تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نقش تشویق کودکان در رفتارشان

نقش تشویق کودکان در رفتارشان

هر فردی صرف نظر از سنش انتظار دارد در مقابل كار خوبی كه انجام می دهد، مورد تشويق قرار گيرد. اين موضوع در مورد كودكان نيز با شدت بيشتری ديده می شود. بطوريكه تشويق می تواند به عنوان يك ابزار مهم تربيتی در اختيار والدين قرار گيرد. نقش تشویق کودکان در رفتارشان بسيار مهم است . بنابراين با پاداش دادن به رفتارهای قابل قبول كودك می توانيم باعث تقويت و تثبيت و نهايتاً يادگيری رفتار مطلوب در او شويم.

چگونه كودكان را مورد تشويق قرار دهيم

برای تشويق كودكان ميتوانید از روش های مختلف پاداش دادن استفاده كنيد. برای آموزش مهارت های جديد، كودكان را بايد تشويق كرد.

پاداش های كلامی:

در سنين خردسالی می توان از پاداش های كلامی بهترين استفاده را برد. يعنی در زمانی كه كودك رفتار مطلوبی را انجام می دهد با كلام محبت آميز و نيكو او را مورد تشويق قرار دهيد. مثال: به به، آفرين متشكرم و… اگر پاداش های كلامی با توصيف كردن رفتار خوب كودك همراه باشند، نتيجه خيلی بهتری خواهند داشت. چرا كه كودك كاملاً متوجه كار درستی كه انجام داده، ميشود. مثلاً زمانی كه كودك بعد از ورود به خانه كفشهايش را در جای مخصوص كفش گذاشت به او بگوييم، از اينكه كفشهايت را سرجايش گذاشتی، متشكرم. سعی كنيد در زمان گفتن جملات تشويقی اين جملات را با احساس و هيجان بيان كنيد. يعنی طرز بيان شما شاد و پر انرژی باشد.

پاداش های غير كلامی:

پاداش های غير كلامی شامل پاداش هايی هستند كه از كلام استفاده نمی گردد و با رفتارهايی ساده مثل با دست پشت كودك زدن، دست روی شانه او گذاشتن يا
چشمك زدن مشخص می شود. مثال: زمانيكه فرزندتان در جمع دوستانش هست و می خواهيد او را به دليل رفتار مناسبی كه انجام داده تشويق كنيد می توانيد با چشمك زدن اين كار را انجام دهيد.

نقش تشویق کودکان در رفتارشان

بهتر است اين نوع اظهار محبت و علاقه را به دفعات بيشتری با كودكان داشته باشيد و فقط به عنوان پاداش از آنها استفاده نكنيد. گاهی می توان كارهايی را كه كودك واقعاً علاقمند به انجام آنها می باشد را به عنوان جايزه در نظر گرفت. اين كارها ممكن است شامل انجام يك بازی، خواندن يك داستان يا رفتن به سينما و يا يك گردش دسته جمعی باشد. مثال: برای پاداش دادن به رفتار مطلوب كودك كه انجام تكاليف مدرسه اش بوده است، می توانيم به او بگوييم: آفرين، چون مشق هايت را زود نوشتی می توانی ساعت پنج فيلم ببينی.

گاهی از وسايل و اشياء مورد علاقه كودك برای پاداش دادن استفاده می كنيم. مانند اسباب بازی. مثال: اگر اطاقت را امروز عصر مرتب بكنی آن اسباب بازی كه دوست داری برايت می خرم. يك فايده ديگر اين فعاليت ها به جز ايجاد انگيزه در كودك، بهبود ارتباط والدين كودك می باشد. بايد توجه داشت كه اين نوع پاداشها با باج خواهی تفاوت دارد، چرا كه اين پاداشها در مقابل انجام كار درست و افزايش انگيزه داده می شود در حاليكه باج يا قبل از انجام رفتار داده می شود و يا در مقابل انجام كار غلط و نادرست پرداخت می شود.

دو نكته در تشويق:

  1. تشويق بايد بلافاصله بعداز انجام رفتار خوب صورت گيرد.
  2. تشويق در شروع يك رفتار خوب مثلاً به موقع خوابيدن به صورت مكرر و برای ايجاد انگيزه بيشتر انجام می شود و برای جلوگيری از وابسته شدن كودك به اين پاداش ها وقتی رفتار ثبات پیدا کرد به تدريج اين تشویقها را كم كرده و به صورت گاهگاهی ارائه می شوند.

چگونه درمورد فعاليت تشويقی تصميم بگيريم؟

  • سعی كنيم فعاليت ها و علايق كودك را به خاطر بسپاريم. مثلاً: خريد يك شی، يا بردن به پارك و…
  • از خود كودك سوال كنيم كه دوست دارد برای او چه جايزه ای در نظر گرفته شود.
  • چند فعاليت را در نظر بگيريم و از كودك بخواهيم يكی را انتخاب كند. اين موارد می تواند به شما كمك كند تا در زمان تشويق كودك، تصميم گيری در مورد انتخاب نوع آن راحتتر و سريعتر باشد.

اصول مهم در پاداش دادن:

  • پاداش بايد بلافاصله پس از رفتار مطلوب باشد. بطوريكه همان لحظه كه كودك رفتار مناسب را انجام داد، بلافاصله با پاداشهای كلامی و بسته به نوع رفتار با انواع ديگر پاداشها او را مورد تشويق قرار دهيم.
  • پاداش بايد در شروع رفتار مطلوب توسط كودك داده شود و برای تكرار رفتار مناسب تا زمانی كه رفتار مطلوب ثابت شود، بايد تشويق كودك ادامه يابد.
  • فقط به رفتارهای مطلوبی كه می خواهيم ادامه پيدا كند، پاداش دهيم.
  • در تشويق كلامی بهتر است تشويق با توصيف آن رفتار همراه باشد. مانند: از اينكه اينقدر زيبا می نويسی خيلی خوشحالم.

زمانی كه می خواهيم كودك يك رفتار جديد را شروع كند، استفاده از پاداش كاربرد زيادی داشته و باعث تقويت يادگيری رفتار می شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *