك ابتدا بايد از قوانين آگاه شود و سپس با تداوم انجام، اين قوانين به صورت مهارت در خواهد آمد. مثل نظم و ترتیب در خانه.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *